Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door Romée van der Zee » vr 15 aug 2003, 23:20

Is er geen website waar direct geinformeerd kan worden, of een telefoonnummer van een dienst waar ik de informatie kan krijgen ?
M.vr.gr. Elze Lammerts.
Jawel Elze, Henk vd Scheer meldde dat al eerder in deze reeks.
Je moet spuitschade melden bij de AID (http://www.aid.nl/). Verder doe je er goed aan het spuitschadeforumulier in te vullen.
Je kunt het vinden onder downloads op de vbbn site.
http://www.vbbn.nl/download/Spuitschadeformulier.pdf

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door Hans van der Post. » vr 15 aug 2003, 23:30

En al met al heb ik nog geen antwoord op mijn vraag.
Hoe kan ik gewaar worden hoe we moeten handelen ?
Is er geen website waar direct geinformeerd kan worden, of een telefoonnummer van een dienst waar ik de informatie kan krijgen ?
M.vr.gr. Elze Lammerts.
Elze, ik neem aan dat je lid bent van een imkervereniging b.v. VBBN. Deze club heeft een geplastificeerde folder in 2001 uitgegeven waar alles opstaat wat je vraagt.
Ik heb de folder voor me, het telefoon nummer aid melding spuitschade;
AID Inspectie Noord en Oost 038-4291300 (tel. is doorgeschakeld)
Hans

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door Romée van der Zee » vr 15 aug 2003, 23:38

Als het AID nummer dat Hans geeft niet te bereiken is (buiten kantooruren) bel dan de centrale meldkamer van de AID
045-5466222
(24 uur per etmaal te bereiken).

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door lamheuv » za 16 aug 2003, 19:24

Hans en Romee, bedankt voor jullie antwoord. Dit is het antwoord wat ik wilde zien.
Ook Maarten bedankt voor je reactie. Gisteren heb ik gereageerd voordat ik je aangehaalde pagina tevoorschijn had getoverd.
Gisterenmorgen vroeg zijn we met 6 nieuwe honingkamers naar de heide getogen. Het was niet nodig. Dit en daarbij dan die enge verhalen die ik op de pagina van Maarten las, hebben mij ongerust gemaakt. Toch had ik bij de kasten niets gezien waarom ik ongerust moest zijn.
Afgelopen week weinig heidehoning. Ok, ook hier wordt het als maar droger. In eerste instantie dacht ik dat dit de oorzaak was.
Vandaag zijn we met zonneschijn midden op de dag gaan kijken.
Geen dode bijen, ze vliegen goed, dus blijf ik bij mijn eerste indruk.
De heide is droger aan het worden! (Thomas het is het Geeserveld in Drenthe).

Even ter uwer informatie : het bewuste aardappelveld ligt ong. 100 m. rechts en de heide ligt ongeveer 300 m. naar links.

M. vr. gr. Elze Lammerts.

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door Huib Koel » za 16 aug 2003, 20:36

Hans en Romee, bedankt voor jullie antwoord. Dit is het antwoord wat ik wilde zien.
Hoi Elze,

Begrijp ik het goed: je wist dit antwoord al, maar je wilde het forum even testen?
groet,


Huib Koel :cool:

henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door henkvanderscheer » ma 18 aug 2003, 15:57

Aanvulling gegevens spuitschade

Dit jaar is het weer raak met spuitschade bij bijen door het spuiten van dimethoaat op met name aardappel tegen luis. Uit informatie van de AID en van imkers uit Twente en Gelderland blijkt mij, dat de situatie niet zo erg is als in 1996, maar toch zijn al enige tientallen gevallen van spuitschade bekend. Dit keer treedt een ongelukkige samenloop van omstandigheden op. Momenteel is vooral de vuilboomluis aanwezig op aardappel. Dat is een luis die niet door alle luisbestrijdingsmiddelen evengoed wordt bestreden. Plenum (met als werkzame stof pymetrazine) is tegen die luis zeer effectief en dus het aangewezen middel, maar ongelukkigerwijs was dat middel tijdelijk uitverkocht. Boeren zijn net imkers en pakken dan in paniek alles wat los en vast zit uit de gifkast. Zo grepen nogal wat boeren het goedkope middel dimethoaat en spoten daarmee zonder (goed) te kijken of ook bijen op het gewas vlogen. Helaas is niet bij iedere boer bekend dat dimethoaat onvoldoende tegen de vuilboomluis werkt. Kortom: na de bespuiting met dimethoaat dode bijen en nog steeds luis op de aardappels. De AID Noord-Oost-Nederland heeft dat de boeren inmiddels via de pers laten weten, maar het kwaad was al geschied. De boeren zijn dus in overtreding en de AID treedt daartegen verbaliserend op.

Plenum is een effectief middel tegen (vuilboom)luis en als binnen een jaar ook Calypso (werkzame stof thiacloprid) zou worden toegelaten, dan heeft de boer twee effectieve middelen. Beide middelen zouden tamelijk onschuldig zijn voor bijen. Gaat het om andere luizen dan de vuilboomluis, dan zijn ook andere insecticiden inzetbaar met geen of weinig schade voor de bijen.
Het geheel overziende lijkt een verbod van dimethoaat op aardappel na 10 juli een afdoende antwoord op de spuitschadeproblemen. Dat verzoek bij de verantwoordelijke instanties droppen lijkt me een betere weg dan een zwartboek aanleggen. Overleg werkt meestal beter dan actie voeren. De eerste stappen zijn reeds gezet.

Henk van der Scheer

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door Imkerij Westland » do 21 aug 2003, 08:14

Henk,
Je schrijft;
Plenum is een effectief middel tegen (vuilboom)luis en als binnen een jaar ook Calypso (werkzame stof thiacloprid) zou worden toegelaten, dan heeft de boer twee effectieve middelen.
Toch even een slag om de arm houden bij het middel Calypso, in het weekblad Groenten & Fruit week 33 staat een artikel m.b.t. dit middel.
Daar het imkersleven ingewikkeld genoeg is en ik niet wil vervallen in auteursrechten, neem ik het artikel niet letterlijk over maar het heeft de volgende strekking;
Calypso is een middel van de fabrikant Bayer CropScience en komt waarschijnlijk eind 2003 op de markt. Er is een ruzie gaande tussen de Stichting Natuur en Milieu (SNM) en anderzijds het College voor de Toelating van Bestrijdingsmiddelen (CTB) en Bayer over de toelating van Calypso.
Op 20 juni heeft het CTB het middel toegelaten en vervolgens heeft de SNM samen met de Zuid-Hollandse Mileufederatie een bezwaarschrift ingediend, daar dit middel ook de nuttige dieren (in de kas) zou doden. Dit zou volgens het SNM strijdig zijn met de Bestrijdingsmiddelen wet. Volgens Bayer is de werkzame stof thiacloprid niet gevaarlijk voor bijen en hommels en ook biologische bestrijders (roofmijten, etc.) zouden niet vatbaar zijn voor Calypso.
De leverancier van hommels en biologische bestrijders, Koppert, wil middels praktijk proeven duidelijkheid krijgen in hoeverre Calypso schadelijk is voor bijen, hommels en bio-bestijders.

Feit is dat Calypso nu niet op de markt is en naar verwachting eind 2003 verkrijgbaar is. De uitspraak van Koppert dat praktijk proeven uitslag moeten geven, lijkt een goed uitgangspunt.

Maarten

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door kole.amj » vr 19 sep 2003, 22:07

Henk,
Zo ken ik je weer.Met kennis van zaken maar ook van de gedach-
ten wereld van bestrijder en imker.
Het middel admire gebruik ik zelf ook.Het is goed en naar mijn
ervaring niet dodelijk voor bijen,in die zin dat de bijen door
het middel dood gaan. Ik heb mij laten vertellen dat de bijen
na in aanraking gekomen te zijn met een"broes" admire ze niet
meer geaccepteerd worden door het volk vanwege de geur. Toe-
passing van het middel voordat of nadat bijen vliegen geeft
naar mijn ervaring geen schade en mogelijk beter bestrijdings-
resultaat. Maar dat geldt ook voor DIMETHOAAT. als dat middel
,s-avonds wordt gespoten,of ,s-morgensvroeg dan zal de schade op bijen beperkt blijven,maar spuiten midden op de zonnige dag is
funest zowel voor bij als portemonnee van de ondernemer.Mogelijk
dat PIRIMOR, wel duurder,een veel beter resultaat zal geven en
geen schade op bijen.PIRIMOR moet juist bij warm weer,maar ook
later op de zoele avond gespoten worden.
Deze informatie kan de imker gebruiken naar de agrarisch ondernemer
toe.Hij zal bewondering,respect en begrip oogsten en een goede
verstandhouding oogsten. Want geloof mij voor een paar euro's
meer en betere werking wil de agrarier geen problemen met bijen-
houder en/of goede kennis.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 19 sep 2003, 22:16

Hoi A3
Toe-
passing van het middel voordat of nadat bijen vliegen geeft
naar mijn ervaring geen schade en mogelijk beter bestrijdings-
resultaat. Maar dat geldt ook voor DIMETHOAAT. als dat middel
,s-avonds wordt gespoten, of ,s-morgensvroeg dan zal de schade op bijen beperkt blijven
Wel eens gedacht aan andere insecten dan bijen. Wat doen die middels bijvoorbeeld met hommels, die 's-morgens vroeg zijn en 's avonds laat. Of solitaire bijen. Ik ben een groot tegenstander van het op grote schaal gebruiken van bestrijdingsmiddelen.

J.P.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte

Bericht door wilde » vr 19 sep 2003, 22:57

Ik ben een groot tegenstander van het op grote schaal gebruiken van bestrijdingsmiddelen.
Ik ook! Mijn hommels zijn dit jaar door mijn buurman (collega van Adri) doodgespoten met Steward.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten