Gedrag van de bijen bij Thymovarbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Gedrag van de bijen bij Thymovarbehandeling

Bericht door Henkn » do 19 sep 2002, 15:10

Hallo allemaal!

Verleden week met de laatste "run" begonnen voor het inwinteren: De grote bulk aan suikerwater toevoegen. Voor die tijd voerde ik de volkjes al geruime tijd met een twee-en-een-half kilo zak met suikerdeeg, zodat ze in die weken netjes konden doorwerken aan broed voor de winterbijtjes, die het komende voorjaar weer het eerste (haal-vlieg)werk moeten doen. Gelijk met de laatste in-winter-exercitie ook anti-varoa-behandeling begonnen. Uiteraard gescherpt door de vele verhalen over resistentie van de varoa-mijt tegen Apistan, met "argus-ogen" gekeken naar veminkte bijen als gevolg van varoabesmetting, maar voor mij was er niets waarneembaar: Ik heb geen "krabbelaars" of misvormde bijtjes gezien. Wat mij wel opviel (maar dat heeft niets te maken met varoa) dat al heel vroeg in augustus, alle darren verdwenen waren: Dat betekent dat de volken minstens "moer-goed" zijn. Dus ik ging naar Cees van Holland om Apistan te halen voor vijf volken: Ik streef ernaar om steeds met vijf volken de winter in te gaan. Blijft de hobbie voor mij beheersbaar en niet in de laatste plaats vwb de aanschaf van wintervoer en varoa-bestrijdingsmiddelen.
Wil van Holland maakte mij echter duidelijk dat zij geen apistan meer leverde: Aangezien de mijten daartegen te veel resistentie hebben opgebouwd. Dus kreeg ik Thymovar mee. Ongeveer tien dagen geleden een drietal volken samengevoegd tot een volk van twintig ramen, en toen had ik er vijf in totaal. Volgens de bijsluiter Thymovar onder de dekplank op de bovenste broedbak van iedere kast gelegd. En op de dekplank op iedere kast een twee-literbakje met suikerwater. Wat me direct opviel was de lucht die opsteeg uit de thymovarplakjes. En dat viel de bijen ook op: Ze hebben er een gloeiende hekel aan: Ze kruipen massaal op de vliegplank en als je voorzichtig de dekplank optilt zie je [url]geen bijen bovenop de ramen lopen: Ze willen zo ver mogelijk van die nare lucht vandaan.
Een volgend ding wat mij opviel: Vier volken legen ijverig hun suikerwaterbakje (suikerwater dat ik betrokken heb in tankjes bij Cees van Holland), maar het vijfde volk neemt geen suiker op. Dat is het volk dat ik het laatst heb samengevoegd. Ik kon in mijn eentje niet duidelijk krijgen wat er aan de hand was. Ten slotte Hans van de Post eens gebeld wat hij daarvan nou dacht. Hans zei: Zou het kunnen dat je het plakje thymovar te dicht bij de opening van de dekplank hebt liggen naar het voerbakje toe?
Ik gelijk gekeken: En Ja! dat was het! Ik heb het plakje thymovar zo ver mogelijk daarvan daan gelegd en nu nemen ze wel suiker op! Overigens vliegen de bijen nog steeds goed: het is goed weer, droog en niet te koud. Ze komen nog met relatief veel gele stuifmeel binnen: Er staat binnen een kilometer een akker met gele bloemen: Zou dat nu nog koolzaad kunnen zijn?

grts



Henk Noppe

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gedrag van de bijen bij Thymovarbehandeling

Bericht door Erik Speksnijder » do 19 sep 2002, 21:31

Hoi Henk,

Onze bijtjes zijn momenteel ook aan het "Thymovarren". Tot nu toe heb ik geen gek gedrag gezien; de bijtjes blijven netjes in de kast.
Wel valt ook mij op, dat de bijtjes minder graag naar boven lijken te komen om de voerbak te legen. De voerbak raakt wat langzamer leeg.
De Thymovar werkt goed, want het regent momenteel mijten in de volken. Ik ben verbaasd over de hoeveelheid mijten.
De vertrouwde lucht van de bijenstal is tijdelijk veranderd in een sterke thymollucht, waarvan zelfs een zeer verkouden neus spontaan open gaat. Van de sterke thymollucht heb ik trouwens bij het verenigen gebruik gemaakt. Als je het voor het verenigen eventjes op de kasten neerlegt, verdwijnt de hele nestgeur en kun je zonder problemen verenigen.

P.S. De laatste tijd hoor/lees je steeds berichten over imkers die, na een thymovar-behandeling, het nog nodig achten, de bijen nog een nabehandeling te geven met een ander middel. Onze depothouder heeft dit ook gedaan en constateerde na de thymovar-behandeling geen mijtval meer. Het werkt dus uitstekend.



Erik

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gedrag van de bijen bij Thymovarbehandeling

Bericht door Erik Speksnijder » di 01 okt 2002, 23:12

Na controle van mijn bijen afgelopen weekend -ik was benieuwd hoe de bijen op de Thymovar reageerden- zag ik dat de volken, waarbij ik de Thymovar boven het broednest (weinig ruimte tussen broed en plaatjes)heb gelegd, sterk negatief reageerden op de aanwezigheid van het middel. Was het broednest enkele weken geleden nog netjes groot en rond aanwezig, nu was het weggedrukt in een klein hoekje aanwezig; zover mogelijk van de Thymovar vandaan.
In de volken, waar het broednest verder van de Thymovar vandaan zit, omdat ze bijvoorbeeld op meer bakken staat of omdat er tussen de Thymovar en het broed een dikke honinglaag aanwezig was, heeft het het broednest minder negatief beïnvloed.
Ook trof ik in 2 volken een gesloten dop aan, terwijl de gemerkte moeren nog aanwezig waren. Schijnbaar was de geur van de Thymol zo sterk, dat de bijen dachten dat er iets mis was met de koningin.

Het middel werkt overigens uitstekend, maar volgend jaar zorg ik er na deze ervaring toch voor, dat er tussen de bijen en de Thymovar minimaal 20 cm. afstand blijft. Misschien leg ik een lege honingrand bovenop het volk en prik ik in de dekplaat hierboven de plaatjes vast.



Erik

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gedrag van de bijen bij Thymovarbehandeling

Bericht door Kees van Gortel » vr 04 okt 2002, 20:32

Zelfde opgemerkt.
Na 3 weken is nog de helft van het plaatje over en ik verwacht dat ik volgende week zaterdag alleen de netjes nog maar aantref.
De bijen ruimen de Thymovar zelf op, volgens mijn waarneming beginnen ze daar na de 2e week mee.
Daarom vraag ik me eigenlijk af of de hoeveelheid stof/ "het verdampingspercentage" wel klopt.
Als je het mij vraagt werken ze na 2 weken niet meer. Mogelijk dat hier de experimenteer fase nog niet geheel doorlopen is.

hgr. Kees

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 43 gasten