de apistan discussie uit 1999

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Ria van den Berg » wo 17 nov 1999, 23:31

Beste Ed, Romee en andere zoemers

Op de "beekeepers fieldday" afgelopen voorjaar was er een voordracht van Suzanne Frison van de Universiteit van Alberta over fluvalinaat in bijenwas. Ze deed dat (geloof ik) in een gaschromatometer. Ze had de methode zelf ontwikkeld en zei, dat hij redelijk betrouwbaar was. Ik heb geen aantekeningen gemaakt , dus ik doe dit uit het blote hoofd. In de was uit de broedbak van (meerdere jaren) met apistan behandelde volken vond ze niet afgebroken fluvalinaat. Ze had ook honing getest, maar daarin geen fluvalinaat kunnen vinden met deze methode.
Voor zover ik weet, kan het niet in de honing komen, omdat het een niet in water oplosbare vorm is. Hoe dat met de afbraakprodukten zit, weet ik niet. Ik denk ook, dat de afbraak in vet i.h.a. langzamer gaat dan in een oplossing. Maar het zal wel sterk temperatuurgebonden zijn. Hoewel ik, als we nog in Nederland zouden imkeren, geen apistan zou gebruiken, geloof ik dat we de gevaren voor de omgeving niet moeten overdrijven. De hoeveelheid pyrethroide zal zeker in het niet vallen bij de hoeveelheden die er over de Nederlandse snijbloemen en potplanten wordt uitgespreid. Dat er mensen zijn die was van met Apistan behandelde volken bij het chemisch afval doen, zegt mij niet veel. Ik las toevallig dat je in Nederland ook je afgewerkte frituurolie bij het chemisch afval moet doen. De stelling, dat een imker die niet tegen varroa behandelt aan dierenmishandeling doet, bestrijd ik. Juist als hobby imker heb je die mogelijkheid, noem het experimenteren.
Groeten vanuit een sneeuwwitte Peace River Country,

Ria van den Berg

P.S. Ed het is toch gelukt om je stukje over selectie bij honingbijen terug te vinden en uit te printen.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Romée van der Zee » do 18 nov 1999, 17:00

Beste Ed, en anderen,
Omdat meerdere deelnemers aan de lijst me erom vroegen, en het rapport kort is, bijgaand de Engelse versie.
Romee

How Much Acaricide in the Honey?


GC/MS and GC/AED to Characterize Pesticide Degradation Products by J. J. Jiménez and J. Atienza --Servicio de Investigación Agraria, Valladolid--and J. L. Bernal --Department of Analytical Chemistry, University of Valladolid (Spain)

To protect their honeybees from a deadly mite, apiarists apply the acaricide fluvalinate to their beehives. Because the mite has become increasingly resistant to fluvalinate, beekeepers have kept increasing the dosage applied to their hives, increasing the likelihood of finding acaricide residues in the honey.

Fluvalinate is a pyrethroid with acaricidal activity and is available in commercial formulations. It is used against the mite Varroa Jacobsoni, which affects bees (Apis Mellifera) at all stages of their development and causes great losses.

The HPLC/UV analysis of honeys from fluvalinate-treated beehives reveals that the acaricide, as a compound, is rarely present in the samples. But unknown compounds detected in the extracts can be characterized as degradation products of fluvalinate because their retention times are similar to those of metabolites observed in a fluvalinate standard solution (Atienza et al., 1993). Several photodegradation products, detected in solution (methanol and water) and thin film (glass and soil), have been reported in the literature (Quinstad & Staiger, 1984).

The main fluvalinate residues are 2-chloro-4-trifluoromethyl-aniline (I), methyl 2-[2-chloro-4-trifluoromethyl-aniline]-3-methyl butanoate (II), N(2-chloro-4-trifluoromethyl phenyl) valine (III), and 3 phenoxybenzaldehyde (IV).

We use two hyphenated analytical techniques, gas chromatography/mass spectrometry (GC/MS) and gas chromatography/atomic emission (GC/AED), to identify degradation compounds in the commercial acaricide formulation and in the honey itself.

Preparation of Spiked Samples

Before the extraction step, the samples were lyophilized. Ten grams of honey were mixed in a Pyrex glass with 3 milliliters of water, then heated in a water bath at 40°C to improve handling of the mixture. The honey was then spiked with 3 milliliters of a Mavrick(TM) aqueous emulsion (3.5 mg/L fluvalinate).
The preparation was treated with 2 grams of cellulose powder to facilitate the lyophilization process, homogenized by shaking, and frozen at -35°C before lyophilization.

Extracting the Honey

Supercritical carbon dioxide was used with an HP 7680A supercritical fluid extractor for the extraction of fluvalinate and metabolites from the honeys, adapting a method described in the literature (Atienza et al., 1993). The experimental conditions:
Fluid density: 0.75 g/mL
Chamber temperature: 50°C
Flow rate: 2.5 mL/min
Dynamic extraction time: 20 min
Equilibrium time: 1 min
Nozzle temperature: 55°C

The target compounds were collected on a stainless-steel-balls trap at 5°C and eluted with 1 mL of methanol at a flow rate of 1 mL/min at 50°C.

A benzene-isopropyl (7:3 v/v) mixture served as an organic modifier for changing the solvent power of the CO2. A volume of 75 microliters was added to 0.2-1.0 grams of lyophilized sample placed in the extraction thimble.

Fluvalinate-Related Products

Table 1 lists the data obtained with GC/MS for the most intense chromatographic peaks of a fluvalinate methanol solution.

Table 2 shows the empirical formulae concluded from GC/AED results for the compounds presented in Table 1, according to the molecular weights determined by positive chemical ionization. Flamprop isopropyl was used as a calibration standard. The incidence of
carbon, hydrogen, and nitrogen was quantitated in all cases. Chlorine, fluoro, and oxygen were detected and measured only if the analyte concentration was high enough; electron impact fragmentation revealed the occurrence of low concentrations of these atoms.
In these instances, a partial empirical formula (CxHyNz) was calculated, adding chlorine, oxygen and fluoro atoms according to the fragmentation data.

Structures of the fluvalinate degradation products in honey, elucidated by GC/MS and GC/AED.

The molecular structures elucidated are shown above. It has not been possible to propose a structure for the compounds V, VI, and VII.

Conclusion: Fluvalinate Degrades Rapidly

According to the assays carried out in the laboratory, the fluvalinate had degraded in the honey; its concentration had decreased tenfold in twenty days.

The presence of the compounds I, II, III, and IV in the honey has been verified by the extraction performed from fortified honey samples. The three former were present in small concentrations, and the latter in very high amounts.

The analysis of eighteen honey samples collected from treated beehives (3 and 6 months old) showed that fluvalinate content is low or null. However, 3-phenoxybenzaldehyde residues were found
in high concentration. The presence of the other compounds mentioned was not detected. Although GC/MS and GC/AED enabled us to characterize fluvalinate residues in honey, we could not determine a molecular structure for all compounds detected.

Reagents and Apparatus

Residue-analysis-grade benzene, isopropanol, and methanol were supplied by Scharlau (Barcelona, Spain), HPLC-grade acetonitrile by Panreac (Barcelona, Spain).

Fluvalinate standard was purchased from Promochem (Wesel, Germany), and Mavrick, fluvalinate commercial formulation (100 g fluvalinate/liter) from Sandoz Ltd. (Basel, Switzerland).

Cellulose powder (20 µm) was supplied by Aldrich (Steinheim, Germany).
Ultrapure water was obtained from a Milli-Q Plus apparatus (Millipore, Milford, MA).



References

J. Atienza, J. J. Jiménez, J. L. Bernal, and M. T. Martin, Supercritical Fluid Extraction of Fluvalinate Residues in Honey., J. Chromatogr. 655, 95-99; 1993.

G. B. Quinstad and L. E. Staiger. Photodegradation of Fluvalinate. J. Agric.
Food Chem. 32, 1134-1138; 1984

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Ed Pieterse » do 18 nov 1999, 17:53

Beste Romee,

Dat is tenminste een gunstig rapport. Jammer dat de tabellen er niet bij waren. Ik heb er van geleerd, dat fluvalinaat onder invloed van licht dus afbreekt (wist ik niet, vandaar dus de beperkte houdbaarheid). De proef is dus genomen met Mavrick wat hier niet is toegestaan. Dat is een fluvalinaatoplossing, die met benzaldehyde vermengd in water oplosbaar is. Gunstig vind ik dat de bewust ingebrachte Mavrick in 18 honingmonsters niet wordt teruggevonden in de eindanalyse, behalve dan het oplosmiddel benzaldehyde. Dit is naar ik heb vernomen een onschuldig spulletje. Gelukkig maar.
(The analysis of eighteen honey samples collected from treated beehives (3 and 6 months old) showed that fluvalinate content is low or null. )

Dus niet aantoonbaar, zoals ook de componenten V, VI en VII.
De fluvaninaat breekt dus ook in honing af:
(According to the assays carried out in the laboratory, the fluvalinate had degraded in the honey; its concentration had decreased tenfold in twenty days.)
Mij is wel eens verteld, dat fluvalinaat nog nooit is teruggevonden in wat voor stof dan ook, na 30 dagen. Ik sta niet in voor die uitspraak, maar het zou goed kunnen als ik dat rapport lees.
Mavrick wordt/werd gebruikt door fruittelers als insecticide (acaricide) om allerlei beestjes te doden. Er zijn imkers die het ook tegen de mijt gebruiken in andere landen dan, zoals blijkbaar in Spanje.
Bij gebruik van de hier toegestane strips zal er dus geen contaminatie van de honing optreden, hier is namelijk geen oplosmiddel in het spel die het mogelijk maakt om met waterige stoffen te vermengen.

Ed

Bob de Graaf
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Bob de Graaf » do 18 nov 1999, 19:49

Piet schreef:
Als het goed is staat op de doos hier wat over, maar dat weet ik niet precies, want ik koop losse strippen zonder doos(totdat er iets is gevonden wat beter en vriendelijker is).
Dat weten we dan ook weer. Daar hebben we wat aan.
Beste Bob,
Ik vind het zo ongelofelijk hypocriet om maar van chemie te spreken en
niet van geneesmiddel, terwijl de hele wereld om ons heen, inclusief de imkers, allerlei produkten waaronder geneesmiddelen gebruiken en deze produkten geen chemie noemen.
Het hele leven bestaat uit chemie, we kunnen er niet zonder. Sterker nog, dankzij chemie leven wij. Als het chemisch fabriekje er mee ophoudt dan heet dat DOOD zijn.

Trouwens: What's in a name?

Als nu de dienst registratie diergeneesmiddelen over een geneesmiddel spreekt, wie ben ik dan nog.
Gewoon iemand die uit hoofde van zijn beroep/hobby van zijn dieren houdt en ze ook goed verzorgd. Niets op tegen. Integendeel.
Verder had ik al eens geschreven dat men een geneesmiddel als Pyretroide niet in een andere vorm dient te gebruiken als met de strippen zoals die van Apistan.
Beste Piet, Dat moet je dan eens gaan vertellen bij snijbloementelers en anderen die er beroepsmatig mee omgaan en het als bestrijdingsmiddel gebruiken en ook betitelen. Hebben ze dan ongelijk?


Van jou wil ik wel raathoning kopen dus, want afgezien van het feit of je zoiets lekker vindt is zo'n dikke wasplaat niet om te kouwen.

Mocht ik nog eens honingraat gaan produceren, wat niet waarschijnlijk
is, ben jij de eerste die een stuk krijgt. Maar dan zou ik mijn volken naar de heide moeten brengen en dat vind ik een vorm van dierenmishandeling gezien het grote aantal bijen wat zich kapot vliegt op de heide en/of in de spinnewebben omkomt. Dit zal ongetwijfeld door heideimkers worden tegengesproken. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je de imkers nooit op een lijn krijgt en ieder in zijn of haar waarde c.q. 'geloof' moet laten.

Beste Bob,
Het moet me van het hart, maar als je het bestrijdingsmiddelen noemt, zijn alleen de hoeveelheden beduidend anders. De werkzame stof kan vaak hetzelfde zijn, bovendien is het doel anders.
Jawel met het blijft nog steeds dezelfde stof
Pyretroiden zijn een geneesmiddel voor bijen en doodt de mijt. Geneesmiddelen voor mijten bestaan bij mijn weten niet.
Nee, want ik heb ze nooit horen roepen dat ze pijn in hun buik hadden.
Ik heb ze wel op hun rug zien liggen spartelen. Zouden ze daarmee hebben
willen aangeven dat ze zich niet zo lekker voelden?
Beste Bob,
Dat vind ik volkomen juist!!
Gelukkig, zijn we het in ieder geval toch nog met elkaar eens


De groeten van Bob

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Ed Pieterse » vr 19 nov 1999, 23:39

De proef is dus genomen met Mavrick wat hier niet is toegestaan. Dat is een fluvalinaatoplossing, die met benzaldehyde vermengd in water oplosbaar is. Gunstig vind ik dat de bewust ingebrachte Mavrick in 18 honingmonsters niet wordt teruggevonden in de eindanalyse, behalve dan het oplosmiddel benzaldehyde. Dit is naar ik heb vernomen een onschuldig spulletje.
Gelukkig maar.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Romée van der Zee » vr 19 nov 1999, 23:41

Beste Ed,
Ik vrees dat je het niet helemaal goed gelezen hebt. In de laboratoriumproef wordt eerst honing met fluvalinaat, in de vorm van mavrick, verontreinigd. De bedoeling is uit te vinden welke metabolieten men dan mag verwachten. Vervolgens worden 18 steekproeven van honing uit bijenvolken die met apistan behandeld zijn genomen om te kijken of de in het experiment genoemde omzettingsprodukten worden aangetroffen. Dat blijkt bij een aantal omzettingsprodukten het geval te zijn, met vriendelijke groeten van
Romee

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Ed Pieterse » vr 19 nov 1999, 23:44

Beste Romee,

Mischien heb ik het nog niet goed genoeg geformuleerd. Mavrick is fluvalinaat+benzaldehyde+water. De omzettingsprodukten zijn er 7 stuks, waarvan er 4 genoemd zijn. Door die benzaldehyde kan het in de honing terecht komen, omdat het dan oplosbaar is in water.
Er kunnen alleen maar omzettingsprodukten in de honing gevonden worden en geen fluvalinaat.
Produkten I, II en III zijn afkomstig van de fluvalinaat en IV is afkomstig van de benzaldehyde. Sorry ik heb het door de wetenschappelijke afdeling van het AZU laten beoordelen en die zeggen dat het een warrig rapportje is (tabellen ontbreken ook) en dat er niet aangetoond is dat er fluvalinaat in die honingmonsters zat.
Met strippen kan het al helemaal niet en die zijn hier alleen toegestaan.

Ed

jtemp
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 17 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door jtemp » vr 19 nov 1999, 23:50

"E.R. Pieterse" schreef:
The analysis of eighteen honey samples collected from treated beehives (3 and 6 months old) showed that fluvalinate content is low or null. ) Dus niet aantoonbaar,
volgens mij staat daar
FLUVALINATE CONTENT IS LOW OR NULL
DAT IS TOCH
FLUVALINATE INHOUD IS LAAG OF NUL
WAT IS HIER NOU NIET AANTOONBAAR?????
LAAG IS TOCH AANTOONBAAR
BEN IK NOU GEK????
GR, JANT

the orginal drone methode, fight the varroa chemistry free
Jan Tempelman
Kerkstraat 53 NL 7471 AG Goor
xx.31.(0)547.275788
http://www.xs4all.nl/~jtemp/index3.html
mailto:jtemp@xs4all.nl

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Ed Pieterse » vr 19 nov 1999, 23:52

Beste Jan,
Ik heb er ook over verbaasd, dat het zo geformuleerd staat. Men zegt dat het in 20 dagen met het tienvoudige vermindert de concentratie en ook zegt men wat de residuen zijn. Je kan met rapportje alle kanten op omdat bv low niet gekwalificeerd wordt en mogelijk ook bedoelt kan zijn residuen van fluvalinaat. Maar zolang niet het complete rapportje op tafel ligt valt er niet veel meer over te zeggen. Bovendien mag in bijenkasten helemaal niet met een mengsel van fluvalinaat, benzaldehyde met water gewerkt worden. Zo kun je natuurlijk van allelei mengsels klaarmaken die uiteindelijk ook nog eens gevaarlijk kunnen zijn. Dat is in dit geval geloof ik nog niet zo, al mag dit niet. Met de strippen die wij mogen gebruiken is er geen gevaar.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Romée van der Zee » za 20 nov 1999, 23:56

Beste Ed,

"E.R. Pieterse" schreef:
Maar zolang niet het complete rapportje op tafel ligt valt er
niet veel meer over te zeggen.
Het rapportje blijkt, incl. tabellen op het internet te vinden onder
http://www.chem.agilent.com/cag/peak/pe ... icide.html
Verder schrijf je in een ander bericht:
ik heb het door de wetenschappelijke afdeling van het AZU laten
beoordelen en die zeggen dat het een warrig rapportje is (tabellen ontbreken ook) en dat er niet aangetoond is dat er fluvalinaat in die honingmonsters zat.
Als ze dat nou eens op papier of email willen zetten, dan zal ik zorgen dat het bij de schrijvers van het rapportje terecht komt. Dan kunnen ze commentaar geven. Ze kunnen ook reageren in het tijdschrift waarin het artikel verschenen is. Tot die tijd is het een vrijblijvende opmerking uit de wetenschappelijke keuken. Jij kunt ze helpen door de tabellen door te geven. Overigens heb ik een fout gemaakt door te stellen dat de 18 monsters uit bijenvolken waren behandeld met apistan. Dat valt nergens te lezen. Ik had het
in mijn database onder het hoofdje Apistan en was te snel met mijn commentaar.
Ik heb inmiddels om opheldering gevraagd aan de onderzoekers.

Romee

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten