"nieuw" volk nu nog bestrijden ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

"nieuw" volk nu nog bestrijden ?

Bericht door heidecap » vr 25 apr 2003, 20:31

Beste collegas,

ik ben beginnend imker en wil dit jaar graag beginnen met 2 volken.
1 volk kan ik gelukkig via een aflegger te pakken krijgen via een enthousiate imker uit Zeeland. Het 2e volkje hoop ik te krijgen via de "Rotterdamsche zwermcentrale" Scheppen dus. Ook mijn mentor wil wel 1 van zijn 3 volkjes ter beschikking stellen. Hier wringt echter de schoen : Al diverse malen ben ik wezen kijken in het stalletje en het volkje dat voor mij in de aanbieding is zou volgens mijn waarnemingen wel eens onder de Varroa kunnen zitten. De betreffebnde kast heeft geen V-boden, maar de andere 2 wel en ... die zitten overladen vol met bruine mijtjes ...
Ik twijfel dus erg. Hoewel ik het 1 dezer dagen ook aan mijn mentor zelf kan vragen zou ik graag een 2nd opinion hebben via dit kanaal.
Mijn mentor bestrijdt met mierezuur.
Echter, desondanks hebben we veel mijten !

Is het verstandig om het volkje in te voeren in mijn nieuwe kasten of zou ik nog een keer moeten bestrijden en waarmee ??


Alvast bedankt !

Thomas

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: "nieuw" volk nu nog bestrijden ?

Bericht door Harmen vd Ende » zo 27 apr 2003, 21:22

Hallo Thomas,

Ik ben ook een beginner en had het zelfde probleem. Ik had het idee dat ik wat moest doen, het volkje wat ik heb is vrij klein, dus wordt het niks met de voorjaarshoning, dus ik heb besloten ze direkt te behandelen met mierenzuur en ben met de behandeling begonnen 10 dagen geleden. Ik heb mijn kennis weggehaald bij minne Bonnema http://www.bonnema.tmfweb.nl Hier staat de behandeling met mierenzuur. Het is helemaal niet moeilijk, je moet wel voorzichtig werken (handschoenen en veiligheidsbril). De behandeling is bijna klaar. er zijn massa's mijten gevallen, ik zie geen bijen meer met mijten. Na de behandeling hang ik nog darrenraad in de kast. De honing die ze nu binnenhalen mogen ze lekker zelf houden. Liever een gezond volk zonder varroa dan geen volk...

Growten Harmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten