Thymolraampjes.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Thymolraampjes.

Bericht door henkv » zo 16 feb 2003, 14:10

Beste medeimkers.

Wie van jullie heeft er ervaring bij de varroabestrijding met de z.g.n. Thymolraampjes van de Frakno Imkerschule van Dhr. Knobelspies uit Duitsland.
Mocht het zijn dat je ze ooit hebt gebruikt, wat zijn jou ervaringen met dit systeem.

Misschien zijn ze hier al ooit aan bod geweest bij het imkerforum.
Wie helpt mij op weg.

Groeten Henk Vermeulen.



Bijgewerkt door - henkv op 16/02/2003 14:12:53

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Thymolraampjes.

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 17 feb 2003, 09:37

Wie van jullie heeft er ervaring bij de varroabestrijding met de z.g.n. Thymolraampjes van de Frakno Imkerschule
aan de hand van de ontwerptekeningen heb ik zelf de fraknoraampjes gemaakt, natuurlijke thymol kristallen gekocht bij de drie bijen in rijnsburg en deze in september in mijn volken gezet.
de bijen reageren nauwelijks op de overheersensde lucht van de vrijkomende dampen.
het dichtkitten van de sleuven is me ook meegevallen.
dagelijks vond ik mijten op de bodemplank, vaak nog levend.
tot de eerste week januari vielen er nog steeds mijten op de bodemplank, wat mij opviel is dat de mijten steeds donkerder worden.
het is dus geen proces als apistan waar in enkele dagen bakken met mijten uit vallen. het is een langer proces.
hoe de stand nu is weet ik niet door de lage temperatuur ga ik niet aan de laden schuiven!
en wat de rest van mijten is in het volk zal de komende tijd moeten uitwijzen.

de volgende bijenbezienswaardigheid is in drenthe te zien;
het ielgat van bert pranger ca 1 km verder dan het herinneringscentrum kamp westerbork, een bezoekwaard, zeer indrukwekkend, dat in combinatie met een wandeling langs het sterrenpad naar de 12 grote radiotelescopen, herinneringsmonument kamp westerbork en dan het bijenmuseum, compleet bijna een dagvulling, voor bezoektijden van het museum even kijken in bijen, hier staat het adres ook in.


gerard.b.w.vos

kohajo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 03 dec 2001, 19:34
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Thymolraampjes.

Bericht door kohajo » ma 17 feb 2003, 21:45

Dag Henk,
Ik werk nu ruim een jaar met de thymolraampjes. De resultaten zijn goed. Hou echter steeds in gedachten dat thymol niet rechtstreeks de mijten doodt maar ze vooral desoriënteert. De mijten vallen wel en ik heb de indruk dat ze zich minder efficiënt voortplanten . Het is een goede ondersteunende behandeling, maar ik zou nooit alleen op thymol vertrouwen.

Walter

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Thymolraampjes.

Bericht door Hugo » di 18 feb 2003, 20:41

Wie van jullie heeft er ervaring bij de varroabestrijding met de z.g.n. Thymolraampjes van de Frakno Imkerschule van Dhr. Knobelspies uit Duitsland.

"Ik niet," sprak Naas, "ik niet !", maar kijk eens op :

http://groups.yahoo.com/group/bijeen/files/Thymol.htm
en
http://groups.yahoo.com/group/bijeen/fi ... lraam1.jpg

mvg,

Hugo (halve bij en volslagen leek op het gebied van thymolraampjes)

ps. eigenlijk moet het zijn "Ik wel," zegt Naas, "ik wel!"


Nobodies prefetc




Bijgewerkt door - Hugo op 18/02/2003 20:45:04

henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Thymolraampjes.

Bericht door henkv » di 18 feb 2003, 21:44

Gerard, Hugo en Kohajo bedankt voor de aanzet.

Een jaar of drie heb ik een 25 tal thymolraampjes gemaakt voor de imkers van onze vereniging. Zelf heb ik er nog een stuk of 5, maar ik moet eerlijk bekennen dat die nog netjes op een rijtje in de voorraadkast staan. Enkele imkers in onze vereniging hebben wel een raampje toegepast in hun bijenkast, maar van enig concreet resultaat heb ik weinig gehoord. De een zegt dat het bevalt, maar de ander zegt weer dat het totaal geen effect heeft. Nu denk ik dat ik het toch zelf maar eens ga proberen dit seizoen. In de videofilm van dhr. Knobelspies uit Mulheim-stetten geven ze aan dat er uitsluitend Thymol gewonnen wordt uit de plant Thymus-Vulgaris en dat synthetische Thymol niet goed zou werken en overgens giftigheidsresiduen achter zou kunnen laten. (tenminste als ik het goed begrepen heb in het Duits.)Maar in de site die Hugo aangaf spreken ze van het gebruik van synthetische Thymol.
Wat wordt er voor Thymol gebruikt???????????????????
Overgens Thymol schijnt ook heel goed te werken tegen kalkbroed.
Ik heb zowel de videofilm Varroa als Kalkbroed van de Frakno Imkerschule van Hr. Knobelspies. Wie interresse heeft kan ze lenen en eventueel een kopie maken. ( uiteraard wil ik ze wel terug hebben na bekeken te zijn )

Niet allemaal tegelijk graag Hahahaha.

Groetjes Henkv






Bijgewerkt door - henkv op 18/02/2003 21:48:42

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Thymolraampjes.

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 19 feb 2003, 12:00

Wat wordt er voor Thymol gebruikt???????????????????
Het is van belang om natuurlijke thymol kristallen te gebruiken.
volgens de onderzoekresultaten van o.a het zwitsers onderzoek kan men de natuurlijke kristallen het gehele jaar door toepassen, dit in tegenstelling tot de syntetische.
zoek je op http://www.google.nlen tik b.v thymol + frakno dan krijg je zo inzicht in vele onderzoeken.
zelf heb ik de thymol bij 'de drie bijen'in rijnsburg gekocht, ook zij passen dit zelf toe. ze verzenden het ook.

gerard.b.w.vos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten