Oxaalzuur en mijn uitwintering

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Oxaalzuur en mijn uitwintering

Bericht door Kroese » do 06 mei 2004, 02:52

Mijn oxaalzuur behandeling heb ik in Januari uitvoerig beschreven.

In Apeldoorn zijn er ook dit voorjaar weer een aantal imkers die alles dood hebben of een deel van hun volken.

Ik hoor daar gelukkig niet bij. Ik had wel 2 darrebroedige moeren, en wat kleinere volkjes, maar dat was niet vreemd. Ik had verleden jaar 5 volken gekocht om cursus mee te geven. Daar heb ik heel veel kleine opzettertjes van gekweekt.

Ik ben er van overtuigd dat ik dit jaar niet zo veel en niet zulke sterke volken had gehad, als ik niet met oxaalzuur had behandeld.

Ik kan mij niet herinneren dat ik DWV "deformed wing virus"bijen op de tegels voor de kasten heb gezien. Wel trage bijen op de tegels, wat apv "verlammings virus" zou kunnen zijn. Ik zelf denk dat het "Meiziekte"(in April) bijtjes waren. Nu zie ik ze niet meer.

Ik heb nog nooit zoveel goede volken naar het fruit gestuurd. Dit was noodzakelijk, omdat leden door verliezen mij ongewild moesten afbellen voor de fruit.

Een Varoa en virus vrij jaar gewenst voor iedereen.
Groeten,
Hennie kroese............

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur en mijn uitwintering

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 07 mei 2004, 09:35

Hennie, dat ene volk dat ik begin januari aan de oxaalzuurdruppelmethode heb onderworpen is nu mijn grootste en vitaalste volk met in het darrenbroed geen enkele mijt. Natuurlijk kan het toeval zijn, maar in veel van mijn andere volken tref ik varroa aan en bij sommige zelfs misvormde bijen.
Voor mij een teken om volgende winter deze methode bij al mijn volken toe te passen.
mvrgr,
Els

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur en mijn uitwintering

Bericht door Kroese » vr 07 mei 2004, 13:40

Els,
Vast geen toeval, ik ben zoals ik al zei overtuigd, vergeleken met de pech die collega imkers hebben met al die dode en pieterige volkjes met slcht broed.
Natuurlijk krijg je over een aantal jaren met oxaal ook weer een soort gewenning, net als met mierenzuur waarschijnlijk bij mij in 20 jaar ontstaan is.

hennie kroese....

Tom Braams
Berichten:18
Lid geworden op:wo 26 sep 2001, 14:52
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur en mijn uitwintering

Bericht door Tom Braams » di 11 mei 2004, 21:56

Mijtenbestrijding 2002-2003 en 2003-2004

Een berichtje uit Holten (Ov).
Herfst 2002 winterden we 12 volken in na de heidedracht, met een mierenzuurbestrijding via de Nassenheimer Verdünster. In februari 2003 op een zonnige warme dag leek, door de perspex dekplaten gekeken, nog weinig aan de hand. Een goede maand later waren 10 van de 12 volken dood (deels lege kasten, deels dood en schimmelig op de raat). Sectie op de bijen gaf aan dat er een flinke nosemabesmetting was, wsl. als gevolg van een hoge varroadruk.
2003 stond dus in het teken van nieuwe opbouw van volken. Met drie zwarte bijenvolken van Kees van Holland (en de twee resterende eigen volken) zijn we na kunstzwermen en koninginnenteelt met Buckfast koninginnen van Hennie Kroeze in de herfst zo ver dat we 12 goede volken kunnen inwinteren (ondertussen 10 Buckfast en nog twee zwarte bijenvolken). De varroa is tegengewerkt met Thymovar in de zomer (er is geen honing gewonnen), mierenzuur via de Verdünster in september, en in oktober nog een bierviltje met 50 ml mierenzuur. Na de verhalen van Hennie over de mindere werking van mierenzuur en de resultaten met oxaalzuur hebben we half januari 2004 nog oxaalzuur gedruppeld op de bijen. Ook wij zagen na enkele dagen nog veel afgevallen mijten onder de volken.
Bij de uitwintering begin april zijn er drie vrij zwakke volkjes samengevoegd. Van 12 volken waren we terug naar 10. Deze zijn rond 20 april naar de Betuwe gegaan op de peren- en appelbloesem.
Nu, bijna half mei zijn 8 van de tien volken sterk (torenflats), een matig (1 bk en 1 hk redelijk vol) en een matig en wsl. hopeloos moerloos. Bij de laatste is een raam eitjes en open broed ingehangen. De eerste mijtenbestrijding is uitgevoerd door gesloten ramen darrenbroed er uit te halen en een nieuw raam darrenkunstraat te geven. In de volken zijn door ons vrijwel geen ziektesignalen waargenomen.

Voorlopige conclusie: bestrijding door het jaar heen met verschillende
methoden werkt goed [:)], hopelijk ook resistentie-vertragend. De oxaalzuur behandeling in januari (volgende keer doen we het iets vroeger) was waarschijnlijk zeer belangrijk (net als bij Els en Hennie).

gegroet,
Tom

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten