Eerst oxaalzuur verdampen en daarna druppelen??

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Robert
Berichten:24
Lid geworden op:vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
Eerst oxaalzuur verdampen en daarna druppelen??

Bericht door Robert » za 17 jan 2004, 19:53

Ik heb vorige week zaterdag de volken behandelt met de oxaalzuurverdamper. Er vielen veel mijten tot wel 900 van een 10 raams volk. Gezien dit enorme aantal vraag ik me af of het noodzakelijk dan wel verantwoord is om de bijen nogmaals over een paar weken te behandelen en dan met de druppelmethode?

De druppelmethode blijkt op de hier vermelde ervaringen zeer goed te werken. Weet alleen niet of de combinatie mogelijk is.

Verder zou ik graag weten of het herhalen dan wellicht zinvol of mogelijk is met de verdamper?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Robert

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Eerst oxaalzuur verdampen en daarna druppelen??

Bericht door wilde » zo 18 jan 2004, 13:52

Robert, het herhalen van oxaalzuurverdamping is voor de volken geen probleem. Ik heb het nooit gedaan, en dus slechts 1 x behandeld, maar de toepassingsbeschrijvingen melden uitdrukkelijk, dat meer dan één keer gewoon kan zonder schade of overbelasting voor de bijen.

Dat geldt niet voor de druppelmethode. Of je die na de verdamping nog zou kunnen toepassen lijkt me ook geen probleem, maar dan ben je nu te laat. Ik had het zelf ook (ter controle) overwogen, maar vrijwel zeker is er nu al een broednest gestart in de meeste volken. Dan is het dus gewoon minder zinvol. Ik doe het dus niet meer, maar volgend jaar wil ik het op enkele volken uittesten.

Bij mij vielen er veel minder mijten dan bij jou: een paar honderd gemiddeld. Ik heb ze behandeld half december 2003. Ook in december 2002 heb ik ze met verdamping behandeld en in september 2003 nog wat met mierenzuur op bierviltjes. Dat alles is mogelijk de verklaring van het geringe aantal mijten.

Grtoend, Albert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Eerst oxaalzuur verdampen en daarna druppelen??

Bericht door Oude Essink » zo 18 jan 2004, 15:48

Passen jullie die methode ook toe bij een (broedloze) zwerm en wat zijn dan de resultaten en de implicaties van residuen.
hennie oes


Afbeelding

Robert
Berichten:24
Lid geworden op:vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Eerst oxaalzuur verdampen en daarna druppelen??

Bericht door Robert » zo 18 jan 2004, 18:07

Bedankt voor je reactie Albert,

Ik ben dit jaar pas gestart met oxaalzuur en zal dat komend jaar verder uitproberen. Achteraf bedankt ik me dat het herhalen van een van de beide toepassingen niet nodig zou meten zijn, want volgens alle reacties zou het effect 90 tot 95% zijn van beide methoden, maar is de druppelmethode alleen simpeler, voordeliger (geen verdamper nodig), sneller en toch net zo effectief.

Alles het allemaal goed gaat wil ik de druppelmethode voor de winterbehandeling bewaren. En de verdamping methode jusit voor de zwermbehandeling zoals Hennie aangeeft. Ervaring heb ik daar echter nog niet mee. Mij lijkt dat de zwermbehandeling heel effectief is; absoluut geen broed. Kwaad voor residuen kan het volgens mij ook niet, er is immers geen was en de bijen poetsen elkaar in een mum van tijd schoon.

Nog een vraagje aan Albert. Je schrijft dat de beschrijvingen aangeven dat verdamping gerust vaker gebruikt kan worden. Kun je me vertellen waar je dat gevonden hebt?

Alvast bedankt

Groet



Robert

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Eerst oxaalzuur verdampen en daarna druppelen??

Bericht door Ria van den Berg » zo 18 jan 2004, 19:37

Hallo Hennie,
Omdat het andere onderwerp is afgesloten, reageer ik hier. Het CHC (Canadian Honeycouncil) wil proberen oxaalzuur geregistreerd te krijgen voor Canada. Er is iemand die verdampers importeert ; Cor de Wit (ook in Alberta) heeft een karretje met een verdampingssysteem erop gebouwd en er vorig jaar een lezing over gegeven en Liz en Terry Huxter, onze Canadese koninginnetelers, hebben geexperimenteerd met de druppelmethode. Maar officieel is het nog niet toegestaan. Wij denken dat in onze bedrijfsmethode de verdamping het best past.
Bee-L volg ik nauwelijks op het ogenblik en of we weer proeven gaan doen ??????? Het kost tijd, geld en bijen. De CHC vroeg de bijenhouders bij te dragen aan de registratie, dat hebben we wel gedaan.
Dit voorjaar experimenteren we met azijnzuur voor nosema en we gaan misschien wat veranderen in de manier van honing afhalen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Eerst oxaalzuur verdampen en daarna druppelen??

Bericht door wilde » zo 18 jan 2004, 22:20

Robert, het herhalen na 2 weken staat in de handleiding van de Varroxverdamper. Ik heb het echter ook elders gelezen, maar weet niet meer waar. Het lijkt mij overigens niet erg zinvol om meer dan 1 x te herhalen. Bij een juiste dosering en toepassing worden in de eerste keer maximaal 96% van de mijten gedood. Onder minder goede omstandigheden kan het minder zijn. Als er in een volk meer dan 1000 mijten vallen wordt een herhaling binnen 2 weken geadviseerd.

Hennie, ik heb de verdampingsmethode ook op zwermen towegepast in de afgelopen zomer. Alle onbekende zwermen heb ik zo behandeld. Dat bleek ook hard nodig, want er vielen veel mijten. Ik deed het steeds na ongeveer 4 dagen. Dan is de tros wat losser, is er voldoende raat gebouwd, maar nog geen gesloteen broed. Bij een voorzwerm zijn er dan al de eerste larfjes. Ik was wat bezorgd voor de eitjes en jonge larfjes. Ik had bedacht dat die waarschijnlijk niet tegen de verdamping bestand waren. Dat viel 100% mee. Ik heb geen broedschade kunnen ontdekken.

Vanwege het gemak van de druppelmethode zou ik eigenlijk dit jaar liever de zwermen daarmee behandelen ipv. verdamping. Mijn probleem is echter dat veel zwermen in mijn methode eindigen als honingkamer op een ander volk. Ik ben nog wat beducht voor te veel oxaalzuur in de honing. Ik moet ze misschien iets meer tijd geven voordat ik ze opruim.

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten