Verdwenen bijenvolken.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
zonnig46
Berichten:54
Lid geworden op:vr 13 jun 2003, 15:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Verdwenen bijenvolken.

Bericht door zonnig46 » do 18 mar 2004, 17:51

Hallo imkers en Bijenhouders,
Ik ben eigelijk verbaast te lezen dat zoveel Bijenvolken tijdens de winter zomaar verdwijnen. Heel sneu en teleurstellend voor de imkers die dit overkomen. Het heeft kennelijk niets te maken of je veel of weinig ervaring met imkeren hebt want zelfs Hans v.d. Post heeft dit jaar zomaar 5 verdwenen volken en zo bar koud is het nu ook weer niet geweest.
Ik vraag mij af (dat doet iedereen wel) wat de oorzaak kan zijn dat een Bijenvolk in de winter er zomaar op uitvliegt.
De hele zomer werken de Bijen zich de vleugels van het lijf en zijn blijkbaar heel tevreden over hun onderkomen, in de winter verandert er iets aan de omstandigheden waarin de Bijen overwinteren waardoor ze niet meer zo tevreden zijn over hun onderkomen.
Duidelijk is dat het Bijenvolk deze keuze maakt in een wanhopige poging de winter toch te kunnen overleven. Iets moet er dus mis zijn.
De kasten zijn allemaal van prima kwaliteit daar kan het niet aan liggen volgens mij.
Het voedsel om in te winteren is ook van prima kwaliteit. De meeste imkers weten perfect hoe ze op de juiste manier moeten inwinteren. Het zou aan het klimaat kunnen liggen of toch aan het voer.
Het klimaat zou te vochtig kunnen zijn of te tochtig ? Ervaren imkers maken daar geen fouten mee.
Ik denk (maar ik ben een beginnende imker zonder ervaring) dat de wintervoorraad voedsel toch de oorzaak is.

Jaren geleden was ik eens op excursie in een bierfabriekje in Belgie. In die omgeving kwamen schimmels in de lucht voor waar het brouwsel aan werd blootgesteld om een natuurlijk gistingsproces op gang te brengen. Het bijzondere van deze schimmmel was dat deze een hele aparte smaak en kleur aan het bier gaf. Zie ook:
http://www.brouw-bier.nl/theorie/geschiedgist.htm

Het is een feit dat het voeren van de Bijen om een wintervoorraad aan te leggen in het najaar plaats vindt, een tijdstip dat er zowiezo al veel schimmels in de lucht aanwezig zijn.
Ik kan mij voorstellen wanneer je in een omgeving woont waar dit soort schimmels gewoon in de lucht voorkomen, het gevaar bestaat dat deze schimmels in het wintervoorraad van de Bijen terecht kunnen komen. Het resultaat is dat de voeselvoorraad gaat gisten en er zich alcohol vormt in de wintervoorraad. Denk ook aan methylalcohol die giftig is. Dit zou de oorzaak kunnen zijn dat de bijen proberen op zoek te gaan naar een ander onderkomen.

Het zou ook kunnen zijn dat de invoerbak in de hoekjes nog restanten van vorig jaar bevatten waardoor het voedsel bederft. Of dit alles in combinatie met Bijenvoedsel dat over datum is en dus niet helemaal meer vers is.

In een Bijenkast heersen allemaal verschillende klimaten: onderin de kast met rooster is het buitenlucht klimaat en bovenin de kast is het warmer, waar de Bijen zitten is de temperatuur zo'n 14 graden. De warme lucht van de Bijen die naar boven stroomt koelt af waardoor de relatieve vochtigheid omhoog gaat, kortom, ergens in de Bijenkast zou best een optimaal klimaat kunnen heersen waardoor het gistingsproces op gang kan komen.

Dit alles is maar een idee van mij, het lijkt mij toch niet verkeerd om de restanten Bijenvoer van een verdwenen volk in een laboratorium te laten onderzoeken op de aanwezigheid van schadelijke stoffen.


Vriendelijke groeten
Erik Rene

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door Frans vanTongeren » do 18 mar 2004, 20:46

Oude imkers blijven op den duur steken in hun ervaring en denkpatronen.
Nieuwe imkers maken associaties die oude imkers niet gauw zullen maken.
Waardevollll...om nieuwe ideeen los te laten op bestaande problemen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door Hans van der Post. » do 18 mar 2004, 22:15

Erik Rene.
Op de koninginneteeltdag was Hayo Velthuizen een van de gastsprekers die een interessant verhaal had. Ik heb hem via e-mail uitgenodigd om zijn lezing op het forum te zetten.
Hij vertelde o.a. over twee soorten virussen. Van de een krijgen bijen verminkte vleugels (ons al langer bekend) en het andere virus geeft verlammingsverschijnselen en de bijen leven korter.

Dit laatste(APV)virus was nauwelijks in Europa aanwezig had verder geen invloed. Na enige tijd is dit laatste virus hand in hand gegaan met varroa. Het volk wordt besmet; zolang het oude bijen zijn is er niet zoveel aan de hand. Maar zijn het bijen die larve voeren wordt het virus snel verspreidt de volken zijn dan nog groot in het najaar
In de loop van de winter voelen de bijen zich niet lekker wandelen of vliegen de kast uit (een eigenschap om het volk niet te belasten met het lijk) en in het vroege voorjaar is de kast leeg.

En dit is er gebeurd bij imkers die lang en- bij imkers die nog een paar jaar bijen hebben! Dit hebben we te danken van colleaimkers die bijenvolken en moeren met een certificaat van gezondheid naar West-Europa toehalen! Volken en moeren zijn gezond!
Maar ooit gehoord van de oorspronkelijke bevolking van Nieuw-Zeeland? die te gronde ging aan het virus "verkoudheid"(longontsteking) waar Europeanen in de loop van de tijd antistoffen hebben ontwikkeld. Zo ook nu met de bijen van het ene en het andere contigent. Allebei zijn ze gezond maar komen ze samen dan zijn de poppen aan het dansen.
Hans.

moens
Berichten:4
Lid geworden op:za 11 jan 2003, 20:41
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door moens » do 18 mar 2004, 22:49

De infectie die lijdt tot wintersterfte!
Toch is er meer aan de hand dan alleen maar een besmetting. Op de bijenstand waar ik met drie volken sta/stond, staan nog een ca. veertig andere volken. Nog niet iedere imker daar gesproken, maar het lijkt erop dat ik de enige imker ben met dode of sterk verzwakte volken. Een andere imker heeft er ca. 20 volken staan en heeft door een chemische varroabestrijding nauwelijks varroamijten in zijn volken, geen ziekten en de uitwintering is bij hem fantastisch. Bij sommige volken leek het afgelopen woensdag 17/3 wel midden mei; zoveel bijen.
Er worden op deze stand geen vreemde bijen geimporteerd. We bevoorraden ons onderling van jonge moeren en af en toe een zwerm.

Frank Moens

Kuiper
Berichten:12
Lid geworden op:wo 05 feb 2003, 13:26
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door Kuiper » vr 19 mar 2004, 09:08

Hoi Hans, zomaar even uit nieuwsgierigheid: staat die APV voor een Papilloma Virus bij Apis, evenals de HPV voor een Humaan Papilloma Virus staat?
(d.i. een virus dat o.a. wratten veroorzaakt, maar ook ten grondslag kan liggen aan kanker)
groet Ilse
Hans van der Post schreef: Dit laatste(APV)virus was nauwelijks in Europa aanwezig had verder geen invloed. Na enige tijd is dit laatste virus hand in hand gegaan met varroa.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door LWPisa » vr 19 mar 2004, 16:31

APV: acute paralysis virus...

een picornavirus dat niks te maken heeft met HPV (papovavirus). Taxonomy van virussen is nog vrij afhankelijk van welke referentie men gebruikt.
L

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door Hans van der Post. » vr 19 mar 2004, 17:54

Kuiper schreef:
Hoi Hans, zomaar even uit nieuwsgierigheid: staat die APV voor een Papilloma Virus bij Apis, evenals de HPV voor een Humaan Papilloma Virus staat?
(d.i. een virus dat o.a. wratten veroorzaakt, maar ook ten grondslag kan liggen aan kanker) groet Ilse
Hans van der Post schreef: Dit laatste(APV)virus was nauwelijks in Europa aanwezig had verder geen invloed. Na enige tijd is dit laatste virus hand in hand gegaan met varroa.
Ik weet niets van virussen althans wat bijen en mensen betreft.
Ik schreef op wat ik op de koninginnenteeltdag had gehoord. Het komt me heel logies voor.
Als je bedenkt dat de vijf volken die bij mij zijn verdwenen allemaal bijen uit een bestaan volk hadden gekregen wat ook te gronde is gegaan. Ik heb dus -denk ik- het virus geënt.
Hans

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door wilde » za 20 mar 2004, 13:24

Hans, Bij mij is 1 kastvolk van de 9 ingewinterde verdwenen. Dat is me al vele jarenlang niet meer overkomen. In 1999 had ik de laatste importmoer op mijn stand. Daarna geen enkel probleem. Het importeren van virussen lijkt een mogelijke verklaring. Toch acht ik zelf die kans klein, want dan zou ik eerder last moeten hebben gehad.

Wat mij bij het verdwenen volk opviel, was dat het bij de oxaalzuurbehandeling in december al zeer klein was (3 à 4 halve straatjes). Dat staat in mijn notities op de kastkaart. Het zou mij niet verbazen als dit het gevolg was van de eerdere mierenzuurbehandeling in september. Ik had ook nog een darrebroedige jonge moer en ook die wijt ik daaraan. Ik heb het mierenzuur (65%) toegediend met bierviltjes, 10cc per dag, 2 dagen. Het lijkt niet veel maar misschien was een weersomstandigheid minder gunstig voor de verdamping.

Groetend, Albert

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door kole.amj » za 20 mar 2004, 20:34

albert,

Je behandelt toch alle volken op dezelfde manier?
En waarom winter je een volkje op 3-4 halve ramen afzonderlijk in?

Groet,
A-3

jtm
Berichten:33
Lid geworden op:di 30 mar 2004, 21:55
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door jtm » do 01 apr 2004, 19:34

Kan iemand me dan vertellen waarom de koningin wel nog zo lang blijft leven? In mijn kasten zijn deze vermoedelijk door de late en lange koude periode in maart met de laatste 200 bijen doodgevroren.

Waarom is bij een andere imker (40km verderop) het vliegen 3 weken geleden plotseling gestopt en heeft hij nu geen enkele bij in de kast. Zelfs geen dode. Vertrekt de koningin ook en neemt ze de rest (allemaal) dan mee?

Waarom heeft een imker op 500 meter afstand van mij deze problemen niet en krijgt hij zelfs (tegen de gebruikelijke verwachting in) een 2 raams demokast door de winter heen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten