mijtenstrijd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren » ma 13 sep 2004, 19:13

De proefmeting is afgerond.
Het verloop (16 dagen) van de mijtenval is op pagina 1 te lezen.
Morgen ga ik de volken winterklaarmaken en hoop nog wat bijen aan te treffen.
Honingmaaksters krijgen heel wat voor hun kiezen; gelukkig beleven ze slecht het moment; geen verleden en geen toekomst maalt door hun hoofd!
-
dinsdag 14-09
Alle volken hadden broed en de bijen bedankten me voor mijn bij-drage.
Ze waren in balans, leek me.
Het invoeren (1 liter bee-fit per dag) gaat nu beginnen.

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door depauws » wo 15 sep 2004, 08:01

Dag Frans

Ik gebruik ook de bierkaartjesmethode.
Om het vastplakken of afknagen van de kaartjes te vermijden verwijder ik de bierkaartjes na 24 h uit de kast.
Op dat ogenblik is het meeste mierenzuur verdampt en heeft zijn werk gedaan, maar het stinkt nog teveel en de bijen beginnen nog niet te kitten of te bijten.

Ik doe maar om de 14 dagen een behandeling.
De mijtenval is de eerste dag groot, blijft dan constant (tot 12 dagen) en valt daarna terug tot de natuurlijke val.
Ik doe 2,3 of 4 behandelingen afhankelijk van het aantal mijten dat gevallen is bij de voorgaande behandeling.
Indien er in de 14 dagen na behandeling minder dan 100 mijten vallen dan stop ik.
Groeten

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Gerard Boswinkel » do 16 sep 2004, 12:19

Hey Frans,

Ga je half november de schuiflade nog een weekje onder dit volk plaatsen en na afloop van die week nog een keer de mijten tellen om op die manier de 'natuurlijke' mijtenval per dag te bepalen?? Als je dat getal dan vermenigvuldigd met 400 heb je een idee hoeveel mijten er zich op dat moment nog in de volken bevinden.

Het is natuurlijk heel interessant om te zien hoeveel mijten je gedood hebt, interessanter is het echter nog hoeveel mijten er nog in de volken achter zijn gebleven. Dit is nl. de begin populatie voor volgend jaar.

Eventueel zou je nog kunnen besluiten een nabehandeling met oxaalzuur te doen.

Groeten........

Gerard

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren » do 16 sep 2004, 17:40

Hoi Gerard,
Die proef zal ik half november uitvoeren..

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren » vr 19 nov 2004, 13:38

Dag Gerard,
Hier volgt de mijtenval per dag
-vrijdag : 8 mijten
-zaterdag : 7 "
-zondag : 8 "
-maandag : 9 "
-dinsdag : 7
-woensdag : 8
-donderdag : 7
Bijna acht mijten per dag !!!
Beste Gerard...: uw conclusie graag..!

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Ria van den Berg » za 20 nov 2004, 03:14

En, zoals Frans zelf al zei, 1 mijt in de winter zijn er tien in het voorjaar.
Dat is in (gematigde) klimaten niet het geval. Als er een broedstop is, neemt het aantal mijten in de winter zelfs iets af (Dr. R. Currie, Univ. van Manitoba, persoonlijke communicatie). Daarom is het volgens mij, belangrijk in het voorjaar te behandelen en als het nodig is zo vroeg mogelijk in de herfst, om zoveel mogelijk gezonde winterbijen te hebben.
Thoma, je kan ook niet klakkeloos aannemen dat alle mijten in gesloten broed gedood worden.
Het is wel zo dat mijten in cellen doodgaan als er geen bijen op zitten, maar in een volk met bijen op de raten, is dat dood gaan lang zo zeker niet.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap » zo 21 nov 2004, 22:31

Ria van den Berg schreef: Thomas, je kan ook niet klakkeloos aannemen dat alle mijten in gesloten broed gedood worden.
Hallo, Ria,

dit veronderstel ik ook helemaal niet. Ik ben zelfs vooralsnog de mening toegedaan dat de mijten in gesloten broed relatief veilig zijn. Dit in tegenstelling tot wat Albert hierboven beweert, die meent dat de mijten ook door de wasdekseltjes heen door de zuren worden aangevallen.
Volgens mij moet je in december ook juist met oxaalzuur bstrijden omdat er dan een broedloze periode is. Ook oxallzuur werkt blijkbaar niet door de wasdekseltjes heen.

Maar even terug naar jouw punt, ook ik denk dat het aantal mijten tijdens de winter vanwege de (bijna) broedstop afneemt, maar waarom dan juist wachten met behandelen tot in het voorjaar ??
Aan de slag zou ik zeggen! Kans op succes is in december bijna 100% !!! De mijten zijn zonder broed in december enorm kwetsbaar. Een paar oxaalzuurcristalletjes en de kast is nagenoeg mijtenvrij !

Groeten, Thomas

tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door tory » ma 22 nov 2004, 18:56

In oktober heb ik api-life-var gebruikt( combinatie thymol, kampfer, eucalyptus e.a.)voor mijtenbestrijding in 2 kasten.
De duur was 16 dgn.. Per kast bovenin een halve tablet. Om de ongeveer 4 dagen verversing van de halve tablet; soms ook een halve tablet er bij gelegd (nooit meer dan 2 halven overigens).
Toen ik er -na de 1e 4 dgn- een halve tablet bij plaatste was er de dag er na veel meer mijtenval; in kast 2 van 90 naar 220 en daarna zelfs 400 mijten. Kast 1 van 40 naar 70 en 120 mijten.
Dit principe herhaalde zich een paar keer en na de laatste verversing geen toename meer (30-50 en 25-15) en aldus gestopt.
Nu en dan nog even gekeken en wel wat mijten maar niet veel meer.
Totaal ongeveer 1100 mijten in de ene kast en in de andere bijna 2000. De laatste was verzwakt door mgl.(honger-)zwermen in de natte koude zomerperiode.
Ik ben van plan om in de late winter nog een korte periode van 5 dgn.
dit te herhalen. I.v.m. mogelijke residuen zal ik dan geen honing uit de broedkamer slingeren.
Overigens zag ik recent een hele heldere duidelijke site (Wageningen)over het gebruik van Thymol (Heidecap.
Groet,
Bert Tory.

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap » ma 22 nov 2004, 20:28

tory schreef:

Ik ben van plan om in de late winter nog een korte periode van 5 dgn.
dit te herhalen. I.v.m. mogelijke residuen zal ik dan geen honing uit de broedkamer slingeren.
Hallo, Bert,

volgens mij ben je enthousiast en goed bezig, maar wat jij hierboven beschrijft lijkt mij nogal arbeidsintensief en dan ook nog residuen in de honing ???

Ik blijf oxaalzuur (druppelen) in de winter niet propageren, maar in vergelijking met wat jij aan het doen bent zijn de voordelen o.a. :
- arbeidextensief ! : in een paar tellen ben je klaar ! (in plaats van dagen verstoren en tobben)
- geen residuvorming in de voorjaarshoning !

Niet dat ik jouw handelwijze tekort wil doen, maar ik zie de voordelen van de door jou genoemde methode (nog) niet.
Met oxaalzuur is de kast (nagenoeg) mijtenvrij ! en een behandeling kost amper iets !

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Oude Essink » ma 22 nov 2004, 20:46

Hallo Thomas, ik citeer je:
Ik blijf oxaalzuur (druppelen) in de winter niet propageren

Als je met wat meer-werk je bijen spaart voor die zuurverkrachting in de winter, zou je dat meerwerk moeten willen doen.
Waarom propageer je niet verder; heb je toch ( voor de bijen dan) nadelen ontdekt? of strijk je je vlag bij zoveel onbenul van je tegenstanders?

hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten