De varroalade ...

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

De varroalade ...

Bericht door heidecap » ma 12 apr 2004, 20:41

De varroalade heb ik afgelopen vrijdag, 9 april onder 1 van mijn volken geschoven. Dit volk heb ik in september met mierezuur behandeld en in december met oxaalzuur via de druppelmethode.
Vandaag, 3 dagen later kon ik geen enkele mijt op de lade vinden. Mijn collega imker, die het bij het bestrijden met mierezuur heeft gelaten had echter tientallen mijten.
Onze bijen vliegen momenteel ongeveer even sterk uit. Alleen bij mijn buurman liggen er nu al diverse verminkte bijen voor de kast. Ik heb zelfs al een bij gezien met een mijt op de rug. Dit gaat natuurlijk helemaal fout !
Moraal : ik heb uitstekende ervaringen met oxaalzuurgebruik in december ! En ... ben uiteraard benieuwd naar ervaringen van andere imkers die momenteel op varroa controleren ...

Groeten, Thomas

gorkink
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 22:36
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Voorst
Contacteer:

Re: De varroalade ...

Bericht door gorkink » ma 12 apr 2004, 21:42

Hallo Thomas
Vandaag heb ook ik de varroalade gekontroleerd,
deze hebben er een week onder gezeten,
bij alle 22 volken op dadant, op 3 volken na geen enkele varroa,
bij deze 3 volken tussen de 1 en 3 mijten.
Ik heb deze volken in december met de verdamper behandelt.
Geen enkel volk dood of moerloos!!
Op dit moment gemiddelt 9 ramen bijen (Dadant)


Hans Gorkink
Voorst (Gld)

h.g

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De varroalade ...

Bericht door Oude Essink » ma 12 apr 2004, 21:57

Thomas:
10 volken. Vorig jaar in juni enig darrenbroed verwijderd; in september plaatje Thymovar erop; op de varroalade geen mijten te vinden en alles vliegt als gekken uit!
hennie oes
Afbeelding

marregie
Berichten: 8
Lid geworden op: za 14 feb 2004, 18:19
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De varroalade ...

Bericht door marregie » di 13 apr 2004, 17:22

Zonnehoek bijen
Een volk, vliegt zodra het boven de 11gr.is. Veel stuifmeel aan de poten.
In het najaar aug-sept met thymovar behandeld en zag 11 april 3 mijten op de bodemplank.

Groet,
Marregie

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: De varroalade ...

Bericht door wilde » di 13 apr 2004, 20:50

Toen ik op 2e Paasdag bij een collega-imkeres (BD-imker) op bezoek was, heb ik zowel gelet op de bijen op de vliegplanken als op de grond voor de kasten. Op de vliegplanken was het met prachtig weer een drukte van belang, vooral veel stuifmeelhaalsters.
Op de grond voor de kasten zag ik echter ook krabbelaars. Een koolmees was actief met deze te verzamelen. Ook een geheel ontwikkelde dar liep op de grond, maar bleek niet te kunnen vliegen.
Onder de krabbelaars waren bijen zonder zichtbare afwijkingen; andere echter met het Deformed Wing Virus. Het is altijd zielig om te zien hoe zo'n bij, die de eerste keer buiten de kast is, probeert te vliegen. Ik maakte een foto van een dergelijke bij.
De volken zijn deels geheel onbehandeld, doch bij een aantal is in het najaar mierenzuur verdampt tegen de varroamijten.

Zelf heb ik thuis geen krabbelaars en DWV-bijen op de grond lopen.
Vandaag plaatste ik een lage honingkamer op de kastvolken en de meeste zagen er redelijk uit, maar nog niet met de massa bijen die ik graag wil zien.

Albert de Wilde

Afbeelding

hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De varroalade ...

Bericht door hkeijzer » wo 14 apr 2004, 23:03

Vandaag mijn 3 volken overgezet van 9 raams simplex- naar 11 raams spaarkast. Alle drie de volken hadden 8 ramen bezet en voldoende voer.
Eén volk had last van de varroamijt. Een aantal bijen zonder vleugels verwijdert.
In alle drie de volken darrenraat tegen het broednest gehangen. En behandeld met menthololie. (12 druppels op een ½ liter).


Vriendelijke groet,
Harry

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten