Schiermonnikoog

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Schiermonnikoog

Bericht door Jan Kruit » za 30 nov 2002, 13:14

Ik heb Christ Smeekens, technisch onderzoeker van het PPO Hilvarenbeek (voorheen Ambrosiushoeve) attent gemaakt op deze discussie.
Je hebt succes met je melding aan het PPO.
Jan van der Einde (onderzoeker) heeft zich aangemeld als nieuw lid van het forum. Kan hij
EINDELIJK EENS LEZEN WAT ER ONDER DE NEDERLANDSE IMKERS LEEFT !!!!!!!!!!!!!

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schiermonnikoog

Bericht door Ed Pieterse » zo 01 dec 2002, 13:49

Beste mensen,

Zou iemand kunnen beschrijven wat hij ziet in een te gronde gegaan volk. Zijn de broedkamerramen die verlaten zijn nog bezet met gesloten koud en dood broed. Zijn er cellen te zien die open zijn gemaakt, waar je de witte larf nog ziet zitten. Zijn de platen gesloten en verlaten broed nog hele plakken of zijn het verspreid liggende gesloten cellen.

Heel voorzichtig probeer ik te achterhalen of het namelijk gewoon de Varroadruk is geweest (hoeft niet persé). Ik heb namelijk bij mij een flink verschil gezien tussen dode volken die aan de Varroadruk ten onder zijn gegaan. Ook Carnica volken die het laatste najaar van 2001 nog met Apistan zijn behandeld. Maar ook onbehandelde Primorsky volken.

Op Schier is volgens Jan Charpentier nog steeds met Apistan bestreden en ik geloof in resistentie bij de mijt tegen dat middel. Dat komt omdat men in Nederland de wisselbestrijding niet onderkent, wat men nu al bijna over de hele wereld aan het toepassen is.
Nogmaals ik ben niet voor bestrijding met middelen of bedrijfsmethoden, maar we hebben nog geen resistente bijen die tegen de mijt zijn opgewassen. Heel voorzichtig beginnen we met de opbouw daarvan, met alle beschikbare mellifera's die resistentie vertonen. We moeten de genenpoel zo groot mogelijk maken.

En laten we eens ophouden met die uitspraken over bestrijdingsmiddelen die nergens op slaan. Coumafos is notabene in bijna dezelfde vorm een menselijk geneesmiddel. Als er dan mensen zijn die denken dat het kankerverwekkend is, vraag ik me af waarom het dan in Nederland bij mensen gebruikt wordt. Laten we toch geen kreten slaken die nergens op slaan en ons immuune afweersysteem er ook buiten laten. De site die Piet ons wees geeft duidelijk aan dat de hoeveelheden ver en ver beneden een gevarengrens liggen. In Duitsland gebruikt men het al meer dan 10 jaar en wordt zelfs door de overheid verstrekt zo ver ik weet.

Ed Pieterse



Bijgewerkt door - Ed Pieterse op 01/12/2002 13:54:08

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schiermonnikoog

Bericht door Piet Jager » zo 01 dec 2002, 14:02

Jan,

Kan de plotselinge bijensterfte en de drastische terugval in volkssterkte bij jullie niet worden terug gevoerd tot het niet of te laat in de gaten hebben van het resistent zijn van de mijten tegen Apistan? Ik meen dat dit vorig jaar ook in Zuid-Limburg speelde. De Apistan-resistentie trekt als een golfbeweging van het zuiden naar het noorden over ons land. Ook bij ons waren deze zomer imkers met een minimale heidehoningoogst door een zware varroabesmetting, ondanks hun jaarlijkse bestrijding met Apistan. Zij zijn nu massaal tot het mierenzuur (en/of andere middelen) overgegaan.

!Piet

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Schiermonnikoog

Bericht door Romée van der Zee » zo 01 dec 2002, 16:08

Ed schreef:
Heel voorzichtig probeer ik te achterhalen of het namelijk gewoon de Varroadruk is geweest (hoeft niet persé). Ik heb namelijk bij mij een flink verschil gezien tussen dode volken die aan de Varroadruk ten onder zijn gegaan. Ook Carnica volken die het laatste najaar van 2001 nog met Apistan zijn behandeld. Maar ook onbehandelde Primorsky volken.
Kun je in de reeks meldingen aangeven hoeveel volken op je totale bestand dit najaar dood gegaan zijn. Hoeveel waren carnica en hoeveel Prim.
Waren de apistan strips bij de carnicavolkeren nieuw of betrof het hergebruik?
Waarvandaan kwamen je carnicamoeren? Waren de volken in de zomer nog groot? Zag je krabbelaars, + de overige waarnemingen waar je terecht op wijst.

R.

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schiermonnikoog

Bericht door piml » ma 02 dec 2002, 21:11

Beste collega-imkers,

Vol ongeloof de zeer zorgelijke situatie op Schiermonnikoog via deze site gevolgd.

Wat ik in de verhalen echter mis is of de imkers die dit jaar moeren van Schier hebben gekocht een verhoogd risico op besmetting van hun bijenvolken door de mijt lopen?

Immers bij iedere Schiermoer zaten vijf of zes begeleidingsbijtjes.

Ook ik heb hier in het westen (omgeving Haarlem en Bloemendaal) mijn bijen dit jaar voor het laatst dus met Apistan behandeld. Ik maak mij nu uit alle verhalen grote zorgen.

Kan ik mijn bijen nog met iets behandelen of is het nu gewoon weer wachten op hogere temperaturen, zodat ik nog wat met mierenzuur kan doen? Kan dat echter met een grad of tien?

In afwachting....

Groet,


Pim Lemmers

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schiermonnikoog

Bericht door Ed Pieterse » ma 02 dec 2002, 23:16

Beste Pim,
Virusinfecties zijn rechtevenredig met het aantal mijten (Johan Calis).

Krabbelaars hadden we altijd al, dus ook voordat er Varroa was.

Begeleidende bijen moet je altijd doodmaken en niet loslaten op de stand. Daardoor kan je inderdaad resistente mijten binnenhalen.

Behandel je volken elk jaar met een ander middel om de mijt te bestrijden, zo voorkom je resistentie. Ik heb het al zo vaak gezegd, maar het lijkt wel of men er doof voor is of niet wil luisteren. Gebruik nooit oude gebruikte Apistanstrippen van het jaar ervoor of ouder.

In jou geval zou ik wachten tot het voorjaar met behandelen, want de temperatuur is erg laag en de meeste producten hebben wat warmte nodig voor een goede werking.

Ed Pieterse



Bijgewerkt door - Ed Pieterse op 02/12/2002 23:18:00

Martien Verhoeven
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 26 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schiermonnikoog

Bericht door Martien Verhoeven » di 03 dec 2002, 13:45

Beste colllega imkers, mijn probleem wat apistan betreft waren bij mij helaas, alang verdacht restentie ik heb ze dit jaar voor het eerst behandeld oxaalzuur met een verdamper en dat is me heel goed bevallen je kunt namelijk altijd toepassen als de temperatuur maar boven de 1 graad celsius is ,ik pas het in december nog eens toe daar de volken dan zeker geen broed hebben ik heb bijde bijen nooit eenige schade ge zien daarbij is het ook nog natuurelijk om dat er van natuure al oxaalzuur in de honing zit, de groeten Martien
Beste collega-imkers,

Vol ongeloof de zeer zorgelijke situatie op Schiermonnikoog via deze site gevolgd.

Wat ik in de verhalen echter mis is of de imkers die dit jaar moeren van Schier hebben gekocht een verhoogd risico op besmetting van hun bijenvolken door de mijt lopen?

Immers bij iedere Schiermoer zaten vijf of zes begeleidingsbijtjes.

Ook ik heb hier in het westen (omgeving Haarlem en Bloemendaal) mijn bijen dit jaar voor het laatst dus met Apistan behandeld. Ik maak mij nu uit alle verhalen grote zorgen.

Kan ik mijn bijen nog met iets behandelen of is het nu gewoon weer wachten op hogere temperaturen, zodat ik nog wat met mierenzuur kan doen? Kan dat echter met een grad of tien?

In afwachting....

Groet,


Pim Lemmers

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten