thymovar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
arwin
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 28 apr 2002, 20:26
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

thymovar

Bericht door arwin »

beste mede imkers

ik heb een vraagje weet iemand hoe thymovar
werkt en of het wel echt goed werkt tegen de veroa mijt
ik heb in het bijen blad er wat van gelezen maar in
half augustus moet er al een behandeling met thymovar
worden uitgevoerd maar dan staan mijn bijen
nog op de heide weet iemand hoe ik het dan kan doen ???

groeten Arwin
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: thymovar

Bericht door Hans van der Post. »

Ik heb geen ervaring met Thymovar het heel nieuw ik heb een scan gemaakt van de "wervende" folder die ik het juni nummer van het maandblad Bijen aantrof.
Hans.

Thymovar®
* Vóór een natuurlijke onderdrukking van de Varroamijten in bijenvolken
*.Eenvoudige toediening door plaatjes op de ramen te leggen
* Natuurlijk, veilig en geen gedoe met zuren etc.
* Als diergeneesmiddel geregistreerd
Samenstelling: De plaatjes bestaan uit een textielprodukt dat als drager een etherische olie bevat.

Eigenschappen: Door de verdamping van de etherische olie uit de plaatjes ontstaan er in de bijenkast concentraties van de vluchtige olie die voor de Varroamijten giftig zijn, maar door de bijen goed worden verdragen. De mijten in het broed reageren niet op de Thymovar. Daarom dienen de Thymovar plaatjes gedurende een periode van 3-4 weken op de ramen te blijven liggen.

Tijdstip toediening: Na het afnemen van de laatste honing, omstreeks ½ augustus, dient men de eerste behandeling uit te voeren i.v.m. de buitentemperaturen. De tweede behandeling, ½ september, dient direct daaropvolgend plaats te vinden. Het is van belang om alle bijenvolken op de stand tegelijk te behandelen. Bij de start van de eerste Thymovarbehandeling kan ook met het inwinteren begonnen worden.

Hoe toe te dienen:

1e behandeling:
Na het afnemen van de laatste honing, 1 ½ plaatje gedurende 3-4 weken op de ramen van de bovenste bak leggen. Bij een bijenkast met één bak, bovenop deze bak leggen.

2e behandeling:
Na de eerste behandeling wederom 3-4 weken 1½ plaatje (nieuw) op de ramen van de bovenste bak leggen. De plaatjes dienen op een afstand van 20 cm van elkaar te liggen, aan weerskanten van het broed nest.
Bij een volk in 1 bak is het gebruik van 1 i.p.v. 1½ plaatje voldoende.
Geen behandeling van onderen uitvoeren.
De onderkant van de bijenkast dient dicht te zijn. Bij Varroabodem de lade dus onder het gaas. Anders een stuk stevig karton van de juiste afmeting knippen en op het rooster / gaas leggen voor de behandeling begint, en deze weer verwijderen na de behandeling. Behandelingen niet beneden een buitentemperatuur van 10-12° C uitvoeren.

Combinatie met de darrenraat methode:
Om tot een maximaal effect te komen is het toepassen van de darrenraat methode in het voorjaar aan te bevelen.
NB. Lees voor toepassing eerst de gebruiksaanwijzing. Thymovar® is geregistreerd als Diergeneesmiddel onder nummer REG NL 09851
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten