Oxaalzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Kroese » zo 08 dec 2002, 22:33

Beste Albert,

Op onderstaand plaatje is de takel in actie om de kast, die nog behandeld moet worden, op een wisselbodem te plaatsen. Een stal met stevige dakconstructie komt nu ook goed van pas.
Interessant die takel installatie, maar ik kan op de foto niet herkennen hoe hij werkt.
Klemt hij de onderste bak met een soort schaarmechanisme, of wordt hij gehaakt aan de handgrepen van de bak?

Deze takel lijkt me zeer nuttig om mijn rug te sparen. Graag nog wat uitleg, een foto of misschien een tekeningetje.

Hennie Kroese.....

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door wilde » ma 09 dec 2002, 17:25

Dag Hennie,

Eerst de vraag over de kristallen.
De bijen ruimen die zelf op. Het is echter zaak op te passen als het steeds te koud is geweest. Dan kunnen er nog oxaalzuurresten op het materiaal aanwezig zijn. Het probleem is niet zo groot, want op het moment van de voorjaarsinspectie is alles zeker schoon.
De ondergezette wisselbodems worden na enkele dagen ook weer verwijderd. De eigen bodem met open gaas wordt dan weer teruggeplaatst. De wisselbodems zijn wel vervuild met oxaalzuur en moeten worden schoongespoeld met water.
Voor de verdamping gebruik ik ter bescherming van de houten bodem nog een plaat aluminium, die een groot deel van de bodem bedekt. De verdamper wordt 300° C heet. De plaat verdeelt de hitte enigszins. Ook die plaat is uiteraard vervuild.

De takel bestaat uit een kettingtakel (0,5 ton!) en twee gelijke losse metalen frames. Op bijgaand plaatje, dat ik even heb gemaakt ter illustratie, zie je aan de onderkant een iets naar boven gericht aangelast oortje. Dat past precies in de ingefreesde uitsparing (handgreep) van de broedkamer. De meeste van mijn kasten hebben echter opbouw-handgrepen. Het klemframe wordt dan andersom (met de oortjes naar buiten) gebruikt. De onderkant zit dan onder de handgreep van de broedkamer. Bij het takelen van de 2 frames trekt de zaak automatisch netjes strak en kan worden gelicht.

Afbeelding

De aan de binnenkant aangelaste verdikking is bedoeld om de kasten inclusief deksel te lichten, zodat de kast niet gaat kantelen. Deze verdikkingen zitten overigens nog niet op de juiste plaats. Ze moeten nog verder naar beneden worden aangebracht om de deksels niet te raken, maar dat komt nog wel eens. Het deksel eerst even verwijderen is immers niet de grootste moeite.

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Kroese » vr 13 dec 2002, 00:02

Eerst de vraag over de kristallen. De bijen ruimen die zelf op.
Dag Albert, Bedankt voor de uitleg.

Hopelijk verdwijnen de kristallen inderdaad zo snel mogelijk. Stel je voor dat iemand zijn bijen in het bijen seizoen gaat behandelen met oxaalzuur, en de volgende dag het volk gaat nakijken. Dit lijkt me niet ongevaarlijk.

_________________________________________________________

De foto van de takel maakt de werking duidelijk.

Zijn er nog meer ontwerpen van kast takels bekend bij de forum leden?


Hennie..............




Bijgewerkt door - kroese op 13/12/2002 00:04:04

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Ed Pieterse » za 14 dec 2002, 11:28

Oxaalzuur.

Volgens Ria van de Berg, die dat hier op het Forum heeft gezet, is oxaalzuur hetzelfde als mierenzuur, althans het ontleedt in de verdamper in mierenzuur.

De bijen krijgen na de behandeling een grijze stoflaag over zich evenals de raten en je handen als je niet uitkijkt. De bijen krijgen dus een flinke "shot" (warme?) zuurdamp over zich.

Uit de begintijd van het mierenzuur weet ik nog dat bij de "Illertiesen Platten" de bijen met koningin de kast uitgingen. Het dood ook alleen de restmijten op de bijen en niet de mijten in eventueel aanwezig broed, dat er in de winter toch vaak schijnt te zijn. Er zijn namelijk proeven geweest, waarbij is aangetoond, dat de mijt zich ook in de winter reproduceert.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door wilde » za 14 dec 2002, 13:24

Dag Ed,
Het bericht van Ria wilde ik graag lezen.
Ik zocht met de zoekfunctie op het woord oxaalzuur (exact woord), alle rubrieken, heel bericht, elke datum, geplaatst door Ria van den Berg.
Dan geeft het systeem het onderwerp van deze discussie, maar daar komt zij niet in voor.

Het zoeksysteem werkt kennelijk niet correct. Wat doe ik fout?
Waar staat het bericht?

Groetend,
Albert de Wilde

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Romée van der Zee » za 14 dec 2002, 13:50

Dag Ed,
Het bericht van Ria wilde ik graag lezen.
Ik zocht met de zoekfunctie op het woord oxaalzuur (exact woord), alle rubrieken, heel bericht, elke datum, geplaatst door Ria van den Berg.
Dan geeft het systeem het onderwerp van deze discussie, maar daar komt zij niet in voor.

Het zoeksysteem werkt kennelijk niet correct. Wat doe ik fout?
Waar staat het bericht?

Groetend,
Albert de Wilde

Beste Albert,
De zoekfunctie werkt uitstekend. Je vergat in het archief te zoeken. Na verloop van tijd verhuizen alle berichten naar het archief. Je kunt dit doorzoeken door op de zoekpagina "archief berichten" aan te vinken.
Als je zoekt op "oxaal" en bij "geplaatst door" "Ria van de Berg" dan krijg je het betreffende bericht.
Romée

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door wilde » za 14 dec 2002, 16:04

Bedankt Romee,
Mijn computer gaf de nu wel gevonden berichten direct.

Zou het niet handiger zijn om archief altijd aan te zetten en de keuze 'uitzetten' aan de zoeker te geven?
Ik kan mij voorstellen dat het archief doorzoeken relatief veel tijd kan vragen van de server (als het archief erg groot is). In mijn geval was de gebruikte tijd niet waar te nemen, doch tenminste minder dan 1 seconde, dus dat viel wel mee.

Ik heb vandaag 6 volken behandeld met oxaalzuur. De temperatuur was 6°C. Het verliep prima. Slechts bij 1 volk kwamen er enkele bijen naar buiten. Bij 2 volken heb ik onderleggers geplaatst om de mijtenval te zien.
Groetend, Albert

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Ed Pieterse » za 14 dec 2002, 16:37

Ik denk dat ik maar bij het oud vuil ga staan, want het precies wat mijn vrouw altijd zegt: Jij kan niet zoeken.
Albert ik kan het bericht ook niet vinden, ook niet waar Romee het aangaf. Het is al wel een jaar oud denk ik.
Ed

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Romée van der Zee » za 14 dec 2002, 17:36

Bedankt Romee,
Mijn computer gaf de nu wel gevonden berichten direct.

Zou het niet handiger zijn om archief altijd aan te zetten en de keuze 'uitzetten' aan de zoeker te geven?
Albert

De gearchiveerde berichten komen in een aparte database. Je zoekt dus in de "actuele" database of in de "archief" database. In beide tegelijk kan niet. Aanvinken, zoals ik uitlegde, bepaalt of je wel of niet in het archief zoekt.
Bij ieder bezoek van een deelnemer aan het Imkerforum, worden heel snel alle berichten op de server even doorgelopen. Om te vermijden dat het beslag op de serverprocessor onnodig groot wordt, verhuizen we de berichten die ouder zijn dan een paar maanden naar dat archief. Er zijn nog andere redenen, maar daar ga ik hier nu niet op in.
R.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Hennie Peters » za 14 dec 2002, 20:34

Ed,
Volgens Ria van de Berg, die dat hier op het Forum heeft gezet, is oxaalzuur hetzelfde als mierenzuur, althans het ontleedt in de verdamper in mierenzuur.
Mierenzuur is zeker niet hetzelfde als oxaalzuur

Mierenzuur (formule: HCOOH) smelt bij 6 °C verdampt bij 101 °C
Oxaalzuur (formule: HOCOCOOH) vervluchtigt bij 102 °C en kent dus geen vloeibare fase.

Als er een chemische reactie zou optreden waarbij oxaalzuur wordt omgezet dan zou dit mierenzuur zich niet als kristallen afzetten omdat mierenzuur vloeibaar is boven de 6 °C.

groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten