varroatest-naaldtest

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
etienne_desmet@hotmail.co
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 mei 2002, 21:36
Locatie: Belgium
Contacteer:

varroatest-naaldtest

Bericht door etienne_desmet@hotmail.co » za 12 jul 2003, 11:53

Hallo bezige bijenliefhebbers;
Een vraagje of misschien een nieuw onderwerp aansnijden.
Wordt bij jullie ook de naaldtest uitgevoerd en indien dit gedaan wordt wat zijn daarvan de resultaten.
Ik heb deze morgen 12/7 de test uitgevoerd op vier kasten en ben benieuwd naar het resultaat ervan.
Morgen weten we alvast meer.
Beste imkersgroet: etienne

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroatest-naaldtest

Bericht door Piet Jager » za 12 jul 2003, 17:06

Dag Etienne,

Jij bedoelt de pintest/stikstofmethode op hygienisch gedrag?

!Piet

etienne_desmet@hotmail.co
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 mei 2002, 21:36
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: varroatest-naaldtest

Bericht door etienne_desmet@hotmail.co » za 12 jul 2003, 20:58

Goeienavond Piet

Jazeker het gaat om die pintest, indien je er informatie over hebt wil je ze dan doorsturen of op het forum plaatsen of kun je me een site vermelden waar ik dit kan vinden.

Reeds bedankt op voorhand.

Etienne

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroatest-naaldtest

Bericht door Piet Jager » za 12 jul 2003, 21:39

Etienne,

Joost Peschier (Nederland) schrijft in z'n teeltverslag 2002:

Omdat voor Hygiëne en Varroaresistentie nog geen internationale normen zijn opgesteld volgt er hierna een (persoonlijke) uitleg, zodat U de cijferwaardering (1 t/m 5) beter kan intepreteren:

Hygiëne

1. Bij de pintest zijn binnen 48 uur weinig aangeprikte cellen verwijderd, raten en broed worden slecht verzorgd, bodemplank is smerig.

2. Bij de pintest zijn binnen 48 uur niet alle aangeprikte cellen verwijderd, raten zien er rommelig en onverzorgd uit, bodemplank is vervuild.

3. Bij de pintest moeten binnen 48 uur alle aangeprikte cellen verwijderd worden, op de bodemplank liggen dode bijen en wasresten, raten zijn niet overal goed gepoetst.

4. Bij de pintest moeten binnen 48 uur alle aangeprikte cellen verwijderd worden, op de bodemplank liggen in de hoeken wat was of stuifmeelresten, de raten zijn goed verzorgd.

5. Bij de pintest moeten binnen 24 uur alle aangeprikte cellen verwijderd worden, de kast en bodemplank moeten schoon en leeg zijn, de raten moeten perfect verzorgd zijn.

Varroaresistentie

1. Meer dan 30 % van de werksters is aan getast, het volk is zonder behandeling ten dode opgeschreven. .

2. Er mogen niet meer dan 100 varroa's of 100 vleugelloze werksters per controle beurt aanwezig zijn, het volk kan zonder behandeling niet meer overleven.

3. Er mogen niet meer dan 50 varroa's of 50 vleugelloze werksters per controle beurt aanwezig zijn, het volk kan nog zonder behandeling overleven.

4. Er mogen niet meer dan 25 varroa's of 25 vleugelloze werksters per controle beurt aanwezig zijn, dit geld voor elke controle het hele seizoen door.

5. Er mogen niet meer dan 10 varroa's of 10 vleugelloze werksters per controle beurt aanwezig zijn, dit geld voor elke controle het hele seizoen door.

http://www.joostpeschier.nl/Bijen.teelt ... 2002.N.htm

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroatest-naaldtest

Bericht door Piet Jager » zo 13 jul 2003, 12:13

Etienne,

'k Heb nog een aardig stukje over hygienische gedrag op het internet gevonden, welke onderstaand in z'n geheel wordt weergegeven. Tussen haakjes (cursief) mijn uitleg van de wat moeilijke begrippen.


"Het beroemdste voorbeeld van monogenische controle (controle tav 1 erfelijke eigenschap) over complexe gedragingen werd wellicht geleverd door W.C. Rothenbuhler (1964), in zijn werk over het hygiënisch gedrag van honingbijen (Apis mellifera). Bijenkolonies worden regelmatig geplaagd door bacteriële infecties die de larven doden in hun cellen. Bijen van het Brown-ras reageren op het uitbreken van dergelijke broedpest door de aangetaste cellen te openen en de larven te verwijderen. Soortgenoten van het Van Scoy-ras vertonen dit complexe hygiënisch gedrag niet. Rothenbuhlers model schreef het verschil in gedrag toe aan variatie ter hoogte van twee loci (plaatsen van een gen op de chromosomen) : één dat instond voor het openen van de cellen, en één voor het verwijderen van de larven uit de cellen. Om zijn model te toetsen, kruiste Rothenbuhler een niet-sanitaire koningin met een dar uit een hygiënische kolonie. De eerste generatie nakomelingen bestond, zoals verwacht wanneer de allelen die coderen voor hygiënisch gedrag recessief zijn, puur uit niet-sanitaire individuen. Terugkruising met een sanitaire dar leverde drie typen kolonies op : 14 niet-sanitaire, 6 sanitaire, en 9 kolonies waarbij de werksters de kapjes wel van de geïnfecteerde cellen verwijderden, maar nalieten om de larven uit de korf te verwijderen. In een ultieme test van zijn model verwijderde Rothenbuhler zélf de kapjes van aangetaste cellen in de kolonies niet-sanitaire bijen. Bij 6 van de 14 kolonies begonnen de werksters prompt de larven te verwijderen. Figuur 2.2. toont dat deze waarnemingen perfect stroken met het twee-loci-model (merk op dat mannelijke bijen haploied zijn).

Verschillen in hygiënisch gedrag bij honingbijen worden veroorzaakt door verschillen ter hoogte van twee loci (naar Rothenbuhler 1964).

De relatie tussen genotype (totaal pakket erfelijke eigenschappen) en fenotype (uitwendig zichtbare kenmerken, welke beinvloed zijn door milieufactoren) is hierboven wat te eenvoudig voorgesteld. Zelfs Van Scoy-bijen vertonen zo nu en dan hygiënisch gedrag, alleen met een veel lagere frequentie dan Brown-bijen. Een mogelijk scenario is dat vele genen instaan voor het beschreven gedrag, maar dat de mutante U en R allelen (een van de twee (of meer) vormen van een zelfde gen (erfelijke eigenschap), die op de zelfde vaste plaats (locus) op een bepaalde chromosoom liggen) bij het Van Scoy-ras de werking van deze genen onderdrukken. Dus, hoewel de beide genen terecht '˜ontkapping' en '˜wegwerk'-genen genoemd worden, danken zij die naam enkel aan het feit dat ze allelen dragen die deze respectievelijke gedragingen verhinderen of toelaten"

!Piet

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroatest-naaldtest

Bericht door lamheuv » do 17 jul 2003, 21:40

Sinds een paar weken hebben we een moer van Joost Pesschier.
Gisteren merkte mijn man nogal wat dode bijen op voor haar 6-ramertje. Vandaag bij inspectie bleek mij bij een eerste blik al, dat de werksters onvolkomen bijen en larven (geen of weinig vleugel) naar buiten transporteerden.
De moer is ingevoerd (met waspatroon) in een broedaflegger van een bastaard koningin. Ik wist dat er Varroa in dat volkje zat.
Mijn conclusie is nu, dat de moer zoveel invloed heeft ( haar eigen broed is nog niet eens uitgelopen), dat zieke en invalide bijen worden verwijderd.
Hoe moet ik dit verschijnsel anders uitleggen ?
Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroatest-naaldtest

Bericht door Piet Jager » do 17 jul 2003, 21:53

Hoe moet ik dit verschijnsel anders uitleggen ?
Dat weet ik ook niet precies. Ik weet wel dat er vaak sprake is van een sterke inter-actie tussen de moer en de (dus niet persee haar bijen) bijen. Erg interessant dat je dat hebt waargenomen en aan ons doorgeeft.

!Piet

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: varroatest-naaldtest

Bericht door Hugo » do 17 jul 2003, 22:58

Sinds een paar weken hebben we een moer van Joost Pesschier.
Gisteren merkte mijn man nogal wat dode bijen op voor haar 6-ramertje. Vandaag bij inspectie bleek mij bij een eerste blik al, dat de werksters onvolkomen bijen en larven (geen of weinig vleugel) naar buiten transporteerden.
Als je dit volkje niet vlug behandeld wordt het weldra een vogel voor de kat (bij manier van spreken - als U begrijpt wat ik bedoel).
De moer is ingevoerd (met waspatroon) in een broedaflegger van een bastaard koningin. Ik wist dat er Varroa in dat volkje zat.
Mijn conclusie is nu, dat de moer zoveel invloed heeft ( haar eigen broed is nog niet eens uitgelopen), dat zieke en invalide bijen worden verwijderd.
Elze,

Toch maar met de voeten op de grond blijven : weet je dat een volk soms doppen trekt op het eerste broed van een nieuwe vreemde moer om haar toch maar te kunnen vervangen. De invloed van het bijenvolk op een moer is veel groter dan omgekeerd. Waarom zou die moer niet onhygienisch worden onder invloed van het volk waar zij in zit (hmhm, flauw grapje).

Wacht tot het volkje alleen nog maar bijen heeft van de nieuwe moer, en vel dan een oordeel over de "hygiënisiteit" van je Pesschier-moer.

mvg,

Hugo (de halve bij)


Nobodies prefetc

Bijgewerkt door - Hugo op 17/07/2003 22:59:28

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroatest-naaldtest

Bericht door lamheuv » zo 27 jul 2003, 21:45

Hugo, bij herhaalde controle zie ik niets van doppen. Zelfs geen speeldopjes.

Piet, ik heb het moertje te hoog ingeschat. Het gaat goed met haar, hoor.
Maar ook in de andere 3-raams broedafleggers van het zelfde bastaardvolk werd het invalide broed en de invalide bijen opgeruimd.
Naar mijn idee moet alles wat onvoldoende functioneert in zo'n kleine gemeenschap opgeruimd worden.
Verder zag ik het volgende in de Kirchainers, waar de F1 moer was afgehaald.
Er werden redcellen gemaakt. Om te zwermen was het volkje veel te klein. Bij controle bleek dat ze alle doppen hadden afgeknaagd op 1 na. De volgende F2 moer kon geboren worden.

M.vr.gr. Elze Lammerts.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten