Einde van de bijenteelt?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Joost Peschier
Berichten:14
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 21:37
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door Joost Peschier » vr 12 dec 2003, 10:41



Hallo Erik Rene

Ik moet Ria toch wel gelijk geven, omdat wij onze bijen als landbouwhuisdieren houden. Ik ben niet afhankelijk van mijn bijen en kan deze experimenten rustig doen, heel anders is het als je er wel je brood mee moet verdienen, dan moet je wel eens middelen gebruiken die geen een imker graag gebruikt. Als je onze site goed leest dan merk je ook dat ik bewust lijnen inkruis die een verhoogd poetsgedrag hebben of een kortere verpoppingsface, zo probeer ik de natuurlijke selectie te bevorderen. Al deze kruisingen zullen zich moeten bewijzen, anders verdwijnen ze gewoon weer. In het voorjaar van 2004 doe ik dit al acht jaar en ben naar mijn eigen overtuiging op de goede weg. De hoogste besmetting bij mijn volken was in 2003, een volk met 12 verminkte werksters en bij 10 volken 1 t/m 5 verminkte werksters, bij de rest was geen afwijking waar te nemen. De opmerking die je maakt over het bij de bron aanpakken, is er een die ook van mij zou kunnen zijn, symptoom bestrijding is namelijk nooit goed. Alleen in het geval van onze beroepsimkers kan het wel eens niet anders. Imkers die Echt voor hun hobby imkeren zouden eigelijk ook zo snel mogelijk moeten proberen om zonder deze symptoom bestrijding te imkeren. Deze maand zal ik mijn site bijwerken, met het teeltverslag van 2003 en de beoordeling van de moeren. Hopend weer iets positiefs aan de discussie toe gevoegd te hebben groet ik U van uit het hoge noorden.

Joost Peschier

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door Frans vanTongeren » vr 12 dec 2003, 11:35

Joost schreef:
Als je onze site goed leest dan merk je ook dat ik bewust lijnen inkruis die een verhoogd poetsgedrag hebben of een kortere verpoppingsface, zo probeer ik de natuurlijke selectie te bevorderen
Die site is indrukwekkend; daar 'blaft' geen mens tegenop!
Over bijen nu..
Joost gaat inkruisen met Irakese bijen.
Wordt dat geen ramp?
Op deze wijze is ons toch in het verleden veel ellende op het bord gelegd!
Wat zullen die Sadambijen ons nu gaan aansmeren (dat kunnen wij niet voorzien).
Immers..onze leefomstandigheden zijn toch heel anders in om vlakke. vochtige landje.

Joost Peschier
Berichten:14
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 21:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door Joost Peschier » vr 12 dec 2003, 13:07

Beste Frans,

Het inkruisen gebeurt met meerdere lijnen, waaronder een Egyptische en een Irakese, maar ook lijnen die uit Europa komen. Die ellende uit het verleden begrijp ik niet helemaal? Graag zou ik zien dat je wat minder geprikkeld en sportiever zou reageren op deze discussie, Wat zullen die 'Sadambijen ons nu gaan aansmeren'

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door Oude Essink » vr 12 dec 2003, 14:15

Hallo Erik Renee,
ik voel mij ook aangesproken [B)] en citeer:
Kom op Hans, Frans, Romee, Piet, Albert, Oude ...... ik ben werkelijk heel benieuwd hoe u over dit onderwerp denkt.
Mijn reactie is, dat ik in de loop van het forum diverse bijdragen heb geleverd over dit onderwerp; in het archief te vinden onder vooral de titel: Natuurbijen...Cultuurbijen. Het gesleep en gemanipuleer met bijen doet aan de soort geen goed; anderzijds moeten wij de huidige stand van zaken, zoals die sinds 1850 gegroeid is, als uitgangspunt nemen. Vandaar mijn stelling: wie zijn bijen "bij huis" eigenschappen wil opleggen, die door de imker zelf gewenst zijn, moet weten,dat daar op zich niets mis mee is maar dat hij zijn bijen afhankelijk maakt van de "wetten" van de door ons bedreven veeteelt; wij creeëren cultuurbijen die (hopelijk) in stand blijven zolang wij dat willen en kunnen en zolang onze wensen voor haar uitvoerbaar blijven. Daarnaast moeten wij blijven beseffen, dat ons handelen met onze cultuurbijen zijn effect heeft op de mogelijkheden van de "natuurbijen" uit onze omgeving.
Wij zullen derhalve moeten proberen de natuurbijen die zich in de loop van vele en vele eeuwen aan onze omgeving hebben aangepast zo weinig mogelijk aan te tasten, zodat zij verder kunnen zodra onze cultuurbijen met ons imkers het loodje hebben gelegd. Aldus in het kort mijn visie daarop; (te-) kort door de bocht?[?]? lees dan mijn meer genuanceerde bijdragen daarover.
Overigens moeten wij deze discussie blijven voeren en ik waardeer derhalve de bijdragen van Joost en anderen.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door wilde » vr 12 dec 2003, 19:15

[quote]Wat zullen die 'Sadambijen ons nu gaan aansmeren'

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 12 dec 2003, 20:54

Niet rokers en rokers in een lokaal??? Wie betaalt alleen de schade van het meeroken??????? En schade is er! Kijk alleen maar na varroamijten, rare kevers en geafrikaniseerde bijen! Dit is de kern van de discussie.

j.p.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door kole.amj » vr 12 dec 2003, 22:13

Heren,

Niet dat ik mij angesproken voel over het geneuzel,op dit forum,van de
afgelopen tijd.
Wel zijn we nu weer met het echte werk bezig.Dat houdt in dat de soms
denkbeeldige tenen geraakt worden.Maar is de soep wel zo heet....
In een dergelijke discussie blijkt weer dat men eigenlijk niet goed
definieert alvorens te discusseren.MAAR dat heeft ook zijn voordelen.
ALBERT zei dat er geen kippen meer in het wild lopen,ik zie ze regelmatig maar het zijn geen wilde kippen.Ik heb zelfs het idee dat een hennekip gekruist is met een fazantehaan en dat geeft prachtige dieren.Ook gaf ALBERT aan dat een schoorsteen-volk toch al 8 jaar weet
te overleven,toch voldoende voer opgescharreld.Bij mijn eerste reacties heb ik ook wel eens op tenen gestaan toen ik de imkers vergeleek met de moderne veehouders,opfokken die dieren en komen tot
gigantische produkties.Momenteel heeft men het inzicht dat dat leidde tot snel verouderende dieren en veel kwaaltjes,dus ging men terug naar minder extreme produkties en dieren die langer meegingen(per
saldo beter).
Bij de bijen heeft men het idee dat uitgevoerde handelingen mbt
kruisingen enorme voordelen opleverden.Maar door wie werd dat beoordeeld,toch vaak door de betrokkene zelf.Als de handelingen echt zoveel hoger rendement of sterkere volken zou geven dan duurt het geen 10 jaar vooraleer de massa over is.
En wat denkt men nu te veranderen met een incidentele kruising? Veel
bijenhouders kampen immers met dezelfde problemen.Als er massaal bijenvolken doodgaan gebeurt dat over de gehele lijn.Natuurlijk is
iedereen vrij,binnen de wetgeving,te experimenteren.Egyptische,Irakkese of andere herkomsten ik kan het pas beoordelen als ik de argumentatie en resultaten ken.Ik mag er mijn mening over hebben en uiten maar in perspectief.
Als beginnend imker moet ik nog veel leren,maar omdat ik toch al enkele jaren in de natuur rondloop met kritische blik en boordevol interesse meen ik toch te kunnen stellen dat veranderingen heeeee....l langzaam gaan en dat kruisingen van dieren zich over jaren moeten bewijzen,zeker als die dieren zich moeten handhaven in de natuur.Ik heb in het verleden de dierfokkerij van dichtbij meegemaakt en de verhalen over vooruitgang meegekregen.In de praktijk blijkt dat toch ietwat genuanceerder te liggen.
Dames,Heren wat ik van mening ben is dat pas van een verbetering sprake is wanneer iedere imker betere resultaten behaalt ongeacht het startniveau.Waar wij over discusseren is het individuele resultaat en dat is wel leerzaam maar niet maatgevend.
ALBERT heeft dat altijd mooi geformuleerd door te stellen dat hij imkert op de manier dat hij dat prettig vindt.Dus ongeacht dierenwelzijn,tijd of gebruikt,heden ten dage,van organische middelen.Daarvoor moet je begrip opbrengen en wellicht zijn er interessante aspecten in oa zijn methode om op te pikken.Wel doet hij dat in zijn specifieke omgeving,maar met zijn ervaring.Andere imkers
proberen iets anders zoals Romee en ikzelf doe van alles wat.Dat resulteert in een diversiteit van volken,resultaten en ervaringen
maar niet in rechtlijnigheid.De grilligheid echter boeit mij en dat is wat mij ook interesseert in het bijenvolk,genetisch divers gericht
op overleven en woekerend met haar mogelijkheden.Ook ik zal wel eens
een toevals-treffer hebben maar dat te continueren..dat is een ander verhaal.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door wilde » za 13 dec 2003, 14:01

ALBERT heeft dat altijd mooi geformuleerd door te stellen dat hij imkert op de manier dat hij dat prettig vindt. Dus ongeacht dierenwelzijn ...
Adri, dat laatste heb jij er bij bedacht. Dat is niet zo. Juist mijn beoordeling van dierenwelzijn noopt mij tot ingrijpen. Anderen beoordelen anders en grijpen juist niet in. Daarover wil ik geen kwaliteitsoordeel geven, maar mij past dat niet.

Als mijn kat lintworm heeft, krijgt hij een pilletje om de wormen effectief te bestrijden. Als ik dat niet doe, heeft de kat er waarschijnlijk wel last van, maar binnen bepaalde grenzen. Het heeft te maken met het hebben van huisdieren. Onsmakelijke situaties of vermeende fysieke hinder worden op 'menselijke' wijze bekeken en opgelost.

In de natuur gaat het heel wat harder toe en sommige dieren worden door parasieten erg gehinderd. Denk aan vliegen op paardenogen (ook geen natuur overigens), teken op schapen, vlooien en veel ander gedierte op egels, enz.
Kijk eens op deze link voor een door mijten gekwelde vleermuis:
http://www.scene24.net/natuurfotografie ... php?t=1212

Die zou je toch zo willen helpen? Maar ja, dat kan niet in de natuur, wel thuis bij een huisdier en daarom krijgen mijn bijen oxaalzuur als Kerstpakket.[:o)] Ik ben van plan om wat foto's van de toepassing te maken en zal die na de Kerstdagen op mijn website plaatsen.


Groetend, Albert

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door kole.amj » za 13 dec 2003, 21:52

Albert,
Is het juist bij de moderne huisdieren niet zo dat hoe beter de conditie van het dier hoe beter de afweer tegen belagers?
In de natuur is er altijd een "samenwerking" met schadelijke elementen.
De een kan niet zonder de ander en zoals ROMEE eerder schreef is het doel van de belager NIET om de gastheer/vrouw te doden want dat gaat ten koste van eigen welzijn en dat is in tegenstelling tot evolutie.
Het welzijn van dieren wordt niet alleen bepaald door verzorging maar ook door de mate van gebruik.Een melkkoe kan goed verzorgt worden maar
als ze geforceerd melk moet geven zal ze toch snel afleven.Dat geldt mijninziens dus ook voor bijen.Dat geeft mij niet het recht dat te verbieden,wel mag ik kritisch zijn.Maar jij hebt gelijk dat een ieder
op zijn eigen manier te wwerk gaat.Zo is HEIDECAP een ervaring rijker
met verlies van een volk deze zomer en probeert dat te voorkomen met
methodes die ik niet kan rijmen maar dat is mijn beperking en het blijft zijn verantwoording tov zijn volken.En misschien doe ik later dat wat ik nu niet kan rijmen,en dat is het leerproces waar ik niet
negatief tegenover sta.
Ik hoop echter wel dat jij ook inziet dat het ontwormen van de kat tegelijkertijd besmettingsgevaar oplevert voor andere dieren,of gaan de lintwormen van jouw pillen ook dood?

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door wilde » za 13 dec 2003, 22:27

Ik hoop echter wel dat jij ook inziet dat het ontwormen van de kat tegelijkertijd besmettingsgevaar oplevert voor andere dieren,of gaan de lintwormen van jouw pillen ook dood?
Adri, je kan toch niet serieus verwachten dat ik daar op zal ingaan. Ik ben niet van plan verantwoording af te gaan leggen over het ontwormen van mijn katten. Het is niet eens een pilletje, maar een soort pasta[:p].

Lees het voorgaande nog maar eens na want je lijkt de clou gemist te hebben. Ik heb mij slechts geprofileerd als een bepaald houder van hobbydieren met enkele voorbeelden. Op dezelfde wijze houd ik mijn bijen. Ze krijgen de verzorging die ik nodig acht. Zelf zouden ze die niet kiezen en dat geldt voor alle huisdieren. Van mijn soort zijn er nog een paar miljoen in Nederland denk ik, dus zo uitzonderlijk is dat niet. De dierenartsenpraktijken floreren ervan.

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten