mijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

mijten

Bericht door jaap » zo 02 mar 2003, 23:18

In de schotman op pagina 638 artikel 1635 staat iets over wintergroenolie vermengd met kamfer en menthol onder de naam Kasenol.
is er een imker die er meer van weet enof ervaring ermee heeft? en is het nog in de handel? Ook vond ik een artiekel over verdwijn ziekte oorzaak. de hoorntjes ziekte wie weet hier wat vanaf?

jager

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: mijten

Bericht door Hans van der Post. » di 04 mar 2003, 11:17

In de schotman op pagina 638 artikel 1635 staat iets over wintergroenolie vermengd met kamfer en menthol onder de naam Kasenol.
is er een imker die er meer van weet enof ervaring ermee heeft? en is het nog in de handel? Ook vond ik een artiekel over verdwijn ziekte oorzaak. de hoorntjes ziekte wie weet hier wat vanaf?
jager
Jaap ik heb geen ervaring in kasenol. Let op het boek"Handboek der moderne bijenteelt" is zeker 70 jaar geleden geschreven! Er staan waarheden in maar ook achterhaalde ideeën.Wintergreen olie wordt/werd gebruikt bij varroabestrijding zonder toevoegingen doe een zoekactie in het archief van het forum
Je tweede vraag "horentjes ziekte" heb ik gevonden in; "Het bijenboek"derde druk 1941 door Joh. A. Joustra

De Hoorntjesziekte.
Het slot van al die nare ziekten is een ziekte, die geen ziekte is.
Door het bezoek van bijen aan de bloem van de wilde Orchideeën, hechten zich veelal kleine klompjes stuifmeel op de kop der bij als een horentje vast. Die klompjes raken de bijen weer kwijt, zodra zij een vrouwelijke bloem van dezelfde soort bezoeken. Vliegen de bijen echter naar de woning terug, dan blijft dat klompje op de kop kleven.
De imker noemt dit verschijnsel Hoorntjesziekte, zo men ziet, een zeer onschuldige "ziekte".
Orchideeën komen in ons land voor in vochtige streken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten