Varroamijten in zwermen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Varroamijten in zwermen

Bericht door wilde » wo 04 jun 2003, 19:17

Zwermen zouden volgens beweringen van sommigen minder of praktisch geen varroamijten bevatten.
Ik heb een relatief kleine voorzwerm van een korf op 27 mei 2003 in een leegstaande andere korf gehuisvest en deze gisteravond behandeld via oxaalzuurverdamping. De korf waaruit de zwerm afkomstig is, had ik omstreeks de kerstdagen van 2002 ook zo behandeld. Ik ving nu zegge en schrijve 2 mijten uit deze zwerm.

Op 30 mei huisvestte ik een elders geschepte onbekende nazwerm (dat bleek later) in een kast. Deze zwerm was ongeveer even groot als de eerder genoemde voorzwerm: de bijen bezetten ruim 3 raten. Het zijn zeer rustige bijen en mooi vast op de raat. Ik ga ze voorlopig eens aanhouden. Nadat de moer bevrucht is en er nageslacht komt, kan het gedrag natuurlijk nog wel wat veranderen. Deze nazwerm heb ik ook met oxaalzuurdamp behandeld.
Uit deze zwerm ving ik circa 80 mijten. Dat is wel een heel groot verschil.

Zwermen kunnen dus relatief nog veel mijten hebben. Dat is jammer voor een schoon begin. Mogelijk was dit laatste volk een wild volk of onbehandeld door de imker. Het is wel een groot verschil met het behandelde volk. Ik heb ze nu behandeld in een periode zonder gesloten broed. Eerdere behandeling van een andere zwerm leerde mij dat het open broed van de oxaalzuurdamp weinig last had. Er leek wel wat uitval te zijn, maar relatief weinig.

Conclusie: natuurzwermen bevatten gewoon mijten en het is een foute gedachte om er vanuit te gaan dat behandeling niet nodig is door het praktisch ontbreken van mijten in zwermen.
Dat ontbreken van mijten blijkt een fabel te zijn.
Groetend, Albert

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Varroamijten in zwermen

Bericht door Frans vanTongeren » wo 04 jun 2003, 20:12

Hallo Albert,
Twee van de drie voorzwermen heb ik na zeven/acht dagen behandeld met mierenzuur.
Er is dan alleen nog maar open broed en veel mijten zitten op de bijen; ook in het open broed zal het mierenzuur wellicht schadelijk zijn voor mijten die reeds zijn ingestapt.
Zuiver zal mijn conclusie niet kunnen zijn, want er zitten wat 'restanten' van de volken van Gerrit in.
Een volk had zo'n dertig/veertig mijten en in het andere volk is geen mijt gevallen!
-
Toch moeten zwermen minder mijten bevatten dan het volk dat achterblijft; daar zie je wel wat verkreukelde exemplaren rondlopen of wat ziekelijke tiepjes.
Die zullen qua vitaliteit niet in staat zijn .. mee te vliegen.
Ik denk dus dat er in een zwerm kwalitatief betere bijen zitten dan er in de achterblijvers.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Varroamijten in zwermen

Bericht door wilde » wo 04 jun 2003, 22:24

Ik denk dus dat er in een zwerm kwalitatief betere bijen zitten dan er in de achterblijvers.
Daar hoeven we niet lang over te twisten: dat denk ik ook. Maar jij komt eigenlijk tot dezelfde conclusie, namelijk dat het onjuist is te veronderstellen dat zwermen praktisch vrij zijn van varroamijten. Sommige wel, sommige zeker niet. Het zou aardig zijn om zeker te weten, dat volken, die eerder op een bepaalde wijze zijn behandeld, zwermen afgeven zonder veel mijten. Dan hoef je die immers ook de nare behandeling met mierenzuur of oxaalzuur niet te geven.
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Varroamijten in zwermen

Bericht door wilde » do 05 jun 2003, 17:39

Op 4 juni behandelde ik een korf met oxaalzuurdamp. Die korf gaf ruim 25 dagen daarvoor de voorzwerm. Ik was benieuwd naar de hoeveelheid mijten. Het is een mooie volle korf met dus veel bijen.

De vangst viel erg mee (of tegen als je er veel wilt vangen), want ik keek vandaag en had 2 mijten gevangen onder een gaasbodem. Dat is zodanig weinig dat een behandeling niet echt nodig leek te zijn.

Zijn er anderen die ook volken zonder gesloten broed behandeld hebben?
Zo ja, met wat en wat zijn de resultaten?
Mijn hoofdvolken wil ik ook nog doen, maar daarvoor moet eerst de honing er nog af. Dat doe ik meestal in de 2e week van juni pas, zodat ze tevoren geen tekorten hebben.
Groetend, Albert

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Varroamijten in zwermen

Bericht door Frans vanTongeren » do 05 jun 2003, 21:49

Hallo Albert,
De drie afgezwermde volken behandel ik, net als jij, een maand na het afzwermen, 1x met mierenzuur.
Dat doe ik dan tegen de schemering als iedereen praktisch binnenzit.
Vanwege het gebruis wordt het voor hen een slapeloze nacht; voor de mijten hopelijk een 'Kristallnacht'
Een eventuele honingkamer verwijder ik dan gedurende 24 uur; dan heeft het zuur zijn/haar werk gedaan en is de geur verdwenen.

Tom Braams
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 sep 2001, 14:52
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroamijten in zwermen

Bericht door Tom Braams » vr 06 jun 2003, 08:53

Hallo Frans,

Bestrijd jij één nachtje met mierenzuur in een broedloze situatie? Hoe doe je dat dan? Gewoon met een verdamper?

Tom

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Varroamijten in zwermen

Bericht door Frans vanTongeren » vr 06 jun 2003, 21:50

Hallo Tom,
Ja, een maal in de broedloze periode.
Ik leg 's avonds twee bierviltjes (uit het cafe; 12 cm doorsnee) op de raampjes.
Op ieder sprenkel ik 7.5 ml mierenzuur (85%).
Vanmorgen telde ik bij de derde voorzwerm 35 mijten!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten