Einde van de bijenteelt?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jospa
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 jun 2003, 19:43
Locatie: Belgium
Contacteer:

Einde van de bijenteelt?

Bericht door jospa » za 28 jun 2003, 20:30

De krant "De Standaard" van vrijdag 27 juni 2003 publiceerde een artikel met als titel "Amerikaanse roofkever bedrijgt Europese bijenhouderij"
In de Verenigde Staten en Australië heeft de opmars van deze roofkever al duizenden korven vernietigd. Omdat Europa bijen invoert uit deze getroffen landen vrezen ze dat de besmetting naar het oude continent kan overslaan. Amateur-bijenhouders pleiten bij de Europese Commissie voor een importverbod op Australische en Amerikaanse bijen, maar stoten op verzet van professionele imkers uit het zuiden van Europa.

De nieuwe dreiging komt van de larven van de roofkever AETHINA TUMIDA ( bijenkastkever ) die oorspronkelijk vermoedelijk uit Zuid-Afrika stamt.
De larven boren gangen door de honingraten. Als ze eenmaal de korf zijn binnengedrongen, doden ze er alle bijenlarven.De volwassen bijen die aan de kever weten te ontkomen, verlaten de kolonie en zwermen uit. Ze laten de koningin en haar jongen zonder verzorging achter zodat de kolonie ten gronde gaat.
De roofkever is voor imkers bijna ongrijpbaar omdat hij zeer mobiel is en zich ook verschuilt in wilde kolonies van bijen en hommels.
Naar het schijnt kan de parasiet Europa ook binnenkomen op fruit of in hout. Als dit werkelijk ook zo is zou een importverbod voor bijenkolonies ook een maat voor niets zijn.

Laat ons hopen dat dit hier geen realiteit wordt want dan verdwijnt ook het bestuivingswerk van de bij en de honingoogst.
Jos. Pauwels

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door Hans van der Post. » ma 17 nov 2003, 21:02

Weet niet of dit het einde is?
Ik wilde weten hoe dat beest er uitzag en een paar plaatjes gevonden de beste uitgekozen.
Hieronder de verschillende site waarop ze te vinden zijn. Er is veel tekst aanwezig!
Hans.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Small Hive Beetle (Aethina tumida) Now in Michigan
The small hive beetle, Aethina tumida Murray, is a new pest attacking honey bees and hives in US. Its native range is sub-Saharan Africa; where it is considered minor in its effects, attacking weakened colonies and combs in storage and treatment is... http://www.cyberbee.net/mich.shtml

http://creatures.ifas.ufl.edu/misc/bees ... beetle.htm


http://www.nal.usda.gov/ttic/tektran/da ... 0093674.ht...

http://www.ces.ncsu.edu/depts/ent/notes ... ntine.html

http://weslaco.ars.usda.gov/photos/elzenp3.html

http://esa.confex.com/esa/2001/techprog ... r_2007.htm

http://esa.confex.com/esa/2002/techprog ... r_7182.htm

http://apis.ifas.ufl.edu/apis98/aethina/garth.htm

http://www.bugwood.org/factsheets/shb.html

http://doacs.state.fl.us/~pi/enpp/ento/aethinanew.htm

zonnig46
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 13 jun 2003, 15:44
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door zonnig46 » ma 24 nov 2003, 03:09

Al 35 miljoen jaren leven er bijen op aarde, dit is vastgesteld met behulp van barnsteen waarin zich restanten van bijen bevonden. Al die miljoenen jaren hebben de Bijen zich kunnen aanpassen aan veranderingen in de natuur zoals klimaatveranderingen, rovers (bv. beren), parasieten en bijenziektes.
Vanaf het moment dat de mens zich ging bemoeien met de Bij is het misgegaan. Op de Bij wordt gynetische manipulatie toegepast door middel van selectie met maar een(1) doel voor ogen: de Bij zal en moet zoveel mogelijk honing halen.
Het is duidelijk dat dit ten koste is gegaan van andere eigenschappen die zo belangrijk zijn voor het welzijn van het Bijenvolk.

Niet alleen de imkerij heeft deze problemen ook de veehouderij, neem bv de koeien . Die zijn alleen maar gefokt op de eigenschap van zoveel mogelijk melkproductie maar als een kalfje geboren moet worden gaat dat vaak niet zonder geboortekrik. Dat deze krik door de overheid verboden is, maakt wel duidelijk hoe afschuwelijk deze toestanden zijn.

In de imkerij is nu al zover gekomen dat bijen zich niet meer kunnen of willen weren tegen allerlei parasieten.
Neem de varroamijt, hier komt de moderne imker met allerlei oplossingen: we hebben een medicijn Apistan, waar de meeste Bijen al immuun voor zijn geworden, Thymovar, wintergroenolie, de thermomethode, vaselinebehandeling, oxaalzuurbehandeling, darrenraatmethode, cellen vergroten, kruisingen om poetsgedrag te introduceren, mierezuur via de Nassenheider verdamper, en wat al niet meer.

Een poos geleden zag ik op de televisie een programma over Bijen. Het is al weer lang geleden maar wat me is bijgebleven is het volgende. Het ging over een Berlijnse deskundige op het gebied van bijenhouden en verbonden aan de universiteit aldaar. Hij deed een onderzoek naar varroa resistentie van Bijen. Voor dit onderzoek nam hij ca 500 bijen volken mee naar een Kroatisch eiland en heeft ze daar laten overwinteren. Vijf volken overleefden deze overwintering.
De vijf bijenvolken die deze overwintering overleefden konden dat omdat deze bijen sterk de winter in waren gegaan. Dit laatste kwam omdat de bijen geen last hadden van varroa mijten immers deze bijen hielden zichzelf schoon. Afstammelingen van deze volken worden volgens het tv programma verkocht als minder varroa gevoelige bijen.

Ik denk dat het hoog tijd wordt dat de imkerij het roer omgooit en de natuur meer zijn gang laat gaan.
Een volk dat hoogst gevoelig voor ziekten en parasieten heeft geen bestaansrecht in de natuur, hoe spijtig ook.
Een volk dat gevoelig voor ziekten en parasieten is zal zich vermeerderen door zwermen en darren met deze slechte eigenschappen bevruchten de koninginnen. De probleem worden zo alleen maar erger. Een aantal imkerijen hebben hier mee ge-experimenteerd en hebben goede resutaten behaald, zoek maar eens op het internet.

Kort samengevat:
Over het algemeen willen de imkers zoveel mogelijk honing uit een kast halen waardoor zelfs ge-imkerd wordt met Bijen die eigelijk door gynetische manipulatie dmv selectie een gevaar vormt voor het voortbestaan van het Bijenvolk.
Indien het zo doorgaat denk ik dat het einde van de imkerij inderdaad in zicht komt.
Geef uw mening aub.[:)]

Vriendelijke groeten
Erik Rene

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door LWPisa » ma 24 nov 2003, 13:37

Varroa tolerantie komt wel, al zal het wel een paar imkergeneraties op zich laten wachten, de honingbij heeft genetische variatie genoeg naar mijn mening. Er schijnen mensen te zijn die een toename zien van "wilde" volken (Auverne, Frankrijk).

Van Praagh en de zijnen in kroatie doen goed werk, het is alleen de vraag in hoeverre hun resultaten en fokproducten bij ons weer en slechte dracht gelden/functioneren en hoeveel toeval er in het spel is bij wat ze vinden.

Totaal niet bestrijden, door niemand, zal het selectieproces mogelijk versnellen alleen valt het slecht te verkopen dat bijna alle imkers bijna al hun volken kapot zien gaan terwijl er nog geen tolerant/resistent alternatief is.


Met het selecteren op hoge opbrengst, zachtaardigheid en geschiktheid voor moderne bedrijfsvoering is niets mis. Tot Varroa op dook waren bijen vrij probleemloos, soms grote verliezen door omstandigheden, soms een goede overleving met veel honing voor de imkers. Niemand had de overstap van deze mijt voorzien, het is een recent probleem.

het hanteren van een andere bedrijfsmethode die meer op de "ouderwetsche" bij gericht is, veel zwermen, veel volken doden en alleen de beste overhouden is in ons moderne landschap met zijn slechte dracht en bebouwing voor de meeste imkers niet te doen.
We kunnen niet veel anders dan op dezelfde weg doorgaan met onze grote zachtaardige zwermtrage volken, ook al omdat een imker geen eiland is en je bij teelt altijd hetzelfde carnica/buckfast DNA in de buurt hebt. Wilde volken hebben we niet, we hebben niet genoeg geschikte woonholtes! en als we die al hadden dan hebben we vast niet genoeg dracht.
Maar de combinatietelers zijn druk bezig met Varroatolerantie (hoop ik), wie weet hebben we over een jaar of 10-20 al wel een aardig resultaat....

YIS,
Lennard

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door kole.amj » ma 24 nov 2003, 19:38

ERIK RENE EN LENNARD

Ik denk dat varroa resistentie een betrekkelijk begrip zal blijken
te zijn.Maarten imkert op eigen wijze na onderzoekjes elders en
probeert op een natuurlijke maar gecontroleerde manier tot sterke
volken te komem die een besmetting met varroa aan kunnen.
Het probleem met varroa is dat men eigenlijk niet weet waarom het ene volk doodgaat,het andere kwakkelt of een derde gewoon bestrijdt.Eenzelfde probleem heb je in de fruitteelt,daar spuit men tot het laatste "schadelijke insect" dood is terwijl men geen tijd neemt na te gaan of er ook een schadedrempel of meest effectieve
tijdstip van bestrijding is.In de veehouderij moest er veel melk vanonder de koe komen en men realiseerde zich niet dat de laatste
liters meer kosten dan dat het opbracht.Maar men heeft geleerd de
koeien worden niet meer uitgeput gaan langer mee dus betere resultaten door gezondere dieren.In de fruitteelt kan een minimale populatie insecten geaccepteerd worden omdat de natuurlijke vijanden
ook te eten moetem hebben EEN NATUURLIJK EVENWICHT.Alleen voor fruit
en groenten mag er,van vele inkopers,niet veel schade aan de buitenkant zichtbaar zijn en daar ligt het dilemma.
Voor de bijenteelt geldt hetzelfde iedere imker heeft een doel in/met
zijn liefhebberij.Een van mijn eerste contacten via dit forum was danook de vergelijking met de melkers.Ik heb mijn antwoorden gekregen
en ik heb ze verwerkt.Ik blijf imkeren met een goed imkerpak dat de ene keer harder nodig is dan de andere.Maar voor verdere ontwikkeling van onze volken zijn we afhankelijk van wat er ter bevruchting rondvliegt.Zijn dat de gewone,natuurlijk geevolueerde darren,of zijn het extremen ontstaan uit manipulatie.Het laatste geloof ik niet in die zin dat het hoogstens een tijdelijk iets kan zijn en dan nog op kleine schaal.
Bovendien staat het mendelen met bijen nog op zo,n laag pitje dat er
door de gemaakte fouten genoeg diversiviteit ontstaat,die ook weer door natuurlijke selectie afgevlakt wordt,zodatwe daarover geen zorgen moeten hebben wat mij betreft.
Mijn voorkeur gaat er naar uit te weten wat optimale condities zijn
en hoe men daarnaartoe of daarmee kan werken.Immers niet ieder jaar is de dracht optimaal,niet ieder jaar is het volk optimaal.Daarmee
omgaan dat boeit mij in de imkerij en om dat te kunnen is de kennis
van onze ervaren collega noodzakelijk en interssant.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door willem » di 25 nov 2003, 22:33

zonnig46 schreef:



Een poos geleden zag ik op de televisie een programma over Bijen. Het is al weer lang geleden maar wat me is bijgebleven is het volgende. Het ging over een Berlijnse deskundige op het gebied van bijenhouden en verbonden aan de universiteit aldaar. Hij deed een onderzoek naar varroa resistentie van Bijen. Voor dit onderzoek nam hij ca 500 bijen volken mee naar een Kroatisch eiland en heeft ze daar laten overwinteren. Vijf volken overleefden deze overwintering.
De vijf bijenvolken die deze overwintering overleefden konden dat omdat deze bijen sterk de winter in waren gegaan. Dit laatste kwam omdat de bijen geen last hadden van varroa mijten immers deze bijen hielden zichzelf schoon. Afstammelingen van deze volken worden volgens het tv programma verkocht als minder varroa gevoelige bijen.
Kort samengevat: Ongedocumenteerd geleuter.
Bij aanvang zijn er 117 volken geplaatst(07/2000) bij uitwinteren (04/2001) waren er nog 31. Uiteindelijk zijn ze allemaal doodgegaan.
Het laatste volk dat de geest gaf was een franse ZWARTE BIJ weliswaar een hybride, maar toch. Het project is gestopt, het eiland overgenomen door de ACA(Oostenrijkse carnica club)die het eiland gebruikt als bevruchtingsstation en vandaaruit moeren verkoopt.
Na te lezen in o.a. DIE BIENE van mei 2003.
Groeten, Willem


x

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door Ria van den Berg » wo 26 nov 2003, 01:13

Hetzelfde is ook gebeurd in de V.S. Onderzoekers hadden imkers gevraagd hun varroa tolerante volken in te sturen. Ze waren allemaal na twee seizoenen dood. Nu proberen ze het met S.M.R. (bijen die het onmogelijk maken voor het varroawijfje nakomelingen te maken) en de Russische (Primorsky)bijen.
Wij hebben in Nederland nooit onze bijen behandeld tegen varroa (anders dan tabak in de beroker en we lieten ze zwermen) en nooit uitzonderlijke verliezen gehad. We hadden altijd 4-5 volken en die produceerden ook geen enorme hoeveelheden honing. We zijn in '97 naar Canada geemigreerd. Omdat de bijen hier ons in leven houden, hebben we vanaf het begin behandeld. We testen wel en proberen IPM te doen. We ondervonden dat mierezuur voor ons tot nu toe niet echt werkt, het komt erg krap wat temperatuur en volkgrootte betreft. Vorig jaar hebben we een aantal behandelingsmethoden in de herfst vergeleken. De mierezuurtoepassingen waren ook beneden de maat. Verrassend was dat Apiquard (thymolgel) na twee weken niet bevredigde, maar de volken die het voorjaar haalden, duidelijk minder mijten hadden. Het stonk trouwens in het voorjaar nog ! Toch hopen wij op selectie, onze bijen zijn landbouwhuisdieren en ik moet er niet aan denken om de hele zomer achter zwermen aan te gaan !
Wat de kleine korfkever betreft, we horen van imkers uit de noordelijke staten van de V.S. dat ze vooral problemen geven in het het honinghuis en dat er wel mee te leven is. Toch hoop ik dat ze nog een tijdje wegblijven.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 26 nov 2003, 10:46

Hoi Ria,

Altijd weer interessant die Buitenlandse bijenwetenwaardigheden te horen. Jammer dat ons forum niet internationaal is.
Enkele vragen: waar zijn die vijf volken van jullie in Nederland gebleven? Foetsie? Hoe lang hebben jullie die vijf/vier volken niet bestreden? (vanaf 1980?)

Verder waar staat S.M.R. voor?? En IPM???

Je zei ook dat imkers die de rare vreselijke kever in hun volken hebben, meldden dat er wel met die kever valt te leven. Is dat met of zonder gif???

Bij voorbaat dank

J.P.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door Hennie Peters » wo 26 nov 2003, 13:26

imkers die de rare vreselijke kever in hun volken hebben, meldden dat er wel met die kever valt te leven. Is dat met of zonder gif?
Ik las in een van de pagina's die Hans hierboven plaatste dat de kever 's winters te bestrijden is met rook. De kever schijnt eerder dan de bijen de kast te verlaten wanneer er te veel rook in de kast wordt geblazen. Als dit bij een temperatuur onder het vriespunt wordt gedaan dan komen ze niet meer terug in de kast.
Ik zit er niet op te wachten om dit uit te proberen maar voor Ria is dit mogelijk een oplossing. Ik ga er vanuit dat Ria van de forumbezoekers de eerste is die in de gelegenheid komt om het uit te proberen. De kever is al opgemerkt aan de Canadese grens.

groet,
Hennie

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Einde van de bijenteelt?

Bericht door Ria van den Berg » do 27 nov 2003, 01:42

Argeloos nam ik aan dat die termen ook in Nederland gemeengoed zijn.S.M.R. is geloof ik Suppressing Mite Reproduction, ik schreef al dat die varroawijfjes zich niet kunnen vermeerderen in de cel. I.P.M. is Integrated Pest Management oftewel geintegreerde bestrijding. Je kijkt hoe hoog de besmetting is en bestrijdt naar gelang wel of niet of met een minder agressief middel. Het klinkt heel mooi, maar het is op grote schaal niet makkelijk.
Onze vier volken hebben we verkocht aan iemand die via het forum wel eens naar ons geschreven heeft. Toen ik vroeg hoe het ermee stond, schreef hij dat hij overgeschakeld was op (meen ik) Buckfast. We kregen, denk ik, in 82 varroa in de Zaanstreek waar we woonden. We waren eerst van plan met bijenhouden te stoppen, maar besloten toen te kijken hoe het zou gaan als we de bijen min of meer hun gang lieten gaan. Ons werd verteld dat we binnen twee jaar niks meer over zouden hebben, maar dat kwam niet uit.
Tegen de kleine korfkever gebruiken ze coumaphosstrips en de grond wordt ontsmet met een ander middel,waarvan ik de naam niet meer weet.In de honinghuizen vangen ze ze met licht. Wij wonen in het noordwesten van Alberta, de grond is zware klei en de kevers houden
van lichtere gronden. Ik hoop ook dat onze koude winters helpen de ontwikkeling van de kevers te remmen. Vorig jaar was er een besmetting meegekomen met een vracht cappings vanuit Texas naar Manitoba (centraal Canada). Ze hebben de hele omgeving ontsmet en dit jaar is er niets gevonden.In de V.S. zijn ze vooral verspreid door de rondtrekkende bijenhouders die van Florida tot het noorden van de staat New York gaan.
Aan rook in bijen bij temperaturen onder nul, daar moet ik niet aan denken. Bijen verstoren bij die temperaturen doet meer kwaad dan goed. Echt in de bijen werken doen we niet als we zelf dik ingepakt zijn.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten