Helaas, kalkbroed ...

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Els Kleijnendorst » do 16 sep 2004, 00:21

Deze vroeg mij als eerste : "hoeveel voer heeft het volkje"
Mijn antwoord was : "bijna geen, ik ben dan ook zojuist snel begonnen met voeren"
De repliek was vervolgens : dan is het bijna zeker dat de bijen broed trekken vanwege te weinig dracht/voer.
Ongelovige Thomas, (je doet je naam weer eer aan)

Dat jij soms dingen fout doet is helemaal niet erg, dat doen wij allemaal. Maar dat je gedegen advies in de wind slaat en een optie gaat toepassen die jou beter uitkomt, is ronduit dom (en dat ben je niet).
Kijk nog eens heel goed naar jouw 1e foto: hagelschotbroed in de ergste vorm. In al die lege cellen heeft broed gezeten, goede moeren leggen immers hun eieren mooi aaneengesloten. Het hierin gezeten broed is niet uitgelopen, dan zouden de cellen meer aaneengesloten leeg zijn, ook zijn er geen uitlopende bijen te zien. Nee, het broed in de lege cellen is door de bijen verwijderd omdat het ziek was.
Broedtrekken vanwege voedselgebrek komt voor, maar dan eten de bijen hun jonge larven op en zie je geen kalkbroed.
Heus, ruim deze koningin op, dan geef je deze bijen in een ander volk nog een kans om de winter door te komen.

En als je de bijen in je 6-ramer echt de genadeklap wil geven, moet je ze nog de extra inspanning laten maken door ze te gaan voeren. Daar had je bij dit volkje een maand geleden mee moeten beginnen, nu krijgen ze het nooit meer voor ingedampt. De inspanning zal hun laatste eiwit/vet reserves verbruiken.
Advies: wil je toch dit volkje door de winter slepen, laat je grote volken een aantal raten extra voer indampen en verzegelen en hang deze over in de 6-ramer.

Verder zeg je: 'Die moertjes uit Apeldoorn zijn zo gek nog niet ! (en gelukkig heb ik haar nog niet vervangen !!!)
Thomas, in de beste families komen wel eens minder gezonde nakomelingen voor.

jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door jellehulzinga » do 16 sep 2004, 02:04

[Ongelovige Thomas, (je doet je naam weer eer aan)

Dat jij soms dingen fout doet is helemaal niet erg, dat doen wij allemaal. Maar dat je gedegen advies in de wind slaat en een optie gaat toepassen die jou beter uitkomt, is ronduit dom (en dat ben je niet).
Daar is ze weer met haar moraliserende opmerkingen, dacht ik net.
Is er dan binnen de redactie geen enkele "beroepscode" waarbinnen jullie je eigen gedrag, opvattingen en normen op het forum moeten toetsen?
Vindt er dan nooit een fatsoenlijke feedback plaats van jullie eigen gedrag?
Dit begint mij nu echt danig de keel uit te hangen.
Ik heb inmiddels diverse persoonlijke mailtjes thuis ontvangen van mensen die graag mee zouden doen aan een discussie maar door redactieleden geschofferd zijn geworden en dat nooit weer mee willen maken.
Jij (jullie) zouden juist een voorbeeld moeten zijn voor andere deelnemers hoe je om moet gaan met andere mensen.
Hoe je mensen in hun waarde moet laten.
Dit is echt onacceptabel!
En sta ik ook niet meer toe.
Dit kost teveel leden en dan moet het bestuur maar ingrijpen als jullie daar zelf niet toe in staat zijn.
Bah.
Jelle

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Kroese » do 16 sep 2004, 02:49

heidecap schreef: Hennie, wat moet ik opmaken uit jouw antwoord ?
Ik heb niet adekwaat gevoerd, dat klopt !
En, ook ik denk dat ik wel veel bijen heb, maar weinig winterbijen ..
Maar, "jammer van de bijen" ??? Waarom ?
Denk jij niet dat ik kan verenigen ?
Thanks, Thomas
Thomas, mijn commentaar is niet belerend, maar hopelijk opbouwend. Tekst wordt nogal eens verkeerd opgevat.
Jammer van de bijen moet eigenlijk zijn: "het volkje" Als je het eerder gevoerd had, dan had het er misschien beter voor gestaan.
Ik dacht dat ik al die foto's al een tijd geleden had gezien. Zeker die met de zwarte larven. Als de eerste foto recent is, dan heeft Els gelijk, en kun je de moer beter opruimen, nadat je ze eerst even iets suikerwater gevoerd hebt. Een dag later boven een volk hangen, met een krant ertussen. De moer er eerst uithalen. De raten met broed maar beter voordien wegnemen en opruimen. Jammer, 1 maand geleden had je de moer nog kunnen uitwisselen. Maar nu is het denk ik te laat. Het broedverlies is te groot vwb de winter bijen.

Hennie....

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Imkerij Westland » do 16 sep 2004, 08:19

Thomas,
Kalkbroed treedt op nadat de larven aangetast worden door het virus.
Maar waarom heeft het ene kleine volkje met veel broed hier geen last van en het andere kleine volkje wel?
Het verwijderen van de door KB aangetaste larven wordt door de werkbijen gedaan, dit poetsgedrag (de snelheid van het verwijderen van zieke larven in dit geval) wordt erfelijk bepaald; dus door de moer.
Het niet aaneengesloten leggen van eitjes of het leggen van teveel eitjes in verhouding tot de verzorgende bijen wordt ook erfelijk bepaald; dus door de moer.

Kortom het in de hand houden van KB en de snelheid waarmee dit geruimd wordt, is volledig erfelijk bepaald.

Doe met mijn mening wat je goed dunkt maar probeer te leren van andere en onderbouwde argumenten die je hebt, te gebruiken voor een opbouwende discussie.

gr
Maarten

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Henk Klok » do 16 sep 2004, 09:45

Hier een reactie op Jelle's laatste bericht.
Henk

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door heidecap » do 16 sep 2004, 12:25

Maarten en Hans, jullie draaien de boel om.
Kalkbroed heeft niets en dan ook helemaal niets met erfelijkheid te maken. Dat een aantal bijen-eigenschappen erfelijk zijn dat snap ik ook wel. Ik vind het dan ook een beetje onsportief om hier een foute stelling te deponeren (letterlijk : "kalkbroed is erfelijk") en mij vervolgens eigenwijsheid te verwijten.
Ik wil niet ontkennen dat ik, net als veel imkers trouwens, een beetje eigenwijs ben, maar ik zie het zelf meer als informatie kritisch tot me nemen en niet zomaar alles klakkeloos aannemen. Dan was ik zeker op imkergebied niet zover gekomen als ik dat nu ben.
Ook uit deze discussie heb ik weer veel opgestoken en misschien nemen jullie van mij ook een keer aan dat kalkbroed niet erfelijk is. Het is in elk voljk latent aanwezig en heeft zich bij mij gemanifesteerd toen het weer en de dracht deze zomer plotseling minder werd.


Groeten, Thomas

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Erik » do 16 sep 2004, 14:34

Thomas heeft gelijk. Kalkbroed is niet erfelijk maar een schimmel. Een kleine zoektocht met google en het woord kalkbroed levert het volgende op:

Kalkbroed

Deze ziekte is zeer algemeen, maar veroorzaakt nauwelijks grote schade. Vaak is de onderkoeling de oorzaak. De veroorzaker is een schimmel, Ascophora apis, die alle volken dragen, maar alleen ontwikkelt als de kast te vochtig is. De schimmel komt als spore mee in de voeding van de larven terecht die daardoor uitdroogt

(bron: http://users.telenet.be/geowisvlio/bije ... #kalkbroed )

5. Schimmels bv kalkbroed, herkenning en bestrijding
Ascophers apis is een schimmelinfectie van het broed ( = kalkbroed) de schimmel kan zich slechts ontwikkelen in een vochtige omgeving, schimmel is heel duidelijk te herkennen door de witte schimmeldraden op de raat, vervanging van de raat is voldoende om de infectie de kop in te drukken en slechts zelden kan als je op deze manier imkert de schimmel schade aan het volk veroorzaken.

(bron: http://www.xs4all.nl/~jwesterv/imkeren%20les%207.htm )

Ook op de website van Albert de Wilde staat het te lezen.

groeten
Erik

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Hennie Peters » do 16 sep 2004, 15:35

[quote]Kalkbroed is erfelijk. Als je die moer in een ander volk zet, wordt in dat volk kalkbroed zichtbaar. Heeft te maken met gevoeligheid voor een bepaalde ziekte b.v. -kalkbroed-.[/quote]

Hans,

Bedoel je dat de gevoeligheid voor de kalkbroedschimmel erfelijk is ?

En als hij de moer niet vervangt, is de kalkbroedinfectie dan blijvend ?

groet,
Hennie

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Erik » do 16 sep 2004, 15:51

De gevoeligheid is niet erfelijk, het zijn de omstandigheden die dit veroorzaken. Meerdere bronnen spreken van een vochtige omgeving. Misschien heeft Thomas geen goede vochthuishouding in zijn kast ? Staat de kast op een vochtige plaats ? Onder bomen en op veengrond bijvoorbeeld ?

Misschien dat Thomas dat kan toelichten ?

Groet,
Erik

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Hennie Peters » do 16 sep 2004, 16:54

En misschien dat Hans kan toelichten wat hij heeft waargenomen. Zijn opmerking zal niet uit de lucht gegrepen zijn. Als hij een moer heeft gehad die alleen maar kalkbroed bleef produceren kunnen we dan i.p.v. een erfelijke afwijking aan een besmetting van de moer denken ?
Als een moer de sporen van kalkbroed bij zich draagt, wordt dan automatisch ieder eitje dat ze legt besmet ?


groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten