Mijn proef met OXAALZUUR

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Kroese » za 03 jan 2004, 18:35

Aan allen een gezond en voorspoedig 2004 gewenst, vooral de Forum moderatoren, in het bijzonder Romee en Piet, met dank voor al hun werk.:D


Wij hebben hier in onze vereniging Apeldoorn een lezing gehad over Varoa bestrijding.
Over o.a. oxaalzuur. Ik heb een Kilo gehaald van dat spul (dacht dat het alleen in Kilo verpakking te koop was) Kan ik nu 20 jaar vooruit. Ik was van plan om een proef te doen op mijn 5 heidevolken, die ik niet met mierenzuur behandeld had, om dat ze eind September pas terug kwamen.(met van de laatste 14 dagen nog heel wat HH in de broedkamers)
Ook 7 x 6ramers(geïsoleerd) heb ik behandeld voor de proef. Het aanmaken is (met voorzorgsmaatregelen) makkelijk. Ook ik heb die handige Perizine fles hiervoor gebruikt. 1 Liter suikerwater 1:1 met 35 gram oxaalzuur hierin opgelost. Goed voor zo'n 25 volken. Wel even indirect verwarmen, de bijen moeten geen koude douche hebben. Het behandelen viel mij zeer mee. Ik heb het bij 6.3 C en grijs weer gedaan. Er vlogen nauwelijks bijen op. Het druppelen ging zeer makkelijk, en snel. In minder dan 1 minuut heb je het volk weer dicht. Ik heb tussen de 30 en 50 Ml per volk gedruppeld, afhankelijk van het aantal straten bezet. Ik heb geen bijen sterfte kunnen constateren, de dagen erna. Na de 1e dag zie je nog niet veel mijten vallen. De 2e en volgende dagen begon het te regenen. Op de 6e dag heb ik de lades van de 6Ramers globaal geteld er waren er zo'n 3 bij die er meer dan 1000 hadden liggen. Ik heb toen alles bij elkaar gedaan. Ik heb het toen in de honingzeef gewassen, en op een krant gedroogd. Daarna gedeeld in 10 parten, daarna nog eens, en toen geteld. Ik kwam toen op 6200 mijten voor 7 x 6Ramers. Een onvoorstelbaar aantal, omdat het volkjes waren die van een 3Ramer naar een flinke 6Ramer gegroeid zijn. Waarschijnlijk zijn er heel wat bijen bij gevlogen van de onderstaande grote volken, en daardoor meer varoa gekregen. De 6Ramers had ik alleen met een bierviltje in de lade 3 keer behandeld. Blijkbaar zeer onvoldoende. De 7e dag vielen er op de schone bodem planken nog steeds redelijk veel mijten, dus de werking houdt lang aan. Na de 7e dag viel er niet veel meer. Opmerkelijk: de 1e dag nauwelijks, en dan flink t/m de 7e dag. Ik heb het idee dat ze het suikerwater opnemen in hun honingmaag, en langzaam verbranden/ doorgeven aan de andere bijen. Er komt bij het druppelen nauwelijks iets op de bodemla terecht. Men beweert dat het NIET systemisch via het bloed werkt, maar ik twijfel daar aan. Ik heb vanwege het enorme resultaat de andere volken ook maar gedaan. Ook bij de 10Ramers is er veel gevallen, ondanks de intensievere mierenzuur behandeling die ik daarop heb uitgevoerd. Als er geen slechte berichten gaan komen, dan ga ik het zeker volgend jaar weer in combinatie met mierenzuur gebruiken. Ik denk dat mijn bijen met een schone start aan het broedseizoen kunnen beginnen. Ik had nog wat over in de fles, en heb toen bij een oud leerling van mij ook nog 3 volken behandeld. Hij behandelt nog serieuzer met mierenzuur dan ik. Ook bij hem zijn er bossen met mijten door de oxaalzuur gevallen. Ik ben zeer verbaasd dat er na de mierenzuur nog zoveel is blijven zitten !!!!
Ik zou haast een ieder adviseren om de rest van de volken nog snel te doen voor ze met broeden gaan beginnen.
De methode druppelen is naar mijn menig veel veiliger dan de verdamping. V.w.b. de effectiviteit kan ik niets zeggen, maar als ik zie wat de werking van het druppelen is, dan hoef ik het verdampen echt niet te proberen. Bovendien heb je met verdampen de hele kast met kristallen bedekt. Onnodig denk ik. Druppelen is gerichter, en zou door de suikeroplossing wel eens langer en effectiever kunnen nawerken.


Groeten Hennie Kroese..........

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door heidecap » za 03 jan 2004, 20:02

Hallo Hennie !

Je hebt exact dezelfde ervaringen als ik 1 discussie lager in "is oxaalzuur nou echt zo gevaarlijk als" beschreef ...
De werking is verbluffend en heeft naar mijn mening slechts voordelen :
-zeer goedkoop (nog geen euro per volk)
-uiterst effectief
-ongevaarlijk/relatief zeer veilig
-zeer gemakkelijk toe te passen
-kost zeer weinig tijd (een paar minuten per volk)

Helaas denken daar een aantal zeer ervaren en gerespecteerde imkers anders over. Misschien gaan ook zij nog een keer in belang van de bijen met de tijd mee. Varroa is immers een probleem van de laatste jaren.

Wellicht kun jij als ervaren imker hier iets schrijven over jouw ervaringen met de mate van "verstoring" van jouw volken in de winter.
Vooral de oudgedienden zien, gezien de reakties, blijkbaar op tegen het openmaken van kasten tijdens de winterzit.


Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Kroese » zo 04 jan 2004, 13:48

heidecap schreef:
Hallo Hennie !
Helaas denken daar een aantal zeer ervaren en gerespecteerde imkers anders over. Misschien gaan ook zij nog een keer in belang van de bijen met de tijd mee. Varroa is immers een probleem van de laatste jaren.
Varoa is geen probleem van de laatste jaren! Het is er al 20 jaar, maar er lijkt wel wat te veranderen in de effectiviteit van mierenzuur. Misschien is dit een te sterke uitlating. Ik werk al bijna 20 jaar met mierenzuur, is altijd genoeg geweest om goed te kunnen imkeren. Maar wat er nu uit de volken gevallen is, heb ik met de voorbehandelingen met mierenzuur niet gezien.

Zelf ben ik ook zeer sceptisch tegen alle middelen, ook nog steeds tegen oxaalzuur. Het is nog te nieuw om alle bijwerkingen te kunnen inschatten. Daarom houd ik een grote slag om de arm. Ik volg alle berichten over dit onderwerp, ook op de BEE-L list wordt er veel over geschreven. Els heeft gelijk met haar waarschuwing, maar ik "denk" dat het gevaar met de druppel methode zeer laag is. De verdamping methode is veel risico voller.

Nietemin wilde ik mijn ervaring niet onthouden aan het Forum, zonder er direct reclame voor te willen maken. Een ieder moet zijn eigen verstand goed gebruiken.

Groet Hennie Kroese.........

depauws
Berichten:96
Lid geworden op:vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door depauws » ma 05 jan 2004, 17:59

Hello Kroese

Proficiat met het resultaat.
Maar de werkelijke vraag is hoeveel mijten er nog achter blijven.
Twee mogelijkheden:
1.natuurlijk val nazien, na 1 week tellen, bij minder dan 10/week :OK
2.opnieuw behandelen op dezelfde wijze, het aantal gevallen mijten zal een indicatie geven van de effectiviteit van de behandeling.

Depauws

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 05 jan 2004, 20:05

Die hoeveelheden mijten die jullie nu noemen met deze winter-oxaalzuurbehandeling, zetten mij wel aan het denken.
Misschien, hééél misschien, moet ik het toch eens op een paar volken uitproberen de komende weken. Temeer daar ik mijn volken het afgelopen najaar door omstandigheden op geen enkele wijze heb behandeld. Wel fanatiek darrenbroed uitgewassen dit voorjaar.

At
Berichten:24
Lid geworden op:za 30 aug 2003, 16:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door At » di 06 jan 2004, 16:15

Hallo Hennie,
Mooi verslag van je bevindingen met oxaalzuur. Misschien wel leuk om mijn ervaring naast de jouwe plaatsen. We hebben veel gemeen maar ook in sommige gevallen net iets anders. Hierbij een impressie van mijn waarnemingen tijdens het afgelopen bijenjaar. Vorig jaar ben ik begonnen de Varroa met oxaalzuur te bestrijden.
Jij werkt met de voor mensen veilige methode van het druppelen.
Volgens Professor van Praag kun je een volk maar één keer op deze wijze behandelen. De bijen nemen het oxaalzuur op waardoor inwendige verzuring van het volk optreedt. De mijten bevinden zich niet in de bijen maar er op.
Zelf werk ik met een verdamper. Gevaarlijk hoeft dat voor de imker niet te zijn.
De windrichting in de gaten houden en de voorgeschreven behandelingstijden in acht nemen. Per kast ben je zo'n 10 minuten bezig.
Zowel bij het sprenkelen als bij het verdampen komt de mijtenval langzaam op gang.
In jouw verslag praat je over enige duizenden mijten maar dat is bij mij al sinds jaren niet meer voorgekomen.
Mijn Buckfast volken zijn groot en produceren enorm veel bijen en je zou verwachten dat er ook meer mijten in de kasten voorkomen, maar dat is niet zo.
Zoals je weet selecteer ik sinds 1993 streng op poetsgedrag. En al in 1995 heb ik een bij waargenomen met een levende mijt tussen de kaken die zij op de vliegplank deponeerde (waardoor ik goed kon zien dat het om een krabbelende mijt ging.
Nadien bekijk ik meerdere malen per week (vaak elke dag) de laden van alle kasten om de mijt in de gaten te houden.
Tot mijn verbazing vond ik het afgelopen jaar in kast 3 vrijwel geen mijten op de lade.
Je denkt dan al snel dat de mijten wel op de bijen zullen zitten.
24-7 Uit onzekerheid heb ik Apistan strips ingehangen maar weer vielen er geen mijten. Dan denk je aan resistentie tegen Apistan dus ter controle ook de kasten 1, 2, en 4 behandeld met Apistan. Tot mijn opluchting vielen er in één week in de drie kasten enige honderden mijten per kast.
25-9 De stoute schoenen aan en kast 3 behandelen met de oxaalzuur verdamper.
Er viel geen enkele mijt.
24 -10 na nog maar eens een oxaalzuurbehandeling vielen er (in 23 dagen tellen) 37 mijten die op twee na, allemaal verminkt of dood waren, (microscoop er bij)
Het leek erop dat de mijten die vielen, mijten waren die uit de raat gepoetst zijn om plaats te maken voor het wintervoer.
Het ziet er naar uit dat we eindelijk een bij hebben die de mijt aan kan.
De volgende stap is om het op grote schaal natelen van de koningin uit kast 3.
De stamboom van deze moer is: AH02010 = AH02045 X AH01089.
Ik nodig iedereen uit om mee te doen aan de vermeerdering van deze bijzondere bij.
Zelf telen is echt leuk om te doen. Sterker nog; als honing halen het enige zou zijn was ik al na een paar jaar met bijen opgehouden.
Hennie, de beste wensen en tot in de koninginnen tijd.
At Hendriks, e-mail: ah.hendriks(APENSTAART)hccnet.nl
Website: http://home.hccnet.nl/ah.hendriks

At
Berichten:24
Lid geworden op:za 30 aug 2003, 16:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door At » wo 07 jan 2004, 01:29

Beste Thomas,
Je doet je naam eer aan. Eerst zien dan geloven. Ik herken dat wel maar voel me toch een beetje ongemakkelijk als je suggereerd dat ik maar wat voor me uit schrijf. Mischien moet je het artikeltje nog eens in alle rust overlezen. Groeten At Hendriks.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Harmen vd Ende » wo 07 jan 2004, 16:35

Beste At,

In je verhaaltje staat dat je de druppel methode maar 1 keer toe kan passen, dit begrijp ik niet helemaal. Zou je het uit kunnen leggen.
Verder vind ik je verhaal prima en ik ben geintereseerd in wat je schrijft. Volgens mij is dit de tweede keer dat ik lees dat dit bij buckfast bijen voorkomt.Ook http://www.joostpeschier.nl schrijft erover in het imkerforum en op zijn homepage. Hij heeft ook Buckfast bijen en bestrijd helemaal niet meer.
We hebben een importverbod van bijen op Terschelling, dus invoeren kan ik ze niet. maar ik ben wel zeer geintereseerd. En ook in het bestrijden met oxaalzuur. Momenteel bestrijd ik met mierenzuur, wat tot nu toe goed gaat.
Verder mijn complimenten over je homepage.:D
Ziet er prima uit.

Groeten Harmen

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Wim Joosten » wo 07 jan 2004, 20:19

At schreef:
En al in 1995 heb ik een bij waargenomen met een levende mijt tussen de kaken die zij op de vliegplank deponeerde (waardoor ik goed kon zien dat het om een krabbelende mijt ging.
Hallo At,
heel interessant wat je hier beschrijft. Je beschrijft dus dat deze bijen een manier hebben gevonden om de mijten uit de kast te verwijderen. Ik vroeg me zo af: loopt deze mijt dan niet weer zo de kast in? De bij had die mijt niet naar het hiernamaals gestuurd. Dus ik neem dan aan dat die mijt op de vliegplank dan ook weer in staat is om op één of andere manier weer terug in het volk te kunnen komen. Misschien zou het anders zijn als de mijt verder van de kast gedeponeerd zou worden.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 07 jan 2004, 21:45

Hallo imkers

Ook ik heb zondag 28 december voor het eerst de oxaalzuur druppelmethode gebruikt tegen varroa. Eén van mijn volken die ik twee maal 14 dagen had behandeld met 85% mierenzuur gaf na deze behandelingen nog te veel natuurlijke mijtenval op de onderlegger (meer dan 1 per dag). Aangezien ik mij voor had genomen om dit jaar ervaring met oxaalzuur op te doen, heb ik dit volk maar gekozen. Ik heb dezelfde oxaalzuuroplossing gemaakt als Hennie Kroese. Op zondag 28 december rond twaalf uur gaf de thermometer hier 8°C aan en ik heb toen de oxaalzuuroplossing verwarmd tot ca. 35°C in de magnetron. Vervolgens heb ik de oplossing overgegoten in de perizine-set die ik hier nog had liggen.

Bij de bijen heb ik snel de 2 bakken van elkaar gehaald en ik constateerde dat het volk 7 ramen bezette. Ik heb toen besloten om dit volk met 40 ml oxaalzuuroplossing te druppelen. Wat mij tijdens de behandeling direct al opviel was dat de bijen op het oog veel minder leden van de oxaalzuuroplossing dan van de perizine-opl. die ik een jaar of 10 geleden ook gebruikt heb. Na een minuut of 5 heb ik het volk weer gesloten en ben weggegaan.

Afgelopen zaterdag heb ik het resultaat van de behandeling bekeken. Op de onderlegger van het volk was aan de bruine strepen duidelijk de grootte van het volk te herkennen. Als ik een schatting mag doen van het aantal mijten dat op de onderlegger lag denk ik dat het er zeker 600 waren (misschien nog wel meer). Dode bijen heb ik niet kunnen constateren. Ook niet op de gaasbodem van de kast.

Hennie. Nog een vraag aan jou. Heb jij of die collega van jou nog een telling gedaan van de natuurlijke mijtenval na de mierenzuurbehandelingen die jullie hebben uitgevoerd? Kan interessant zijn.

Als zich in dit voorjaar geen verrassingen voordoen (moerloosheid etc.) dan lijkt mij het gebruik van de oxaalzuurdruppelmethode een goede toevoeging wanneer mierenzuur als mijtendodend middel gebruikt wordt.

Overigens is er in de handel ook kant-en-klaar oxaalzuuroplossing te koop. Voor een adres van een verkooppunt kun je mij altijd een e-mailtje sturen.

Vriendelijke groet

Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten