De werking van oxaalzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
At
Berichten: 24
Lid geworden op: za 30 aug 2003, 16:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

De werking van oxaalzuur

Bericht door At » di 10 feb 2004, 21:39

De werking van oxaalzuur,
Zoals jullie weten hebben we het uitgebreid gehad over het manieren waarop we het oxaalzuur aan de bijen toedienen. Wat echter nog niet aan orde is gekomen is waarom en op welke wijze de mijten door het zuur gedood worden of tenminste van de bijen vallen.
Voor zover mij bekend - nemen we bij de druppel methode aan - dat de bijen het mengsel van suiker en oxaalzuur opnemen.
De mijten die op de bijen zitten krijgen het goedje binnen door de sappen die ze uit de bijen zuigen en waaraan ze dood zouden gaan.
Bij de verdamp methode wordt het oxaalzuur tot 190 gr. verwarmd.
Het warme gas gaat omhoog en zet zich mede door het waaieren van de bijen af op alles wat zich in de kast bevindt. Oxaalzuurgas heeft hoge verdampingstemperatuur waardoor het bij koelte snel kristalliseert. Aannemelijk is dat het opnieuw gekristalliseerde zuur niet meer door de bijen of de mijten wordt opgenomen.
We hebben dus twee totaal verschillende manieren om oxaalzuur in te zetten.
Ondanks het verschil in behandeling hebben de beide methoden een gemeenschappelijk factor namelijk: '

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De werking van oxaalzuur

Bericht door heidecap » di 10 feb 2004, 22:49

At schreef:

Voor zover mij bekend - nemen we bij de druppel methode aan - dat de bijen het mengsel van suiker en oxaalzuur opnemen.
De mijten die op de bijen zitten krijgen het goedje binnen door de sappen die ze uit de bijen zuigen en waaraan ze dood zouden gaan.
Ha, die At !

Bovenstaande suggestie van het opzuigen van sappen door de mijten klopt volgens mij niet. De mijten bezwijken namelijk aan het rechtstreekse contact met de piepkleine neerslaande kristallen.
Wellicht kan onderstaande link je een beetje extra op weg helpen.

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2971

Verder vind ik het wel erg interessant hoe je met deze materie bezig bent. Helaas heb ik geen microscoop ...


Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: De werking van oxaalzuur

Bericht door wilde » wo 11 feb 2004, 17:16

De bijen verdelen deze druppels over de wintertros. Vanwege het suiker in de oplossing nemen de bijen wat van mekaar over.
Met hun vleugels wapperen ze vervolgens flink op en neer om het water (de oplossing) te laten verdampen om zich zelf droog te maken. Door dit wapperen met de vleugels slaan er hele kleine kristallen neer op de bijen zelf. De mijten kunnen deze kristallen niet verdragen en gaan dood. Er wordt tevens een klein beetje oxaalzuur door de bijen zelf via de mond opgenomen.
Thomas, de link die geeft is waarschijnlijk bedoeld naar jouw bericht waarin bovenstaande tekst staat.
Het zijn veronderstellingen die niet erg logisch zijn. Bijen waaieren zich niet droog als ze door suikerwater van een behoorlijke sterkte nat zijn geworden. Ze nemen het merendeels op door het op te zuigen. Daarna poetsen ze zich schoon. Ook als er oxaalzuur in opgelost is, zal het waarschijnlijk niet anders zijn. Dat door het waaieren het merendeel van de oxaalzuur als damp verdwijnt en elders weer neerslaat is denk ik ook een fabel. Oxaalzuur verdampt pas bij zeer hoge temperatuur. Bij droog-waaieren zullen er hier en daar kristallen onstaan, mogelijk ook van suikerresten.

Als PPO de bron van deze beweringen is, zou ik graag een uitvoerig verslag zien van de relevante waarnemingen, waarop deze uitleg gebaseerd is. Vooralsnog geloof ik er geen barst van. Het is veel aannemelijker dat de bijen de gehele oplossing merendeels opzuigen en dat de totale verzuring het werk doet via opname door de mijt van lichaamsvocht van de bij en andere directe contacten.
Zodra ik de druppelmethode een keer zal toepassen, zal ik mijn microscoop gebruiken om te kijken naar de gevallen mijten, maar dat zal nog wel even duren.

Groetend, Albert

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De werking van oxaalzuur

Bericht door kole.amj » do 12 feb 2004, 08:40

Dames.Heren,

Kan het zo zijn dat de Varoa de verbrande zuigsnuit krijgt door dat hij van buiten af Oxaalzuur opzuigt of zijn snuit gebruikt voor eventuele reiniging van de bij waar hij op zit.Misschien moet hij zijn zuigplekje en omgeving ook schoonhouden?
Voor mensen met een microscoop is het misschien ook interessant te kijken of de dode bijen beschadiging aan mond of monddelen hebben.
Overigens,welke eigenschappen moet zo'n microscoop hebben?Ik zoek
er een waarmee ik ook schimmels,insecten en bloemknoppen mee kan
bestuderen.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: De werking van oxaalzuur

Bericht door wilde » do 12 feb 2004, 10:58

Overigens,welke eigenschappen moet zo'n microscoop hebben?Ik zoek er een waarmee ik ook schimmels,insecten en bloemknoppen mee kan
bestuderen.
Die verschillende onderwerpen lijken het wat moeilijk te maken Adri, maar voor insecten-onderzoek is eigenlijk helemaal niet zo'n grote vergroting wenselijk.

Mooier is dan een stereomicroscoop, dus met 2 objectieven en occulairen. Dat geeft een prachtig rustig beeld. Ze vergroten meestal niet meer dan tot 80 x. Dat is ruim voldoende voor insecten (20x tot 30x) en schimmels (40x tot 60x). Ze zijn wel wat duurder dacht ik en ook tweedehands gewild. Kijk eventueel eens op een site waar ze deze microscopen verkopen voor geologisch onderzoek. Daar zijn voor ca. € 200 mooie exemplaren te koop, dus het valt wel mee. Zoek met Google op 'stereomicroscoop'. Een schuine tubus (iets duurder) is misschien wel handiger dan een rechte.

Ik heb zelf een gewone microscoop met verschillende objectieven, zelfs met een olie-immersielens voor extreme vergrotingen tot vele honderden keren. Ik heb er nauwelijks gebruik voor. Liever zou ik ook een stereomicroscoop hebben, omdat het enkele beeld van mijn microscoop voor insectenonderzoek niet erg geschikt is.

Misschien heb je iets aan deze informatie.
Groetend, Albert

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De werking van oxaalzuur

Bericht door Hennie Peters » do 12 feb 2004, 11:57

Adri,

Als je op http://www.marktplaats.nl zoekt naar "microscoop" dan vindt je 80 resultaten. Daar zit vast wel iets bij.


groet,
Hennie

At
Berichten: 24
Lid geworden op: za 30 aug 2003, 16:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De werking van oxaalzuur

Bericht door At » do 12 feb 2004, 17:48

Beste A3, (heb je ook een naam?)

Ik denk niet dat de mijt er op uit is om de bijen te poetsen of oxaalzuur kristallen naar binnen te werken. Dit soort wezentjes parasiteert de gastvrouw en ze zijn er niet op uit om haar voordelen te bieden. Afgezien van een mogelijke infectie in het bijtgaatje door bacteriën of virussen is de schade die de bij oploopt gering. De mijt heeft er veel belang bij om zijn gastvrouw zo lang mogelijk gezond te houden. Verbrandde zuigsnuiten heb ik niet ontdekt, maar wel veel kristallen om en in de haren van de poten. Ik denk dat ze daar erg onder te lijden hebben en daardoor van de bijen vallen. De mijten die op de lade vallen zijn vaak nog in leven en die dood lijken beginnen onder de warmte van het microscoop lampje (extra gemaakt om ook van boven te kunnen kijken) weer te bewegen. In het bijzonder voor jou ben ik nog even achter de microscoop gaan zitten om wat dode bijen op gaatjes te bekijken maar dat was een fiasco. Het gaat om een puntje(s) van misschien een paar honderdste millimeter ergens verborgen onder de haren. Wel heb ik gezien dat de ook bijen oxaalzuur met zich mee dragen echter in verhouding veel kleinere hoeveelheden dan de mijt (neem voor het gemak maar aan dat de meiden elkaar schoon houden).
Wat betreft de microscoop kun je blindelings afgaan op het advies van Wilde.
Wij (de teeltgroep) gebruiken voor de K.I. een stereomicroscoop, zo uit mijn hoofd, van 40 / 60. Koste niet veel ik geloof toentertijd 140 piek. ( Lekker om dat nog eens in guldens te zeggen.)
Voor insecten is dat meer dan genoeg en aan schimmels beleef je maar weinig plezier.
Eén enkele schimmel kom je zelden tegen en zo'n hele plak lijkt veelal op een landschap waar je zeker geen uren naar gaat zitten turen. Succes, At Hendriks.

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De werking van oxaalzuur

Bericht door kole.amj » do 12 feb 2004, 19:06

AT,

Mijn naam is ADRI (3),
Schimmels wil ik bijv bekijken voor en na een bespuiting.Dus met een
microscoop kun ik de verschillen wellicht leren zien.
Enkele weken geleden was er op het forum een foto te zien van een
varoa met kapotte snuit.
Bedankt voor de info mbt microscoop.Ik was inderdaad verbaasd dat ze niet zo duur waren,goedkope Aziatische arbeid was het verhaal.Daarom
wil ik ook niet iets kopen waar beperkingen aan zitten.De optiekzaak levert ze wel maar heeft geen kennis en een speciaalzaak weet ik niet.
De diverse laboratoria weten wat ze hebben maar eigenlijk ook niet waarom.Het zal wel net zo gaan als met veel dingen als je er een gekocht hebt weet iedereen je te vertellen hoe of wat maar daar koop
je dan weinig meer voor.Er zijn zelfs al een soort vergrootglazen die
dusdanig vergroten dat ze in het veld goede diensten bewijzen en makkelijk zijn.Ik had graag een lichte erbij(oudere ogen).

Groet,
A-3

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De werking van oxaalzuur

Bericht door heidecap » do 12 feb 2004, 22:07

Vandaag heeft iedereen in het maandblad bijen de laatste onderzoeksresultaten kunnen lezen van varroabehandeling met oxaalzuur door PPO-bijen.

Eigenlijk vind ik onder de conclusies met betrekking tot de druppelmethode slechts een bevestiging van wat ik al eerder aan de orde heb gesteld in diverse discussies en wat nogal eens door menig gelouterde imker ter discussie is gesteld, nl. :
- Effectief
- Gemakkelijk
- Snel
- Minste risico inademen Oxaalzuur
- Openmaken van bijenvolken in de winter is helemaal niet zo vreselijk.
- Druppelen bij 4-5 gaden is effectiever dan bij 10 graden.

Dan heb ik voor de duidelijkheid nog even gebeld met de heer Bram Cornelisse van PPO bijen.
Enkele slotopmerkingen uit dit gesprek :
De werking van oxaalzuur berust NIET zoals bij Perizine op door de bijen opgenomen oxaalzuur wat dan weer door de mijten zou worden opgenomen.
WEL alle vormen van activiteit waardoor de druppels kleverige oplossing worden doorgegeven, zoals bijvoorbeeld het aan mekaar doorgeven of het langs mekaar heenschuren.
Het kenmerk van oxaalzuur is dat er erg gemakkelijk zeer veel kleine kristallen verspreid worden. Als je Bijen of mijten onder een miscroscoop zou bekijken zie je er zeer vele.
De mijten kunnen op 1 of andere manier niet tegen rechtstreeks contact.


Groeten, Thomas

zonnig46
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 13 jun 2003, 15:44
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De werking van oxaalzuur

Bericht door zonnig46 » vr 13 feb 2004, 02:17

De internationale chemische veiligheidskaart over oxaalzuur.
Deze laat zien dat oxaalzuur helemaal niet zo ongevaarlijk is als we onszelf willen doen laten geloven.

http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0707.html

Oxaalzuur met de chemische formule C2H2O4 is een organisch zuur. Indien opgelost in water valt de molecuul oxaalzuur uiteen in positieve en negatieve ionen: C2O4 - en H2 +.
Het is een zure vloeistof die steeds zuurder wordt naarmate er meer vocht door verdamping verdwijnt. De energie voor dit verdampen wordt geleverd door de warmte van de bijen.
Je ziet dat de concentratie van zuur in verhouding tot het vocht steeds groter wordt: de oplossing wordt steeds zuurder. Deze zuurder wordende oplossing heeft een ertsende werking ( zie chemische veiligheidkaart) waardoor de zuiginrichting van de varoamijt wordt aangetast.
Wanneer er meer vocht verdampt uit de oplossing dan raakt de oplossing verzadigd en zullen de ionen zich weer samenvoegen en kristallen vormen. Droge kristallen hebben geen werking. De droge oxaalzuur kristallen zullen door beweging van de bijen in de tros op de bodem vallen.

Eerder beschreven:
Op de volgende duitse webside staat geschreven dat de werking van oxaalzuur berust op het feit dat het zuigapparaat van de varroamijt fysiek kapot gaat waardoor de mijten verhongeren.

http://de.geocities.com/vaporizerklaus/oxal_saeure.htm



Vriendelijke groeten
Erik Rene

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten