APIGUARD ervaringen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:
APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen » zo 08 aug 2004, 10:56

Dit jaar ga ik 3 volken behandelen met Apiguard.

Vraag: in de bijsluiter staat nergens dat de onderkant van de kast (varoabodem) gesloten moet worden, wat wel moet bij Thymovar. Omdat het middel een vergelijkbare werking heeft vind ik dit vreemd. Is het niet beter de varoabodem af te sluiten?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door Oude Essink » zo 08 aug 2004, 11:03

Hallo Dick,
Varroabodem is geen algemeen goed; wellicht is Apiguard zonder die bodem toegepast en ontbreekt daarom een advies; het lijkt mij voor de hand liggen, dat je de bodem sluit om niet het goedje zomaar te laten wegstromen.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen » zo 08 aug 2004, 12:50

Hoi Hennie,

Dat leek mij ook al maar je weet maar nooit?

Misshien is het een idee om de ervaringen met APIGUARD te blijven volgen via het forum. Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar de ervaringen rond de plaatsing onder de deksel. Op het bijenhuis kreeg ik al het advies om het goedje gewoon uit te smeren over de latten.

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door teun ijff » ma 09 aug 2004, 08:15

Begrijp ik dus goed dat je een open gaasbodem nu moet afsluiten ?

Heb geen kasten met een varoa lade etc....alleen maar open gaasbodems.

Ik wilde het net bestellen....maar misschien dan toch maar beter mierenzuur met verdamper ?

Groeten Teun.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen » ma 09 aug 2004, 09:53

ik knip gewoon een stuk karton (dozenbak bij de supermarkt) passend en schuif/ druk dat onder tegen het gaas.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 aug 2004, 15:15

dickvanleeuwen schreef:
Op het bijenhuis kreeg ik al het advies om het goedje gewoon uit te smeren over de latten.
Nu Dick kijk eens op de verpakking daar staat duidelijk hoe je Apiguard moet gebruiken er staat niets over gaasbodem sluiten. En nog wat; zou het advies van "Het Bijnenhuis" niet opvolgen!! Er komt teveel van die stof in een keer in het bijenvolk terecht! Je vergroot de oppervlakte waarmee de bijen mee in aanraking kunnen komen!! ( het goedje gewoon uit te smeren over de latten.) Het zal niet voor niets zijn dat het schaaltje waarin "het goedje" zit een doorsnede van 9½ cm heeft.
Hans.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen » ma 09 aug 2004, 17:00

voor meer info ku je contact opnemen met LUXAN BV. in Elst.E-mail: luxanapenstaartluxan.nl Ik ga ze de "bodemvraag" voorleggen. Houd jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen » wo 11 aug 2004, 09:35

En hier is de reactie:

Beste Dick,
Betreft de vragen en de discussie in het forum over Apiguard het volgende,

Het uitsmeren van de gel uit het bakje is absoluut onjuist. Het bakje moet bovenin de kast worden geplaatst en de bijen zullen zelf het bakje helemaal leeg maken.
Over het al dan niet afsluiten van de varroabodem ben ik nog niet helemaal zeker en daar kom ik z.s.m. op terug.
Gr. Huug de Bruin
Prod.manager Apiguard.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen » vr 13 aug 2004, 13:06

Beste Dick,
inmiddels meer informatie ontvangen n.a.v. de discussie in jullie forum

Het uitsmeren van de gel kan grote risico's opleveren doordat de thymol dan te snel verdampt en een shock kan veroorzaken in het volk. Als een bijenhouder het toch wil uitspreiden (off label use) dan moet het gedaan worden op een 10 cm x10 cm opp. en beslist niet groter. Naar mijn idee is dat nauwelijks anders dan het bakje en biedt geen voordelen. Maar zo kreeg ik het door vanuit de UK.

Betr. de Varroabodem, wordt het advies gegeven om de varroabodem af te
sluiten, maar de ingang natuurlijk wel open houden.

Een andere vraag die ik binnen kreeg ging over het effect op de bijenlarven en de varroa larven in het broed. Het product heeft geen invloed op de volwassen bijen en larven. Als er een hoge dosis wordt toegepast bijv. in een klein volk kunnen de bijen teveel gaan schoonmaken en wat larven uitstoten, maar dat schijnt zeldzaam te zijn. Op de varroalarven in het broed heeft de thymol geen effect want het dringt niet door het wasdeksel heen. Alleen de mijten die met de uitkomende volwassen bij uit de cel kruipen en de mijten op de volwassen bijen worden bestreden. Door het langzaam vrijkomen van het product worden normaal twee broedcicli overbrugd. Zodat er eigenlijk geen mijten de behandeling kunnen ontlopen.

Goed weekend en wat meer zon voor de bijen op de heide, die dit jaar weer
mooi in bloei komt.

Gr. Huug de Bruin
-------------------- Luxan B.V. --------------------

All our offers and sales or requests for prices, for offers and for
deliveries are governed by our General Sale- and Delivery Conditions or our
General Conditions of Purchase Luxan B.V. respectively. These Conditions can
be downloaded or printed via our website http://www.luxan.com .

NB. vandaag kreeg ik nog een tip van een imker die ik ontmoette bij Kees van Holland, leg op de varoa-lade, of het karton waarmee je de gaasbodem onder de kast afsluit, bakfolie en smeer dat in met vaseline. De varoa blijft daar op plakken. Je kunt de bakfolie makkelijk verschonen.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen » zo 22 aug 2004, 21:36

Het vervolg,...

Op 21 augustus ben ik gestart met APIGUART bij 3 volken in mijn tuin. Op 15 augustus was ik met Thymovar al gestart bij 5 volken in mijn bijenstal hier ongeveer 2,5 km vandaag. Na het inbrengen van de bestijdingsmiddelen ben ik gelijk gestart met voeren.

De dekplanken van de 3 kasten heb ik i.v.m. de APIGUART potjes verhoogd met een rand van 18 mm. De potjes zijn 10 mm en voor de bijen blijft dan nog 8 mm over. Wat me opviel tijdens het plaatsen van de potjes was, dat de bijen zich er als razende gekken instorten. Alsof ze het wilde aanvallen! Ik heb alle bodems gesloten met karton, daar omheen bakpapier met daarop Vaseline, zodat de varoa daar op zou blijven plakken. (Die bodems zien bij de "Thymovar-volken" inmiddels al zwart van de mijten!!!!)

OP 16 augustus lagen er na 1 nacht bij de "Thymovar-volken" gemiddeld al zo'n 50 mijten. De bijen hingen buiten de kast van de stank en voer hadden ze nawelijks opgenomen.

Vanmorgen bij de 3 APIGUARD-volken" gekeken, geen 1 mijt, geen bijen buiten de kast en het voer gewoon opgenomen. Dit middel heeft ws. meer tijd nodig om in het volk zijn werk te doen.

wordt vervolgd,..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten