Primorsky bij

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Primorsky bij

Bericht door Minne Bonnema. » zo 30 mar 2003, 23:19

Dit bericht gelezen op Bee-L
Russian sources.
The primorsk bee was described as a bee managing varroa well. It
doesn't fit with russian sources.

As most were in Primorsk area 400 000 colonies. Varroa jumped
from cerana in Primorsk 1964 and Russians are saying that varroa
is not the biggest problem because they know how to manage that,
because they have lot of treatments to chosse between. They have:
Amicid, Amitraz, Apifit, Apistan, Arachnol, Fenotiazin, Folbex,
Folbex VA, Fumisan, Varrofen, Varrool, Varroton, Varroxan and
Vinin (my question is - why so many formulas when the bee "can
coupe with the varroa self"?).

Russians are reporting big trouble with chalk brood. Primorsk bee
seems to be succeptible to chalk brood.

Number of bee colonies in Primorsk area

1992 - 334 500
1998 - 106 300
1999 - 66 400

Minne.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Primorsky bij

Bericht door Romée van der Zee » zo 30 mar 2003, 23:28

Dag Minne,
Het is goed gebruik op het Imkerforum om stukken uit een andere taal van een vertaling te voorzien. Is dat mogelijk?
Romée

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Primorsky bij

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 31 mar 2003, 13:10

Minne, de teruggang zal niet alleen aan kalkbroed te wijten zijn, een groot aantal volken zullen ook verdwenen zijn naar Amerika à $ 200.-. Daar wil ik ook graag mijn volken voor verpatsen. :D :D :D

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Primorsky bij

Bericht door Minne Bonnema. » ma 31 mar 2003, 15:35

Dit bericht gelezen op Bee-L
Vrij vertaald .
Uit Russische bronnen..
De primorsky bij was beschreven als een bij die zich kon handhaven met een varroa besmetting. Dat klopt niet volgens meldingen uit Rusland.

Op zijn meest waren in het Primorsk district 400 000 bijenvolken. In 1964 werd de besmetting met de varroa een feit, in Rusland werd gezegd dat varroa niet het grootste probleem was, om dat ze wisten hoe er mee om te gaan Ze hadden genoeg bestrijding's middelen om het onder de duim te houden. Ze hadden : Amicid, Amitras, Apifit, Apistan, Arachnol, Fenotiazin, Folbex, Folbex VA, Fumisan, Varrofen,Varrool, Varraton, Varroxan en Vinin ( mijn vraag is- waarom zoveel recepten ' als dit soort bijen de varroa zelf kan bestrijden '?.

De Russen rapporteren grote moeilijkheden met kalkbroed.De primorsky bij schijnt (succeptible) !! voor kalkbroed.

Aantalen van bijenvolken in het Primorsky district,
1992'”334 500
1989 '“-106 300
1999-- 66 400

De discussie over dit onderwerp gaat nog door, maar ik hoed mij om weer een dergelijk bericht te plaatsen. Vertalen is geen hobby van mij aangezien ik geen enkele scholing voor het vak vertalen heb.
Minne

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Primorsky bij

Bericht door Ed Pieterse » di 01 apr 2003, 21:24

Primorsky bijen.

Ze zijn zeker niet allemaal 100% resistent tegen de Varroa. Er gingen bij mij ook zuivere Primorsky's dood. Maar het is wel aangetoond dat ze veel meer resistentie hebben tegen de Varroa dan andere soorten bijen.

Ik hoor wel eens dat er mensen zijn die niet behandelen en nog steeds bijen hebben. Ook in Duitsland zijn er van die mensen en het bijeninstituut Kirchhain en/of Oberursel hebben toen 144 volken verzameld, die deze resistentie zouden hebben. Helaas ze gingen allen dood aan de Varroa.

Ik heb ook wel eens gevraagd om vier volken welke die resistentie zouden hebben. Echter nog geen respons gehad.

Het is allemaal niet zo eenvoudig, waarbij nog komt dat er uitspraken zijn die niet onderbouwd zijn en gevoeligheden met rassen en/of hybriden. Die bijenpolitiek vindt ook plaats in Duitsland, waar de Carnica heilig verklaart is lijkt wel.

Amerika stopt op dit moment met de import van Primorsky's en wil alleen verder met wat ze nu hebben. Geschat 600 Primorsky koninginnen zijn geïmporteerd. Er zijn daar beroepsimkers die 4000 Primorsky-volken hebben (zuiver en F1) en nu maar 1 x per jaar hoeven te behandelen. Daar gaan wij ook naar toe, want als er maar raak gerotzooid wordt met allerlei bedrijfsmethoden en geneesmiddelen en iedereen maar kan doen wat hem het beste lijkt kan het niet anders dan dat we in de problemen komen.

Er wordt nu in Spanje continu bestreden. Daar wordt van alles gebruikt. Het nieuwste middel is een Chloorfenol verbinding die ook bij spastische mensen wordt gebruikt en die het zenuwstelsel wat afremt. Het schijnt niet in de honing te kunnen komen, ondanks dat het continue wordt gebruikt. Het werkt wel.
Maar we moeten maar eens beginnen met opgelegde bestrijding, waar we allemaal verplicht aan mee moeten doen. En dan geen cocktails, maar zuivere middelen, gecombineerd met een bedrijfsmethode. Als je wel eens een bijenvolk hebt gezien dat aan het instorten is, wil je je wel voor de kop slaan. Wat een triest gezicht als de mijten de overhand krijgen en een groot volk in een paar weken verschrompelt tot een 3-ramer. Verlaten broed, duizenden mijten die vallen en de koningin met een handje vol bijen van het broed af en in een ander deel van de kast onderduikt. Ik heb het gezien met de proeven die we hebben uitgevoerd met de onderzoekers van De Duurzame Bij. Deze proeven dus liever nooit meer.
Wel moeten we verder zoeken naar Primorsky's of andere hybriden die het wel onder de knie hebben hoe ze met Varroa om moeten gaan.

En Els ik weet zeker dat jou volken wel 200$ waard zullen zijn, maar dan heb je daarna niets meer en dat geloof ik niet dat je dat wil. Ik las trouwens, op het forum dacht ik, dat op een markt 6-ramers € 75 tot € 230 opbrachten. In Duitsland zijn ook vorig jaar veel volken uit het buitenland ingevoerd, dat brengt gevaren met zich mee natuurlijk. Daarom ben ik blij dat wij gekozen hebben voor Primorsky via het quarantaine station van de USA, waar ze zeer goed zijn gescreend en ook op kalkbroed, want het was toen al bekend dat er een gevaarlijke schimmel bestond daar in het verre oosten.
Er zijn nog Primorsky's bij me overgebleven en daar gaan we in elk geval mee door. Er zijn nog maar 2 jaar om van de 5 jaar die ik me had voorgenomen.

Ed Pieterse

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten