Zeven jaar zonder Varroa bestrijding

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Joost Peschier
Berichten: 14
Lid geworden op: za 23 mar 2002, 21:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Zeven jaar zonder Varroa bestrijding

Bericht door Joost Peschier » vr 07 feb 2003, 08:09

Na alle negatieve berichten over het verdwijnen van bijenvolken overal in Nederland, kon ik de weerstand niet langer weerstaan om even onder de deksels van mijn kasten op mijn thuisstand te kijken. Achter het huis staan er 21, van de 21 waren er 20 aanwezig en was er er 1 dood. Het volk wat dood was is van het voer geraakt en aan een kant van de kast verhongerd. Het is nog wel geen voorjaar maar in ieder geval een rustgevend gevoel. Als het bij de andere 40 volken ook zo is dan zou dat heel mooi zijn. Het is en blijft toch altijd weer erg spannend hoe de volken de winter uit komen. Dit jaar is het al weer 7 jaar dat ik geen bestrijding meer toe pas op de Varroa. Zodra er meer bekent is over de andere volken laat ik het even weten. Dit zal nog wel een maand duren omdat het een dag moet zijn waarop de bijen vliegen en dat is in het hoge Noorden altijd een stuk later dan in de rest van Nederland. Mensen die geïnteresseerd zijn in de teeltcombinaties kunnen dit op mijn website vinden

Joost Peschier

Joost Peschier
Berichten: 14
Lid geworden op: za 23 mar 2002, 21:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zeven jaar zonder Varroa bestrijding

Bericht door Joost Peschier » di 18 mar 2003, 07:59

Ik heb dit weekeind al mijn volken gecontroleerd, er zijn totaal 6 van de 60 volken verdwenen.Twee volken zijn door muizen leeggevreten, dit waren twee dikke dadantvolken waarvan een net een nieuwe Lamarkii moer van Teeltgroep Marken in zat.
De muizen hadden de voorraad suiker en stuifmeel helemaal opgegeten, de bijen zijn van honger gestorven. Het komend jaar ga ik al mijn bijen op een buizenframe zetten , zodat ze 60 cm van de grond staan. De vier volken die zonder reden verdwenen waren, zijn koninginnen van nieuwe experimenten, en waren ook niet de dikste volken bij het inwinteren. Al met al ziet het er niet slecht uit als er eigelijk maar vier volken van de zestig zijn verdwenen. Op dit moment wordt mijn bijenstand al weer zeven jaar niet meer behandeld tegen Varroa.

Joost Peschier.




Bijgewerkt door - Joost Peschier op 18/03/2003 08:10:52

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten