Uitwintering 2004

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Uitwintering 2004

Bericht door Oude Essink » vr 02 apr 2004, 18:46

Ik winterde elf volken in. Met twee volken was er iets niet in orde, toen ik gisteren de eerste controle uitvoerde:

Afbeelding
een volk verhongerd!! is mij één keer eerder overkomen en ik vind dat naar. Alsof ik zelf tekort geschoten ben; gezien de toestand van de raten, waarin het voedsel eens was opgeslagen, moet er in het najaar roverij hebben plaats gevonden; het volk had voldoende opgeslagen; als dat zo is, is het ongewoon, dat zij de roverij hebben overleefd!

Het tweede volk waar iets mee was zat nog op 2 broedkamers; erg sterk toen zij de winter ingingen; kennelijk was er een stille moerwisseling geweest na de laatste controle (eind augustus 2003); in ieder geval trof ik drie ramen gesloten darrenbroed aan en nog een raam darrenlarven; eitjes: één per cel (geen leggende werkster dus!)
Als imker heb je wel eens geluk: ik zag de moer lopen (ongemerkt) en heb haar verwijderd; de ramen met darrenbroed gingen de tuin in als voer voor egels en vogels; inmiddels is alles opgepeuzeld inclusief de eerste varroa's!. de rest bracht ik naar één bak terug; deze zette ik onder een moergoed tienraams volk. Verenigen in deze tijd van het jaar gaat zonder enig probleem.
zo resten mij nog 9 goede volken.

hennie oes
Afbeelding

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Romée van der Zee » ma 05 apr 2004, 10:00

Lammert van Beek schreef: Mijn vraag luidt: wordt er net als verleden jaar een uitwinteringsenquête uitgevoerd, zodat wij een beeld krijgen van de wintersterfte onder onze bijenvolken?
Ikzelf zou het toejuichen, alleen al omdat de waarde van het onderzoek van verleden jaar er groter door wordt en er mogelijk een trend aan het licht komt, waarop maatregelen kunnen worden afgestemd.

Lammert van Beek
Beste Lammert,
Ik ben bezig met het voorbereiden van een uitwinteringsenquete. Binnenkort (over 2 weken) zal ik er op het forum meer over vertellen.

grtn
Romée

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Dirk C » vr 09 apr 2004, 20:31

Vorig jaar kwamen mijn volken allen goed tot super de winter uit.
Ik maakte dan ook van mijn vijf volken evenveel afleggers.
Nu, bij de eerst controle dit jaar moet ik vaststellen dat van die supervolken van vorig jaar niet veel overschiet.
De beste volken dit voorjaar zijn de afleggers van vorig jaar. Waarom zijn de volken die vorig jaar zo sterk waren nu zo klein?
Ik heb zelf gans het voorjaar een heel raam (dadant) darrenraat uitgesneden en naar varroamijten gezocht, toen ik hierin bijna geen varroa vond dacht ik waarschijnlijk ten onrechte dat de volken weinig aangetast waren. Heb op het einde van de zomerdracht met mierenzuur behandeld.
Misschien moeten we tot een manier van imkeren komen waar we elk jaar met nieuwe volken (afleggers) werken.

vriendelijke groeten
dirk

vtongeren
Berichten:4
Lid geworden op:do 08 mei 2003, 23:43
Locatie:Laos
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door vtongeren » di 13 apr 2004, 21:48

Beste Dirk:
Ik heb deze ervaringen ook [:(]bij de uitwintering.Wie kan hier iets meer van vertellen???

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Frans vanTongeren » di 13 apr 2004, 22:10

Dag Van Tongeren,
Surf eens naar:
Oorzaak bijensterfte: woningnood
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=2480
gr.
Van Tongeren

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Hans van der Post. » di 13 apr 2004, 23:09

vtongeren schreef:
Beste Dirk: Ik heb deze ervaringen ook [:(]bij de uitwintering.Wie kan hier iets meer van vertellen???
Op de koninginneteeltdag was Hayo Velthuizen een van de gastsprekers hij had een interessant verhaal. Ik heb hem via e-mail uitgenodigd om zijn lezing op het forum te zetten.
Hij vertelde o.a. over twee soorten virussen. Van de een krijgen bijen verminkte vleugels (DWV ons al langer bekend) en het andere virus geeft verlammingsverschijnselen en de bijen leven korter. Dit laatste(APV)virus was nauwelijks in Europa aanwezig had verder geen invloed. Na enige tijd is dit laatste virus hand in hand gegaan met varroa. Het volk wordt besmet; zolang het oude bijen zijn is er niet zoveel aan de hand. Maar zijn het bijen die larve voeren wordt het virus snel verspreidt de volken zijn dan nog groot in het najaar
In de loop van de winter voelen de bijen zich niet lekker wandelen of vliegen de kast uit (een eigenschap om het volk niet te belasten met het lijk) en in het vroege voorjaar is de kast leeg.

Dit schreef ik een paar maanden geleden.
Over een paar weken komt er een wat uitgebreid verslag van deze lezing van Hayo Velthuizen, van de hand van Gerard Boswinkel in het blad van de Buckfast club. Na publicatie is het te lezen op het forum.
Hans.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Wim Joosten » wo 14 apr 2004, 19:45

Vandaag in de kasten gekeken:
kast 1, ingewinterd op 2 BK (10 ramers): 7 ramen broed, 12 straten bezet, moer gemerkt;
kast 2, ingewinterd op 2 BK (6 ramers): 7 ramen broed, 11 straten bezet, moer gemerkt, in een 10 ramer overgezet;
kast 3, ingewinterd op 2 BK (10 ramers): 10 ramen broed, 14 straten bezet, moer niet kunnen vinden maar wel volop broed.
Ik had voor het inwinteren in de onderste BK's 6 ramen gehangen en in de bovenste 10 ramen. Helaas moest ik hierdoor heel wat raat aan de onderkant van de buitenste bovenste ramen wegsnijden. Verspilde energie en een leer voor de volgende keer.

Wat mij opviel was dat er in kast 1 veel vocht in de kast stond terwijl de andere kasten mooi droog waren. Is hier een oorzaak voor te bedenken?

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Dirk C » wo 14 apr 2004, 23:35

Beste Hans Van Der Post,
Wat je daar schrijft over die virussen is best interessant, maar hoe verklaar je dan nog dat de afleggers zo sterk de winter uitkomen en de hoofdvolken van vorig jaar zo zwak.
Vandaag nog nagekeken, afleggers hebben een zevental mooie ramen broed (dadant formaat,tienraamse kasten)en ze bezetten reeds broedbak en 1 honingzolder goed terwijl de andere (oude) volken maar drie tot maximum vier ramen broed hebben en nog steeds zeer dun in de bijen zitten.
Jaarlijks geef ik per volk minsten 3 waswafels om uit te bouwen, dus de oudste raten zijn steeds max. 3 jaar oud.

beste imkergroeten
dirk

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Uitwintering 2004

Bericht door frits dalm » wo 14 apr 2004, 23:59

Dirk,
Dit verschijnsel hadden wij in Limburg
een paar jaar geleden ook. Werd toen aan
de varoadruk op het volk toe geschreven.
Dit jaar vijf van de zes ingewinterde volken
zijn uit gewinterd, het zesde ging zwak de
winter in en is weg, niet verhongerd, bijen
zaten op de raat niet erin.
Verdwijnziekte bestaat al lang en men heeft
nooit een afdoende reden kunnen vinden
mvrgr Frits

Frits

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten