ijsazijn

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:
ijsazijn

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 23 jan 2005, 16:10

voor het bewaren en het voorkomen van wasmot en stuifmeelmijt en andere ongewenste beestjes gebruik ik al een aantal jaren 99% ijsazijn gejocht bij een VBBN depot.
Het spul kristalliseerd dan ook bij enkele graden boven 0.
Dit bijenjaar kocht ik het bij een verkooppunt elders.
Toevallig moest ik dit weekeinde in de kast iets zoeken waar ook de fles ijsazijn was opgeslagen.
het was deze keer niet gekristalliseerd.
Wat bleek bij het nauwkeurig lezen van het kleine etikette.
Dit was slechts 65%.
In de kast gekeken waar de raten staan opgeslagen, en ja er zat was/mul, of andersoort stof in.
Het heeft dus niet gewerkt.
De vraag;
zou de hoeveelheid vloeistof(werkend bestanddelen) dus navenant aangepast moeten worden bij het opslaan van de kasten met raat en ijsazijn?

Dus voortaan opgelet het ene middel is het andere niet.

gerard.b.w.vos

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: ijsazijn

Bericht door Ria van den Berg » zo 06 feb 2005, 05:33

Vorig jaar hebben wij ook wat geexperimenteerd met azijnzuur. Ijsazijn stolt bij 16.7 °C. Wij ervoeren dat, want bij 15 °C was het een blok ijs.
Voor het vernietigen van nosema sporen raadt Ingemar Fries aan om 60% azijnzuur, 2ml per liter volume te gebruiken. Voor onze broedbakken was dat 90 ml per broedbak.
In "The Hive and The Honeybee" (onze bijenbijbel) raden ze aan om 1/4 pint per bak van 80% te gebruiken
New South Wales Agriculture (Australie) raadt aan om 150 ml 80% per broedbak te gebruiken.
Onze eerste serie kreeg 90 ml 60% en het duurde ruim een maand voordat het verdampt was bij temperaturen van een paar graden boven nul. De volgende serie kreeg eenzelfde hoeveelheid van 80% en dat was binnen een maand verdampt. Daarna werd het buiten warmer en zetten we de bakken buiten in de zon, binnen een week was alles verdampt.
Hoe het heeft gewerkt, hopen we dit voorjaar uit te vinden. Echte wasmot komt bij ons niet voor maar voor nosema gaan we volgende maand testen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten