melding bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
willy
Berichten:34
Lid geworden op:vr 19 jul 2002, 08:19
Locatie:Belgium
Contacteer:
Re: melding bijensterfte

Bericht door willy » zo 02 feb 2003, 07:52

Er zijn op dit moment enige meldingen over plotselinge bijensterfte in volken die in augustus nog een aanzienlijke omvang hadden.
Mijn verzoek is om op het forum te melden wie eenzelfde ervaring heeft, of iemand kent die hiermee te kampen heeft. Gaarne met uitvoerige beschrijving (hoeveel volken, bijenras, bestrijdingswijze, gebied, enz.).
Hopelijk komen de reakties zowel uit Nederland als Belgie.

Wellicht kan op deze wijze iets meer duidelijk worden over omvang en achtergronden.
In deze reeks liever geen discussie, dat kan in een andere reeks. Alleen meldingen.
Romée

beste romee
ik ben sinds vorig jaar begonnen met bijen begonnen.
ik had deze gekocht op een markt in limburg(belgie)
ze waren van het ras buckfast nu na het inwinteren ondekte ik dat erin een van mijn 3 kasten niet veel beweging meer was en bij controle bleek ze volledig leeg te zijn nu was ze waarschijnlijk al leeggeroofd want er zaten vel wespen in.
of dit nu toeval is weet ik niet want bij aankoop waren ze tip top ok en behandeld tegen de mijt.
mijn kasten staan in kampenhout +-20 km van brussel en +-15 van leuven

ris
Berichten:11
Lid geworden op:zo 17 mar 2002, 13:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: melding bijensterfte

Bericht door ris » di 04 feb 2003, 15:09

Hallo,
Als beginnende imker hield ik mijn hart vast na deze berichten. Ik heb maar 2 volken. Gisteren gecontroleerd: ze zijn nog in leven!
Naast mij op de stand staat nog 1 volk van iemand anders. Voor de winter leek het moerloos, maar ook dit volk is nog in leven!
Zouden we niet goed gekeken hebben?

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: melding bijensterfte

Bericht door Ed Pieterse » di 04 feb 2003, 22:46

Bijenvolken die ten gevolge van Varroa stierven.

Locatie: Maarn provincie Utrecht
Behandeling van de Carnicavolken: Fluvalinaat laatst september 2001
Behandeling van de Primorskyvolken: 2 jaar niet behandeld, ook de F1's niet.

Sterfte carnicavolken (Celle) 2 stuks
Sterfte Primorskyvolken 8 stuks (van 1 stuks de koningin gered)
Sterfte Primorsky F1's 2 stuks

Er zijn nu nog 7 zuivere Primorsky's over, 19 F1's en 4 F2's.

Ed Pieterse

jgralike
Berichten:16
Lid geworden op:di 23 apr 2002, 22:03
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: melding bijensterfte

Bericht door jgralike » ma 24 feb 2003, 17:29

ik heb 7 volken ingewinterd, met moeite: ze bleven wel (lang, veel)vliegen in het najaar, maar vier van de 7 namen veel te weinig voer op.
toch was er eind augustus goede hoop op een goede winterzit, mooie broednesten, veel stuifmeel, mooi gevulde ramen (voer van mij en zelf gehaald, blijkbaar).

in januari, bij controle van de lades: enkele volken met schone lades. gekeken op een mooie dag, er bleken twee volken volledig verdwenen. nog volle ramen voer in de kasten, in een van de kasten geen bij te zien, in de andere dode bijen in en op de raten.
nog 5 volken over

eind januari: mooi weer, kijken of ze en reinigingsvlucht maken. stank: roer! besmeurde raten in de kasten van een volken, besmeurde voorkant van een andere kast.

in alle vijf de overgebleven kasten zaten nog bijen, maar niet meer dan 2 ramen per kast. twee kasten daarvan bevatten alleen dode bijen.
nog 3 volken over

vandaag, 11 graden in de schaduw, ga ik kijken of deze 3 laatste kasten nog steeds leven.
helaas, nog 1. in de andere niet gekeken, wel gezien dat de lades leeg zijn. waarschijnlijk tijdens de kou omgekomen een paar weken geleden.
nog 1 kast over, die enthousiast vliegt. was de enige die op 10 ramen overwinterde (de anderen op 20) en die vorig jaar niet gereisd heeft. rustiger jaar gehad?

bestrijding vorig jaar voor het eerst met alleen lavendelolie (onder in de last) en brandnetelblad (op de ramen), daarvoor met apistan.
steeds mooi broed gezien, geen aaangetaste bijen waargenomen.

josee

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: melding bijensterfte

Bericht door LWPisa » ma 24 feb 2003, 19:46

Josee,
welk ras (of waar lijkt het op) heb jij?

vr gr,
Lennard

jgralike
Berichten:16
Lid geworden op:di 23 apr 2002, 22:03
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: melding bijensterfte

Bericht door jgralike » di 25 feb 2003, 09:25

lennard vroeg:
welk ras (of waar lijkt het op) heb jij?

wat ik nog over heb noem ik tamme huisbij. er zitten bijen met verschillend uiterlijk in de kast, meest donker, ook wel met oranjebruine ringen op het achterlijf. (rustige bijen, niet steeklustig, dit volk wel met zwermneigingen vorig jaar.)
de verdwenen volken: een carnicavolk (koningin van 2001), een zwerm van onbekende herkomst, vier keer tamme huisbij.

groeten, josee

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: melding bijensterfte

Bericht door wilde » ma 17 mar 2003, 17:21

Op 16 en 17 maart 2003 heb ik mijn 11 kastvolken een voorjaarsbeurt gegeven. Wat ramen omgeruild, bodems schoon gemaakt en gecontroleerd op broed. Alle volken hadden broed op één na. Die ene had ik al eerder kleiner gezet. Voor de winter had ik ernstige twijfels over 2 volken. Deze heeft het niet gehaald. Er was een moer aanwezig met nog ongeveer 40 bijen. Ja, die kunnen natuurlijk geen broed onderhouden. Dat was er ook niet. Eerder (najaar) was wel broed in de steek gelaten, waarbij ook dode bijen met de kop in de raat aanwezig waren.

Afbeelding

Ik heb die paar bijen en de moer opgeruimd. Het andere volkje dat twijfelachtig was, bleek zich kranig te gedragen. Ze hadden 2 ramen broed. Ik heb ze toch met een ander verenigd.
Ook een ander volk, dat aan de kleine kant was heb ik via vereniging alternatief ingezet. Zo heb ik nu dus nog 8 kastvolken. Daarvan waren er 4 goed tot zeer goed. Als zeer goed beschouw ik een volk dat een geheel schone bodem (2 st.) heeft en circa 6 ramen broed (4 st.) omstreeks half maart. Van de andere volken zijn er 2 redelijk en 2 aan de kleine kant (de kleinste bezetten circa 5 ramen). De 2 beste van de slechtste heb ik versterkt met de ramen broed uit de opgeruimde volken, zodat ze ongeveer gelijk in omvang met de betere volken zijn. De 2 kleinste moeten het op eigen kracht doen. Ik heb ze aangehouden omdat het in het vorige jaar prachtige volken waren: mooi aaneengesloten broed en zeer actief. Alle volken staan nu op 20 ramen. Voor de kleinste is dat wat veel, maar ik heb goede moed op een stormachtige voorjaarsontwikkeling. Dan moeten ze ruimte hebben.

Bij verenigen versterk ik de gemiddelde volken en niet de kleinste. Ik heb het idee dat op die manier de beste resultaten worden gehaald. Klein met klein verenigen heeft meestal weinig effect, omdat de moer bepaalt hoe de kwaliteit van de bijen is. De overblijvende moer bepaal ik bij een vereniging, dwz. van het volk dat opgeruimd wordt knijp ik de moer dood.

Al met al viel het bij mij dus nogal mee met de sterfte. Mijn 2 korfvolken leven ook, zodat van de 13 volken er slechts 1 niet in staat was het voorjaar te halen.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: melding bijensterfte

Bericht door piml » ma 24 mar 2003, 16:24

Beste collega's,

Van de week, en ook vandaag nog, mijn bijen nagekeken. In totaal zijn 8 van de 24 volken dood. Vier kasten zitten op slechts twee raampjes bijen, terwijl de overige volken het gelukkig goed doen. Kortom: 50% is de winter niet doorgekomen en dat is zo vroeg in het bijenjaar natuurlijk flink balen. De volken hadden overigens zat voer, dus moet ook bij mij de varroamijten hebben toegeslagen!





Pim Lemmers

Tom Braams
Berichten:18
Lid geworden op:wo 26 sep 2001, 14:52
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: melding bijensterfte

Bericht door Tom Braams » wo 26 mar 2003, 08:44

Er zijn op dit moment enige meldingen over plotselinge bijensterfte in volken die in augustus nog een aanzienlijke omvang hadden.
Mijn verzoek is om op het forum te melden wie eenzelfde ervaring heeft, of iemand kent die hiermee te kampen heeft. Gaarne met uitvoerige beschrijving (hoeveel volken, bijenras, bestrijdingswijze, gebied, enz.).
Hopelijk komen de reakties zowel uit Nederland als Belgie.

Wellicht kan op deze wijze iets meer duidelijk worden over omvang en achtergronden.
In deze reeks liever geen discussie, dat kan in een andere reeks. Alleen meldingen.
Romée


Tom Braams
Berichten:18
Lid geworden op:wo 26 sep 2001, 14:52
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: melding bijensterfte

Bericht door Tom Braams » wo 26 mar 2003, 08:57

[quote]
Er zijn op dit moment enige meldingen over plotselinge bijensterfte in volken die in augustus nog een aanzienlijke omvang hadden.
Mijn verzoek is om op het forum te melden wie eenzelfde ervaring heeft, of iemand kent die hiermee te kampen heeft. Gaarne met uitvoerige beschrijving (hoeveel volken, bijenras, bestrijdingswijze, gebied, enz.).


Beste Romee,
Over massale bijensterfte kan ik het volgende melden:

Wij hadden 11 volken (Carnica F1, F2, F3) op de hei (Sallandse heuvelrug), prima honingoogst, een paar relatief kleine volken samengevoegd, met acht de winter in, v.a. half sept met mierenzuur behandeld. In feb. op de volken (door perspex dekplaat) gekeken, alles leek goed. Half maart alle volken op een na kapot (deels nog 1-2 raampjes bijen zonder broed, deels leeg, deels met veel dooie bijen (meest kopjes, lijfjes, weinig hele bijen). We sturen vandaag een monster naar de Ambrosiushoeve.
De buurimker (70 jaar bijenervaring, 50 huis,tuin en keukenrasvolken ingewinterd, met Apistan behandeld) is alles kwijt, hier en daar nog een plukje bijen in de volken. Geen dode bijen in de kast, volk weg.
Een derde wat grotere imker (20 huis/tuin/keukenras volken): varoabehandeld (weet niet hoe), een goed volk over, rest kapot (verdwenen).
Andere imkers uit de buurt ook veel dode volken.

Opvallend: verschillende rassen bijen, verschillende varroa bestrijdingsmethoden, allen op de hei goed gehaald, op verschillende kilometers uiteen gelegen plekken op de hei gestaan.

groet,
Tom Braams

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten