verschijnselen bij oxaalzuur druppelen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Robert
Berichten:24
Lid geworden op:vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
verschijnselen bij oxaalzuur druppelen

Bericht door Robert » di 27 jan 2004, 21:47

Ik heb zaterdag een week geleden bj een ander lid van de vereniging de volken behandeld met de drupelmethode. Het werkte heel gemakkelijk en de bijen hadden er geen last van. Nu na een week zijn we weer gaan kijken en we constateerden: redelijk veel dode bijen op de vliegplank en wit poeder, zag eruit als zilverzand.

Het zilverzand zullen het oxaalzuur zijn wat door de bijen naar buiten is gebracht??? Maar waarom zoveel dode bijen?? IK begrijp dat eigenlijk niemand een noemenswaardig aantal dode bijeen heeft???

Ik heb de verhouding goed aangehouden 1:1 suikeroplossing en 37 gram oxaalzuur per liter toegevoegd. Ik heb verder 3 tot 4 ml per straat bijen gedruppeld.

Wie weet wat er fout ging/gegaan kan zijn??

Groet,


Robert

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: verschijnselen bij oxaalzuur druppelen

Bericht door wilde » di 27 jan 2004, 23:03

redelijk veel dode bijen op de vliegplank
Robert, wat is 'redelijk veel'?
Het is de laatste tijd steeds koud geweest, te koud om massaal te vliegen. Bij mij vliegt er een enkele bij. Er liggen op dit moment -zonder verdere verstoringen - ook relatief veel dode bijen op en voor de vliegplank en in de kast als ik door de spleet naar binnen kijk.
Het zijn er minstens enkele tientallen per kast. Dat is normaal voor de tijd van het jaar, want er gaan er nu veel dood, gewoon vanwege de leeftijd. Dat wordt binnen 1 à 2 maanden nog veel erger.

Ik zou er niet te ongerust over zijn als het enkele tientallen of iets meer dode bijen betreft. Als het er veel meer zijn, laat dat dan nog even weten. Dat is in elk geval nuttige informatie.

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: verschijnselen bij oxaalzuur druppelen

Bericht door Kroese » do 29 jan 2004, 01:50

Robert schreef: Het zilverzand zullen het oxaalzuur zijn wat door de bijen naar buiten is gebracht??? Maar waarom zoveel dode bijen?? IK begrijp dat eigenlijk niemand een noemenswaardig aantal dode bijeen heeft???

Ik heb de verhouding goed aangehouden 1:1 suikeroplossing en 37 gram oxaalzuur per liter toegevoegd. Ik heb verder 3 tot 4 ml per straat bijen gedruppeld.

Wie weet wat er fout ging/gegaan kan zijn??
Beste Robert,
Heb je het oxaalzuur poeder eerst in iets warm water opgelost?, of direct aan de 1:1 suikerwater toegevoegd?
Als het laatste het geval is, dan denk ik dat het poeder niet geheel is opgelost. De bijen krijgen dan misschien ook een te sterke concentratie in hun maag. Misschien is daar de uitval van dode bijen aan te wijten. Los je het eerst in warm water op, en voeg je het daarna aan het suikerwater toe, dan zul je die problemen niet hebben.

Groeten Hennie Kroese.........

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten