levende mijten na behandeling mierezuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

levende mijten na behandeling mierezuur

Bericht door heidecap » za 30 aug 2003, 21:32

Precies een week behandel ik nu met mierezuur.
De mijten vallen bij bosjes.
Vandaag, na precies een week behandelen keek ik op de varroa-lade en er lagen werkelijk honderden mijten.
Helaas was er op 1 of andere wijze ook een bij op de lade beland.
De bij zat helemaal onder de mijten! Ongeveer een stuk of 8 mijten hadden zich helemaal meester gemaakt. van de bij.
Toen ik de lade uitnam zag ik dat veel van de mijten nog gewoon leefden. Bij een buitentemperatuur van vandaag 16 graden denk ik dat het op de lade hooguit een graad of 20 was. Genoeg om de mijten te doden ??????
Ik kan me niet voorstellen dat de door mij momenteel uitgevoerde behandeling werkelijk effectief is. Normaliter kan ik over een paar dagen stoppen met behandelen. Bij buitentemperaturen van rond de 30 graden van de laatste tijd lijkt mij een behandeling met mierezuur via de Nassenheider verdamper bovenin aan de zijkant van het broednestideaal, maar zou nu een verdamper of zelfs een sponsje met mierezuuroplossing beneden op de lade zodat de damp naar boven trekt niet veel effectiever zijn ?

Wie kan er iets zeggen over effectieve behandeling bij de huidig lage buitentemperaturen. Mijn vermoeden is dat ik er zo niet kom.


Thomas

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: levende mijten na behandeling mierezuur

Bericht door frits dalm » za 30 aug 2003, 23:50

Thomas,
volgens mij is de damp van mierenzuur zwaarder
als lucht dus heeft het geen zin om het onder
een volk te verdampen
mvrgr Frits

Frits

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten