Bijen, oktober 2002

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
Bijen, oktober 2002

Bericht door Romée van der Zee » di 22 okt 2002, 15:33

Natuurlijk was het prettig om in het varroa-themanummer te lezen dat Jan Saal ook al zeven jaar zonder bestrijding imkert. De resultaten zijn goed. Wel "kreupele bijen", maar afnemend in aantal. Zijn methode (en waarneming) komt aardig overeen met die van mij. Alleen dat toevoegen van zout aan het wintervoer begrijp ik niet.

In het artikel van K. Jonker van de Keuringsdienst van Waren viel me op dat fluvalinaat werd aangetroffen in de honingmonsters. Ineens herinnerde ik me weer de discussie met Ed Pieterse op de zoemlijst, waarin hij honderd gulden uitloofde voor de eerste die kon aantonen dat fluvalinaat in de honing kon voorkomen. Ik heb hem toen verschillende onderzoeken aangereikt, maar nooit honderd gulden ontvangen. Jammer voor het goede doel.

De onderzoekers van PPO sector Bijen (voorheen Ambrosiushoeve) zijn op hun beurt tegen "niet bestrijden" door individuele imkers. Natuurlijke selectie zou in Nederland ook niet kunnen door de hoge bevolkingsdichtheid. Misschien zouden zij dat eens kunnen toelichten, want ik begrijp dat niet. Ik vroeg laatst nog eens aan Tjeerd Blacquiere (sr. onderzoeker op het PPO) om dat laatste eerst maar eens te onderzoeken, maar ondervond uitsluitend scepsis, geen argumenten, meer een gevoel eigenlijk.

Romée








icr,
http://www.romeevanderzee.nl

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen, oktober 2002

Bericht door Ed Pieterse » vr 25 okt 2002, 20:27

Beste Romee,

Je schreef:
Ineens herinnerde ik me weer de discussie met Ed Pieterse op de zoemlijst, waarin hij honderd gulden uitloofde voor de eerste die kon aantonen dat fluvalinaat in de honing kon voorkomen. Ik heb hem toen verschillende onderzoeken aangereikt, maar nooit honderd gulden ontvangen.
Graag vertel ik je wederom, dat je toen over Tau Fluvalinaat sprak. Dit wordt in de fruitteelt gebruikt tegen allerlei insecten e.d..
Dit wordt tegenwoordig veelvuldig gebruikt door imkers, omdat de Apistanstrippen te licht zijn voorzien van gewone fluvalinaat.
De Tau Fluvalinaat heeft een opervlaktespanning verminderaar, die de stof in water oplosbaar maakt, dus ook in honing. Die eigenschap heeft Apistan niet.

Ed

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijen, oktober 2002

Bericht door Romée van der Zee » za 26 okt 2002, 11:03

Dag Ed, je hebt het mij niet verteld, maar ik jou.:wink:
Anders dan jij blijkbaar denkt, zijn apistanstrips verzadigd met tau fluvalinaat. Zie bv:
http://www.fluoridealert.org/pesticides ... Feb.98.htm
of
http://www.vita.demon.co.uk/products.htm

grtz
Romée

icr,
http://www.romeevanderzee.nl

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen, oktober 2002

Bericht door Ed Pieterse » ma 28 okt 2002, 10:37

Hallo Romee,
Inderdaad heb ik het verkeerd geformuleerd. Het is Tau Fluvalinaat in Apistan en daar is voor de fruitbouw (Klartan)een oppervlaktespanningsverminderaar aan toegevoegd om het in water oplosbaar te maken.Dit veroorzaakt bij onzorgvuldig gebruik een besmetting in de honing. Dat wordt echter wel afgebroken in een bepaalde tijd, ik dacht 2 weken, maar dat kan ik me niet meer zo goed herinneren.
Vijf jaar geleden was ik in Florida en daar stak een handelaar de strip in zijn mond omdat hij het niet gevaarlijk achtte, de dosering was enorm laag volgens hem. Dit voorjaar toen ik hem er weer naar vroeg deed hij het weer en ik denk dat hij gelijk heeft. Mogelijk ook een oorzaak van resistentie, want als men klartan gebruikt is de dosering veel en veel hoger volgens de verhalen.

De site van Apistan vermeld dan, dat men het niet tegen de honingraten aan moet brengen, want dan zou de honing besmet kunnen raken. Dit is tegen alle wetten in en moest denkelijk vermeld worden van de voedingsdeskundigen van het ministerie. Men mag niet eens bestrijden als er honing op kast staat. Ook niet als het middel onschuldig is. Als men bewust Tau Fluvalinaat met een oppervlaktespanningsverminderaar aan de honing toevoegt, blijft na verloop van tijd alleen de oppervlaktespanningsverminderaar achter.
Tau Fluvalinaat in pure vorm wordt niet door honing opgenomen. Anders was het in Nederland niet toegestaan geweest!

Berichten uit Amerika vertellen me dat daar alleen nog Coumaphos werkt als mijten verdelger en men aan wisselbestrijding moet doen om resistentie te voorkomen. Dit dan in afwisseling met Apistan. Of dat nog lukt weet ik niet, maar wat bestand is tegen Apistan, is nog niet bestand tegen coumaphos en andersom.

Over een ding zijn we het in elk geval eens en dat is dat er een bij moet komen die tegen onze mijt bestand is of er in elk geval mee kan leven. Ik ben ook niet voor al die middelen, alleen als er geen andere mogelijkheden zijn moet het zo efficiënt mogelijk. Het is zelfs zo dat het te hopen is dat er constant mijten in de volken aanwezig blijven, zei het in kleine hoeveelheden, anders raken de bijen het schoonmaakgedrag misschien kwijt. Dat is in Amerika verkeerd gegaan met hun bestrijding van AVB en vooral door hun preventieve behandelingen. Want ook dat is te bestrijden door de bijen zelf.

Ed

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijen, oktober 2002

Bericht door Romée van der Zee » di 29 okt 2002, 00:05

Dat wordt echter wel afgebroken in een bepaalde tijd, ik dacht 2 weken, maar dat kan ik me niet meer zo goed herinneren.
Het fluvalinaat in de apistan strips is gestabiliseerd en valt nauwelijks in water (honing) uiteen. Het ontbindt wel onder invloed van licht.
Vijf jaar geleden was ik in Florida en daar stak een handelaar de strip in zijn mond omdat hij het niet gevaarlijk achtte, de dosering was enorm laag volgens hem. Dit voorjaar toen ik hem er weer naar vroeg deed hij het weer en ik denk dat hij gelijk heeft. Mogelijk ook een oorzaak van resistentie, want als men klartan gebruikt is de dosering veel en veel hoger volgens de verhalen.
Ik schrik van je naieviteit. Je bent de drijvende kracht achter een stichting die serieus onderzoek wenst te bevorderen. Dat vind ik een mooie zaak. Bovenstaande handelaarspraat hoort bij een standwerker, die in dit geval speelt met zijn gezondheid en die van anderen.
Resistentie ontstaat op de eerste plaats doordat apistan niet alle mijten doodt, zodat zich uit de restpopulatie een resistente mijt kan opbouwen. Dit proces wordt versterkt doordat opgenomen apistan in de was, de selectie ondersteunt. Misbruik, door jaren achtereen dezelfde strips te gebruiken, zodat men de concentratie niet meer kent, leidt eveneens tot snellere resistentie.

Tau Fluvalinaat in pure vorm wordt niet door honing opgenomen. Anders was het in Nederland niet toegestaan geweest!
Het wordt aangetroffen in de honing. (Laatste melding Bijen 2002, oktober pag. 274 D_fluvalinaat, keuringsdienst van waren). Het is een toegelaten middel. In Griekenland werd volgens bovengenoemd artikel in alle 66 monsters fluvalinaat aangetroffen. Niet vermeld staat of in dit laatste geval mavrick een rol speelt.
Het is zelfs zo dat het te hopen is dat er constant mijten in de volken aanwezig blijven, zei het in kleine hoeveelheden, anders raken de bijen het schoonmaakgedrag misschien kwijt.


Helemaal mee eens, mijten selecteren de zwakke bijenvolken eruit.
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten