Coca-Cola-verdampertje

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
michielsen.herman
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 jan 2002, 10:51
Locatie: Belgium
Contacteer:

Coca-Cola-verdampertje

Bericht door michielsen.herman » ma 24 jan 2005, 19:27

Vorig jaar maakte ik zelf een verdampertje uit een leeg blikje Coca-Cola. Hiervoor gebruikte ik het onderste gedeelte van het blikje. Ik sneed het onderste deel van het blikje (ongeveer 6 cm) en maakte drie inkepingen. Daarna kon ik de bijenkasten behandelen.

Naast het Coca-Cola-verdampertje had ik ook nog een (opgebrand) theelichtje, brandalcohol, een rooster, een plaat en een vloertegel van 10cm op 10cm nodig.

Op twee hoogsels met bijen legde ik een rooster Daarbovenop stond een leeg hoogsel.. In het midden van het rooster kwam de vloertegel met daarop het theelichtje. Dat werd gevuld met brandalcohol. Nadat de alcohol was aangestoken, zette ik het verdampertje over het theelichtje. Bovenop de verdamper lag 3g oxaalzuur. Alvorens de kast af te sluiten moest er nog een plaat op komen zodat het piepschuim van het deksel niet smelt.
Tussen het tweede en derde hoogsel + deksel goot ik water. Je kan de openingen ook afplakken met schildersplakband om te vermijden dat er rook ontsnapt.
Bij deze behandeling is het belangrijk om tamelijk snel tewerk te gaan.


Resultaten tellingen varoa: 2003: 15 kasten: 40.000 mijten
2004: 19 kasten: 3.500 mijten

Behandelingen: 2003: 2 in september, 2 in december en 1 in maart
2004: 3 in september en 2 in december.

groeten,

HMO



herman michielsen

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Coca-Cola-verdampertje

Bericht door Oude Essink » ma 24 jan 2005, 19:59

Hoi Herman,
Toch wel leuk te lezen, zo'n creativeling..[:)]..
Hoe krijg je overigens 40.000 mijten bij elkaar geteld; ik raak na 238,5 de tel volledig kwijt. 40.000 op 15 kasten is toch nog altijd een gemiddelde van 2666.666667 mijten per kast. [?]..of..[:o)]
tell me about!,
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten