Verdwenen bijenvolken.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jtm
Berichten: 33
Lid geworden op: di 30 mar 2004, 21:55
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door jtm » ma 05 apr 2004, 23:48

Kunnen we daar dan niet eens iets voor gaan opstarten?
Enige ervaring met wetenschappelijke onderzoeken heb ik en de twee dode koninginnen uit de tennisbaltros liggen nu op ijs.

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door Henk Klok » di 06 apr 2004, 09:01

Romée van der Zee, de oprichter van dit forum, heeft, om gegevens te verzamelen, vorig jaar een enquête gehouden onder imkers over uitwintering van bijenvolken. Zo'n enquête zal over een paar weken ook dit jaar weer gestart worden. Verder gaat zij, ik geloof samen met Piet Jager en een Duitse onderzoeker, verder onderzoek doen naar bijenziektes.

Henk

jtm
Berichten: 33
Lid geworden op: di 30 mar 2004, 21:55
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door jtm » di 06 apr 2004, 13:59

Vandaag is me nog een aspect opgevallen in de manier waarop wij tegenwoordig bijen houden. Behalve dat we kasten hergebruiken (sommigen praten dan liever over verbranden dan schoonbranden) wordt heel veel was hergebruikt en wijd verspreid. Zelfs zij die zelf wasplaten maken zullen de was wel niet langdurig op hoge temperatuur verhitten. Als je soms ziet hoe de ramen er in het voorjaar uitzien, moet je je dan ook afvragen wat er gevaarlijker is: was besmet met insecticideresten of de sporen van schimmels en andere ziekteverwekkers. In dat kader is de zonnewassmelter dan ook hoogst verdacht als je tenminste geen kaarsen of antiekwas wil maken.

Is de enquette van vorig jaar ergens in te zien? Worden er ook stappen ondernomen om dit probleem structureel te benaderen (2004->2005)?

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door Henk Klok » di 06 apr 2004, 14:31

Is de enquette van vorig jaar ergens in te zien?
Hier zijn de gegevens over de uitwintering 2003 te vinden:
http://www.bijenhouden.nl/pagina/onderz ... 2-2003.asp

jtm
Berichten: 33
Lid geworden op: di 30 mar 2004, 21:55
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door jtm » wo 07 apr 2004, 10:43

Bedankt voor de hulp bij het zoeken.

jtm
Berichten: 33
Lid geworden op: di 30 mar 2004, 21:55
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door jtm » wo 07 apr 2004, 13:08

Weet iemand van onderzoek naar uit- en inloop gedrag en wel het hele jaar door?

Ik denk dan met name aan electronische continue tellingen. Ik stel me voor dat er een eenrichting uitloop en eenrichting inloop gemaakt is waarbij in het kanaal een (bijvoorbeeld lichtgevoelige) censor de tellingen verricht.

Als dat er niet is, wie wil zich dan met mij inzetten om zo'n apparaatje te ontwikkelen? Met de huidige krachtige electronica moet dat niet zo moeilijk zijn.

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door Huib Koel » wo 07 apr 2004, 14:07

In Amsterdam was iemand die dat gemaakt had, met infrarood. Bleek dat de bijen 's nachts ook naar buitenliepen om te kijken of de ochtend al gloorde.
Het werd een te dure operatie om dat op de Floriade 2002 te laten zien (twee computers, telefoonverbinding voor onderhoud etc).
Ik weet echter geen naam. Piet Hooijman (Aalsmeer) is bij hem nog op bezoek geweest, dus wellicht weet die het.
groet
Huib

Martien Verhoeven
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 26 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door Martien Verhoeven » do 08 apr 2004, 10:14

jtm schreef:
Weet iemand van onderzoek naar uit- en inloop gedrag en wel het hele jaar door?

Ik denk dan met name aan electronische continue tellingen. Ik stel me voor dat er een eenrichting uitloop en eenrichting inloop gemaakt is waarbij in het kanaal een (bijvoorbeeld lichtgevoelige) censor de tellingen verricht.

Als dat er niet is, wie wil zich dan met mij inzetten om zo'n apparaatje te ontwikkelen? Met de huidige krachtige electronica moet dat niet zo moeilijk zijn.

jtm
Berichten: 33
Lid geworden op: di 30 mar 2004, 21:55
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door jtm » do 08 apr 2004, 16:25

1/ heb je ook nog een adres van Piet Hooijman in Aalsmeer?
2/ en wat wou je schrijven na citaat?

Wat ik graag zou willen maken is niet een computer aan de kast maar een teller op batterijen. Als we de bijen door meerdere buisjes laten lopen, kun je met 2 led's de richting vaststellen zonder de uitloop te belemmeren. De neiging om de sluis (zoals bij honingkameruitloopsluizen gebruikelijk) dicht te kitten is meteen afwezig. Een kleine teller kan dan in-en-uit bijhouden. Regelmatig aansluiten op een PC zou dan voldoende zijn om de opgeslagen gegevens dan te analyseren.
Ik denk dat het ontwerp uiteindelijk zo simpel en goedkoop moet kunnen dat je zelf zo'n ding bouwt. Ik heb daarvoor reeds contact met iemand uit Eindhoven. Ik spreek hem in de week van 19 april.

zonnig46
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 13 jun 2003, 15:44
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door zonnig46 » zo 11 apr 2004, 13:24

Hallo allemaal,
In de Telegraaf van dinsdag 30 maart 2004 stond het volgende bericht:

Parijse Bijen gedijen beter.
De Parijse bijen presteren beter bij het honing produceren dan hun collega's op het platte land. Door veelvuldig gebruik van pesticiden en insecticiden verkeren de 'buitenbijen' in een slechte conditie of leggen zelfs het loodje. Vorige maand luidden de Franse imkers de noodklok omdat er massale sterfte onder de bijen optrad. De minister van Laandbouw verbood het gebruik van het landbouwgif, maar de producenten gingen daartegen in beroep.
De stadse Bij is al ruim 10 jaar in opkomst. Alleen al in Parijs hangen 200 Bijenkorven. De meeste in of nabij parken, maar steeds vaker ook in een eeuwenoude woning in het centrum. Zelfs de Opera Garnier herbergt een bijenkorf.
Doordat de stadtse Bijen minder kieskeurig zijn produceren ze heuze duizendbloemenhoning.

Einde nieuwsbericht.
Gebruiken onze boeren voor ongediertebestrijding ook niet deze middelen? Misschien is dit ook wel een oorzaak van de Bijen-verdwijning na de winter. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de producenten voor Nederland een ander bestrijdingsmiddel op de markt brengen.
Na zoeken onder "Frankrijk" vond ik nog de volgende URL:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... =frankrijk
Vriendelijke groeten,
Erik Rene.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten