wasmot/bijenkerkhof?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Kuiper
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 05 feb 2003, 13:26
Locatie: Netherlands
Contacteer:

wasmot/bijenkerkhof?

Bericht door Kuiper » zo 15 jun 2003, 19:46

het eerste bericht op de site dus laat ik mij even voorstellen, mijn naam is Ilse, woonachtig te Bilthoven en bezig met de imkerscursus in Utrecht. Een veger gekocht en met (goed schoongemaakte) 2de hands kasten nu sinds anderhalve maand voor het eerst 'echt' aan het imkeren. En: volgens mij nu al belaagd door de wasmot. Tussen het mul honderden larven ontdekt met spinachtig weefsel en 2 motten ca 2 cm grijs/zwart. Op de raten niets ontdekt. Van Gool erop na geslagen, voor bestrijding van die beesten: reizen is een idee zegt hij en verder een behandeling met ijsazijn. Maar ijsazijn kan ik nu toch niet gebruiken met al dat broed (open/gesloten) in de kast? Wie weet in dit seizoen en onder de bovengenoemde omstandigheden een afdoende methode tegen dat beest?

Nog een korte vraag nu ik (hopelijk) toch een ervaren imker aan de lijn krijg. Het valt ons op dat werksters die de laatste adem uitblazen dat massaal doen in een bepaald steegje achter ons huis. Is zo'n bijenkerkhof een bekend fenomeen?

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: wasmot/bijenkerkhof?

Bericht door Frans vanTongeren » zo 15 jun 2003, 22:08

Dag Ilse,
Mooi dat je met imkeren bent begonnen.
Die wasmotten zijn, denk ik, tot ontwikkeling gekomen in de raampjes van de imker die jou de veger heeft verkocht. De raampjes zullen niet wasmotvrij zijn geweest.
Als de veger goed op toeren komt, zullen de motten in de kast niet veel kansen meer krijgen; ook nu al worden ze er door de bijen uitgegooid.
Hoe jij de motten later weer aan kunt pakken kun je lezen in
'Wasmotten en hun aanpak'
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=524
-
Van dat bijenkerkhof heb ik nooit gehoord. Zit er eventueel een zwerm in een spouwmuur daar en worden dooie bijen daar naar buiten gegooid! Zie je bijen in- en uitvliegen door een spleetje in de muur?

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wasmot/bijenkerkhof?

Bericht door Erik Speksnijder » zo 15 jun 2003, 22:28

Hoi Ilse,

Het wasmotten-vrij houden van je kastmateriaal is nagenoeg onmogelijk. Bijna altijd vind je wel enkele wasmottenlarven tussen het wasmul op de bodem/varroalade van je bijenkast. Met enige regelmaat je lade of bodem schoonmaken voorkomt grote aantallen.

IJsazijn wordt gebruikt voor het wasmotvrijhouden van opgeslagen raten en is niet bedoeld voor bestrijding in een bijenvolk. In een bijenvolk hoef je wasmot ook niet te bestrijden, want in een gezond volk zal wasmot nooit grote schade veroorzaken. Zelfs al zit in het voorjaar je bodemplank vol wasmot, dan nog zul je vaak maar een enkele rups in je volk aantreffen.
De reismethode van Van Gool -door het hotsen en botsen van je bijenkasten tijdens het reizen, kruipt de wasmot uit z'n beschermende gang en wordt door de bijen onderhanden genomen- is niet echt aan te raden. Je moet je bijenkasten nogal behoorlijk schudden, willen de larven te voorschijn komen en ik vraag me af wie na zo'n ruwe behandeling meer schade aan een volk heeft toegebracht.
Ik kijk zelf bij iedere controle de raat goed na op aanwezigheid van wasmotlarven. Vooral in het broednest zie je bij aanwezigheid vaak een duidelijke witte gang lopen. De larve wip je er eenvoudig uit met een raampjeslichter en wordt hierna vaak gretig onder handen genomen door de bijen.

Je bijenkerkhof-vraag laat ik liever aan een ander over. Ik vermoed, dat jouw verschijnsel met de dracht in het steegje te maken. Versleten bijtjes keren na een bezoek aan een drachtbron niet altijd meer terug naar huis en vooral rond een goede drachtbron kun je vaak de nodige versleten bijtjes zien kruipen.


Erik

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: wasmot/bijenkerkhof?

Bericht door maartenkleijne » ma 16 jun 2003, 09:31

Ik had ook eens zo'n bijenkerkhof in de tuin: wat tegels op behoorlijke afstand van de stand, elke dag honderden stervende bijen op een m2. Een verklaring kan ik er niet voor geven. De koolmezen waren er zeer content mee, maar daar zullen de bijen het niet om doen.

Kuiper
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 05 feb 2003, 13:26
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: wasmot/bijenkerkhof?

Bericht door Kuiper » di 17 jun 2003, 08:45

Ik had ook eens zo'n bijenkerkhof in de tuin: wat tegels op behoorlijke afstand van de stand, elke dag honderden stervende bijen op een m2. Een verklaring kan ik er niet voor geven. De koolmezen waren er zeer content mee, maar daar zullen de bijen het niet om doen.
Dat is precies wat ik hier ook heb Maarten. Ik ben wel nieuwsgierig wat dat nu is, en zal eens kijken of ik dat ergens kan achterhalen. Mocht ik erachter komen, dan hoor je nog van me.

Kuiper
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 05 feb 2003, 13:26
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: wasmot/bijenkerkhof?

Bericht door Kuiper » di 17 jun 2003, 08:51

Hoe jij de motten later weer aan kunt pakken kun je lezen in
'Wasmotten en hun aanpak'
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=524
-
Beste Frans van Tongeren en Erik Speksnijder, veel dank voor de anti-wasmottips: daar kan ik wat mee, en gelukkig ben ik niet de enige die met dat beestje in zijn maag zit. Ja Frans, ik ben inderdaad journaliste maar Dick heb ik (voor zover ik mij kan herinneren) nog niet geinterviewd.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: wasmot/bijenkerkhof?

Bericht door Frans vanTongeren » di 17 jun 2003, 12:24

Dag Ilse,
Het was Laura van Zutphen.
Je zult hem niet meer kunnen interviewen; helaas is de oudvoorzitter van de landelijke bijenvereniging VBBN overleden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten