test sets voor AVB of EVB

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
vansima
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 14 jun 2002, 21:21
Locatie: Belgium
Contacteer:

test sets voor AVB of EVB

Bericht door vansima » di 02 mar 2004, 19:42

In het maandblad voor imkers: "bijen" was een folder over test sets voor AVB of EVB aanwezig. De predictor van het begin van het einde van een bijenvolk. Het bestaan ervan intrigeert me. Heeft iemand meer wetenschappelijke gegevens over de testset? Zijn de minimum detectielevels gekend? Wordt de aanwezigheid van sporen eveneens waargenomen? en wat is de doelgroep voor dit product?

groeten,
Michel

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: test sets voor AVB of EVB

Bericht door LWPisa » wo 03 mar 2004, 13:20

De EFB/AFB strips zijn gebaseerd op hetzelfde principe (denk ik) als de API strips die men gebruikt voor het identificeren van groepen microorganismen bij steriliteitstesten voor voeding/farmaceutica.

De strip wordt geincubeerd met het bacteriemonster. De bacterien die in het monster zitten produceren bepaalde (soortafhankelijke) enzymen bijv. cytochroom-oxidase. Dit enzym zet een substraat op de strip om in iets anders. Daardoor veranderd de plaats op de strip van kleur (door de veranderde zuurgraad of een ander mechanisme) of kan een kleurverandering worden bereikt door toevoegen van een andere stof.
Geen kleurverandering betekent geen bacterien aanwezig...


Er zijn strips voor groepen organismen en voor specifieke soorten.
De gevoeligheid en andere kenmerken kan je misschien vinden op de sites van de makers als http://www.biomerieux.com of http://www.arrowscientific.com

groeten,
Lennard

vansima
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 14 jun 2002, 21:21
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: test sets voor AVB of EVB

Bericht door vansima » wo 03 mar 2004, 22:51

Mogelijks bevatten de sites wat meer informatie, maar ik heb die alvast niet gevonden. Is er anders nog bijkomende informatie (naam product, ...) beschikbaar?
Heb ik het overigens juist voor dat het eigenlijk een "vrij nieuw" product is in de imkerij?

groeten,
Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten