WEL OF NIET BEHANDELEN

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: WEL OF NIET BEHANDELEN

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 06 feb 2004, 21:21

Hoi Joost,

Jij schrijft al een paar maal dat je je volken al 8 jaar niet behandeld. Het experiment is denk ik heel zinvol (gelukkig zijn er nog mensen die experimenteren want anders liepen we nu nog steeds in een berenvel en sliepen in een hol onder de grond). Waar ik al een tijdje benieuwd naar ben is of er meer imkers zijn die van jou larfmateriaal of koninginnen hebben gekocht en ook niet behandelen?? Hebben die net zulke goede resultaten als jij.

Verder heeft het me in positieve zin verbaasd dat bij jou controle van de varroalade je slechts 10 mijten/week vond. Eind december 2003 heb ik één van mijn volken behandeld met oxaalzuur (zie ander berichtje) en na 3 weken heb ik onder dat volk de varroalade geplaatst. In 8 dagen vond ik op de lade tenminste 10 mijten.[:(]

Groeten....

Gerard

Joost Peschier
Berichten: 14
Lid geworden op: za 23 mar 2002, 21:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: WEL OF NIET BEHANDELEN

Bericht door Joost Peschier » zo 08 feb 2004, 11:57


Hallo Gerard,

Er zijn de laatste jaren larven en koninginnen verkocht en weggegeven. Mij hebben geen berichten bereikt dat er volken ten ondergegaan zijn aan de Varroa. De successen zijn wisselend. (een ieder heeft wel verlies van moeren die niet worden aangenomen of niet goed bevrucht zijn enz.) Het leukste voorbeeld is mijn buurman, die jaren sceptisch heeft toegezien en in 2002 vijf moeren van mij wilde kopen om ze uit te proberen. Van de vijf is hij er een heel snel kwijtgeraakt (niet aan Varroa) van de vier die overbleven, heeft hij mooie volken gekregen, die niet behandeld werden en die in 2003 tot zijn beste volken behoorden. Als ik het goed begrepen heb heeft hij ze in het najaar van 2003 weer ingewinterd. Als je echt geïnteresseerd bent in mijn materiaal, nodig ik je uit om wat op te halen om uit te proberen. Bij de eerste telling van Varroa's op de lade telde ik er 1,16 per week, dit is per dag 0,16 per dag per volk. (zie boven) Op 25-01-2004 heb ik de lade's onder 18 andere volken geschoven en vandaag (08-02-2004) geteld. De oogst van de laatste twee weken zijn 188 mijten, gedeeld door 18 volken is 10,44 mijten per volk, gedeeld door 14 dagen is 0,74 mijten per dag per volk. De bevindingen van jouw waarneming kan ik niet verklaren, of het oxaalzuur bereikt niet alle mijten, of er zijn er die er tegen kunnen? Deze vraag zou je neer moeten liggen bij de mensen die zich hiermee bezig houden.

Groeten Joost Peschier

kees dekker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 24 feb 2004, 23:06
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: WEL OF NIET BEHANDELEN

Bericht door kees dekker » za 28 feb 2004, 21:22

Hallo, medeimkers...sinds enige jaren houd ik er tussen de 10 en 15 volken op na in Zuid-Frankrijk. Enige jaren geleden probeerde ik het destijds aanbevolen "wintergreen", maar al heel lang gebruik ik lavendel-essence om de varroa een beetje onder controle te houden, temeer, daar ik het zelf produceer. Ik heb de indruk (doch kan dit nog niet wetenschappelijk bewijzen omdat nog niet al mijn volken een gazen bodem hebben) dat ik hiermee succes heb. De natuur een beetje helpen. Hier ken ik maar 1 imker die niet behandelt. Honden en katten, die regelmatig met een paar druppels essence worden besprenkeld hebben bijv. geen of nauwelijks last van vlooien. Helemaal niet behandelen lijkt mij te riskant en voor selektie en kunstmatige inseminatie voel ik niets, groeten, kees dekker

/////

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten