Thymol gebruik

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Thymol gebruik

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 09 sep 2002, 13:13

Thymol gebruik.

Na wat geexperimenteer met verdampingsbuisjes heb ik een aantal Fraknoraampjes gemaakt voor het gebruik van Thymolkristallen.
Mijn ervaring nu, na ca 3 a 4 weken is dat er veel mijten op de bodemplaat liggen.
Een aantal mijten lopen echt gedesorienteerd rond op de bodemplaat.
Iedere avond controleren en schoonmaken geven een beeld van het aantal mijten dat valt.
Bij mij zijn dat er nu meer dan ik verwacht had.
Bijen met beschadigingen heb ik gelukkig nog niet gezien.
Dat is andere jaren wel anders geweest.
De bijen hebben geen enkel probleem met de thymol raampjes, en reageren hier in het geheel niet op.
Tot nu toe kan ik dus stellen dat het resultaat van Varroa bestrijding met Thymol goed verloopt.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere imkers die ook met Thymol de Varroa te lijf gaan.
Wie reageert?


gerard.b.w.vos

kohajo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 03 dec 2001, 19:34
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Thymol gebruik

Bericht door kohajo » wo 11 sep 2002, 15:46

Hallo Gerard,

Ik werk ook al een tijdje met thymolkristallen. De Frakno-raampjes zijn inderdaad gemakkelijk. Op termijn zal je echter merken dat je bijen niet zo houden van de geur die de kristalletjes verspreid. De bijen zullen er alles aan doen om de verdampingsgleuven van het raampje toe te maken met propolis. Een thymolbehandeling alleen is ook niet voldoende. De meeste mijten gaan er inderdaad niet dood van, maar lopen gedesoriënteerd rond op de plank. Ik behandel daarbij ook nog met mierenzuur.

Walter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten