Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door Huib Koel » do 07 aug 2003, 22:23

Huib,
De redacteur ANP schrijft dimethoaar, maar dat bestaat niet.
Het AID-persbericht vermeldt dimethoaat
!Piet
Ik zal binnenkort een bril kopen.

Huib Koel :cool:

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door Romée van der Zee » vr 08 aug 2003, 13:49

Vanmorgen werd ik teruggebeld door de AID. Op dit moment zijn er tussen de 35 en 40 meldingen in onderzoek. Dat is meer dan in 1996.

Als het onderzoek voltooid is krijg ik de geanonimiseerde (= onherkenbaar gemaakt wat betreft de personen) tot mijn beschikking. Vermoedelijk eind september.
Romée

henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door henkvanderscheer » vr 08 aug 2003, 16:16

Ramp van 1996 lijkt zich te herhalen

Dimethoaat tegen bladluizen is weer een ramp
In 1996 werden ongeveer 1000 volken in voornamelijk Gelderland, Twente, Drente en Groningen getroffen door spuitschade als gevolg van bespuitingen met dimethoaat tegen bladluizen op aardappelen en granen (zie pagina 317 in het november-nummer van Bijen in 1996) . Nu dreigt zich dat te herhalen door bespuitingen met hetzelfde middel tegen bladluizen op aardappelen en bieten. Meerdere soorten bladluizen kunnen op deze gewassen aanwezig zijn. Dit keer gaat het vooral om de vuilboomluis.
Na de ramp in 1996 werd het wettelijk gebruiksvoorschrift van dimethoaat aangepast. Er mocht daarna niet meer tegen bladluizen worden gespoten als bijen op de planten vlogen of als er bloeiende onkruiden in de gewassen groeiden. Boeren behoren dus eerst waar te nemen of er bijen vliegen en/of er bloeiende onkruiden staan, alvorens "de spuit los te laten". Mochten er bijen op de planten vliegen, dan heeft de boer in principe de beschikking over andere middelen (o.a. Pirimor (bevat de werkzame stof pirimicarb) en Decis (bevat de werkzame stof deltamethrin) om de bladluizen de baas te worden. Op de juiste manier toegepast, veroorzaken deze middelen niet of nauwelijks spuitschade. Helaas zijn die middelen duidelijk duurder dan dimethoaat en daarom niet zo aantrekkelijk voor de boer. Die verdient op z'n aardappels toch al niet zo veel.

Kijken en dan pas spuiten met het goede middel tegen de luizen
Op diverse gewassen mag dimethoaat tegen luizen worden gespoten. De meesten van die gewassen worden regelmatig nagezien door de teler. Bij rozen geven een paar bladluizen al veel schade. Reden voor die telers om secuur te kijken en al snel te spuiten. Op dat moment wordt er nog nauwelijks honingdauw geproduceerd en is het gewas dus niet aantrekkelijk voor bijen (en andere nectar-zoekende insecten).
Bij akkerbouwgewassen gaat dat wat anders. Boeren kijken veel minder secuur (vaak "vanaf de trekker") en zien dan pas luizen als er behoorlijk wat aanwezig zijn. Ook na 1996 gaat de boeren het kijken kennelijk niet goed af gezien de huidige spuitschade. De AID treedt in voorkomende gevallen op, maar een aantal daders zal de dans ontspringen. Met name in de grensstreek is dat het geval.
In een aantal gevallen blijken de bijen het niet voorzien te hebben op de honingdauw van de luizen maar op de bloemen van het perzikkruid dat als onkruid in de gewassen staat. Ook in dat geval is spuiten met Pirimor of Decis in de avond of vroege ochtend als de bijen niet vliegen een goed alternatief voor de luisbestrijding.

Verbod op dimethoaat is wenselijk
Na de ramp in 1996 riepen de verantwoordelijke bestuurders van de imkerij om een verbod op het gebruik van o.a. dimethoaat. Dat is er toen niet van gekomen. Wel werd het Wettelijk Gebruiksvoorschrift van dimethoaat aangepast. Kennelijk is dat onvoldoende en moeten we maar eens opnoieuw proberen een verbod aan te kaarten bij de verantwoordelijke instanties. Eens per jaar wordt over de spuitschadeproblematiek gesproken tussen diverse instanties. Ondergetekende leidt daar als voorzitter die bespreking. Om goed beslagen ten ijs te komen zijn goede gegevens nodig. Vandaar nogmaals: imkers die met spuitschade zijn geconfronteerd, vul a.u.b. het bekende spuitschadeformulier in en zend dat naar het secretariaat van uw organisatie. Ik heb nog niet zo lang geleden op dit forum ook zo'n oproep geplaatst naar aanleiding van spuitschade door Stuart bij fruitgewassen. Uw reactie was toen beneden alle peil. Ik heb met het College Toelating Bestrijdingsmiddelen een gesprek over spuitschade gehad, maar kon ze door het ontbreken van duidelijke gegevens moeilijk overtuigen van de nadelige gevolgen van Stuart. Bij deze dus nogmaals: schrijf niet alleen op het imkerforum, maar vul ook het formulier in. Dat formulier is te downloaden van de site http://www.VBBN.nl.

Henk van der Scheer

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door Minne Bonnema. » vr 08 aug 2003, 17:03

Bijen leggen het loodje door landbouwvergif meld de L'C De getroffen imker heeft het aan de AID gemeld die de zaak grondig uitzoekt..Van mijzelf staan er ook 4 volken op de Phacelia in de bouwhoek,maar hopen dat ze er van verschoont blijven.De aardappelvelden er om heen waren poters waarvan het loof reeds geknuppeld was ten tijde van plaatsen.
Maar het vlieg bereik van de bij is groter dan men zelf kan zien.
Minne




Bijgewerkt door - minne bonnema op 09/08/2003 22:10:14

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 10 aug 2003, 11:17

In 1997 onstond bijensterfte alsgevolg van dimethoaatgebruik, met name in de aardappel- en graanteelt. Dit was aanleiding voor een waarschuwing naar de gebruikers.
Het College voor de Toelating van bestrijdingsmiddelen legt vanaf 1999 leveranciers op om het volgende weer te geven op de verpakking van dimethoaat:
Het was 1996.
De data komen overeen met heden.
Massa's dode bijen ook bij mij op 2-08 / 08-08 en 09-08
data om nooit te vergeten.

De zelfde middelen zijn weer toegepast, ook toen is er veel aandacht besteed ook in de pers,
Zelfs op Nova is er aandacht aanbesteed.
Toen heb ik ook aandachr gegeven aan meer overleg tussen alle partijen.
we zijn nog steeds zo individeel bezig.
Het moet toch mogelijk zijn om agrarier en imker tot elkaar te brengen zodat partijen van elkaar weten waar gewassen staan die behandeld moeten worden en war de imker zijn bijen heeft staan.
Na veel problemen is bij mij de loonwerker zo ver dat hij me komt vertellen als hij gaat spuiten.
s'avonds de kasten dicht, zeer vroeg spuiten door de loonwerker en ca 10 uur de kasten weer open.

als de agrarische sector vermoed dat er bespoten moet worden is het dan niet mogelijk dat voorlichting dit ook door geeft via NLTO en bv VBBN.
Dick Vunderink is nav de schade in 1996 hier ism met aid en cvtb druk mee bezig geweest.
laat dat toch niet voor niets zijn.

schade kan verhaald worden via de verzekering van de agrarier met verwijzing naar art 6-175 BW.
verzekering heeft destijds betaald
natuurlijk een melding naar AID en een schade formulier naar VBBN.

hopelijk dat het bij de huidige schade blijft, maar gezien de weersituatie vrees ik.
In 1996 ging het door tot ca 21 augustus.
getroffen imkers .. sterkte met het verlies.


gerard.b.w.vos

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door lamheuv » wo 13 aug 2003, 22:23

Hallo allemaal,
28 juli hebben we de bijen naar de heide gebracht. 's Morgens vroeg.
Nog geen 14 uur later werden we door de boer opgebeld, op wiens terrein de bijen staan. Hij moest spuiten tegen luis en wilde dat even melden.
Het middel was Admira.
's Avonds hebben we geprobeerd op internet te achterhalen wat voor middel dit is. Ik kon daar niets over vinden. Toen heb ik verschillende mensen gebeld en daarna was ik er nog niet achter.
Voor de zekerheid hebben we de kasten een dag gesloten. Zoals ik nu op het Forum heb gelezen zijn we daar blij om. Maar leuk was het niet. Ik heb me de hele dag af lopen vragen hoe we ze de andere dag zouden aantreffen met die warmte (we hadden de kasten voorzien van een reisraam, zodat er toch enige ventilatie aanwezig zou zijn).

Mijn vraag: Waar kan ik een volgende keer direct antwoord krijgen, hoe ik moet handelen, ook al is het 's avonds laat ?

M.vr.gr. Elze Lammerts.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door Romée van der Zee » wo 13 aug 2003, 22:56

Dag Elze,
Sarpo admira is niet het bestrijdingsmiddel, maar de naam van het (Hongaarse) aardappelras. Vraag nog even wat de naam van het middel was. Als dat dimethoaat is, dan mag hij/zij niet spuiten als de bijen er op vliegen. Daar zou je bij een volgende keer op kunnen wijzen.
Romée

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door Imkerij Westland » do 14 aug 2003, 11:17

Elze,
Het bedoelde bestrijdingsmiddel kan ook Admire (imidacloprid) zijn en zou dus niet op het aardappel ras hoeven te duiden.
Indien het inderdaad dit middel betreft kan je je bijen beter zo snel mogelijk weghalen.
Bij de normale dosering in een gewas plaats ik voor een periode van 4 weken geen bijen meer in het gewas.
Bij een lage dosering of een plaatselijke behandeling (pleksgewijs) houdt ik 10-14 dagen aan.
Indien mogelijk kan ik je aanraden teelten/gewassen te vermijden waar dit middel in gebruikt is/wordt.
Maarten

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1550

Bijgewerkt door - imkerij westland op 14/08/2003 11:50:38

Bijgewerkt door - imkerij westland op 14/08/2003 11:51:17

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door Romée van der Zee » do 14 aug 2003, 11:38

Maarten, je hebt vast gelijk dat admire bedoeld wordt.
In de teelt van pootaardappelen is het insecticide imidacloprid toegestaan als pootvoorbehandeling tegen luizen. Het is een systemisch middel en zeer gevaarlijk voor bijen. Mag niet op bloeiende planten worden gebruikt. Maar bijen vliegen er ook op als de planten niet bloeien, maar de luizen voor afscheiding zorgen.

Ik denk dat de VBBN een soort zwartboek op zou moeten stellen voor dit luizen-onderwerp en vervolgens met enige publiciteit aanbieden aan een hotemetoot. Henk er is werk aan de winkel.

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door lamheuv » vr 15 aug 2003, 21:52

Hallo Romee en Maarten,
Het is mosterd na de maaltijd.
De boer heeft mij in ieder geval gebeld, zodat we maatregelen konden treffen.
Wat ik op het Forum las, hebben anderen schade geleden omdat ze van niets wisten.
Na die 1e dag van opsluiting hebben ze die week goed gehaald.
De boer belde om 20.30 uur dat hij ‘smiddags luis in de aardappelen had ontdekt. Hij zou de andere dag het middel “admire” ontvangen en wilde dan zo spoedig mogelijk spuiten. Hij wist niet hoe het gespeld wordt, kende de fabrikant niet en een bijsluiter was er evinmin.
Weet dan maar wat je moet doen.

En al met al heb ik nog geen antwoord op mijn vraag.
Hoe kan ik gewaar worden hoe we moeten handelen ?
Is er geen website waar direct geinformeerd kan worden, of een telefoonnummer van een dienst waar ik de informatie kan krijgen ?
M.vr.gr. Elze Lammerts.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten