ronde bijenkasten tegen varroamijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 28 jan 2005, 22:54

Zelf heb ik me er ook over zitten verbazen. Ik meende dat der ramen 4 maar per dag op en neer gaan (eenmaal is te weinig). Het gaat dus heerlijk langzaam. Sterke volken moeten die ronde raten zo hebben uitgebouwd. Bovendien kun je idd de kast stil zetten. Geen probleem verder denk.

Gezien de melding van de extra hoogste opbrengst verwacht ik geen communicatieproblemen. Dat kan in feite ook niet. Immers de raten blijven loodrecht staan. Bovendien orienteren de bijen zich vanaf de vliegopening van de kast aan de hand van de omgeving t.o.v. de zon.
Het enige wat mijn inziens roet in het eten kan gooien is een aanpassing van het orientatiesyteem van de mijten.

j.p.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Oude Essink » za 29 jan 2005, 14:15

hallo Jelte Pieter,
Bovendien orienteren de bijen zich vanaf de vliegopening van de kast aan de hand van de omgeving t.o.v. de zon.
Van von Frisch e.a. heb ik begrepen, dat bijen zich absoluut niet op de zon oriënteren maar op het gepolariseerde licht aan het hemelgewelf. Als een haalster de dans van een verkenner gevolgd heeft en zich georiënteerd heeft op de richting naar een drachtbron, zal deze haalster, ook als zij enige uren later pas uitvliegt en de zon de nodige graden is opgeschoven, feilloos naar de drachtbron gaan; die "enige uren later" kan ook "de volgende ochtend" zijn.
tell me about,

hennie oes


Afbeelding

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Henk Klok » za 29 jan 2005, 17:08

Ik vraag mij af hoe de bijen raat bouwen in een draaiende kast.
Dit soort raat krijg je volgens mij in één raam samen te zien bij draaiing:

Afbeelding

Of zouden de bijen blijven bouwen zoals ze begonnen zijn?

Groet,
Henk

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Hennie Peters » za 29 jan 2005, 17:21

Henk,

De bijen bepalen de hellingshoek door het aanvoelen van de zwaartekracht . Is het dan niet logisch dat ze gedurende het bouwen van de cellen deze hoek steeds proberen te corrigeren. Omdat het uitbouwen van kunstraat lang duurt, niet binnen een draaicyclus, lijkt het me logisch dat de cellen 90 graden op de kunstraat komen te staan.

De vraag is dan wel of ze in deze cellen honing op kunnen slaan. Mogelijk kunnen ze de draaiende ramen alleen maar voor broed gebruiken.
Je zou kunnen proberen om de Hongaar een mailtje te sturen, hoe is jou hongaars :-)

groet,
Hennie

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Henk Klok » za 29 jan 2005, 17:47

Is het dan niet logisch dat ze gedurende het bouwen van de cellen deze hoek steeds proberen te corrigeren. Omdat het uitbouwen van kunstraat lang duurt, niet binnen een draaicyclus, lijkt het me logisch dat de cellen 90 graden op de kunstraat komen te staan.
Lijkt me ook. Een draaiing is van korte duur denk ik, daarna weer een stilstaande periode. In die tijd kunnen ze dus bouwen zoals ik getekend heb. Maar dat zie je niet af aan de foto's.
De vraag is dan wel of ze in deze cellen honing op kunnen slaan. Mogelijk kunnen ze de draaiende ramen alleen maar voor broed gebruiken.
zoals Frans schrijft, de honing wordt blijkbaar boven de draairamen opgeslagen.
Je zou kunnen proberen om de Hongaar een mailtje te sturen, hoe is jou hongaars :-)
Mijn Hongaars is erg slecht [V] Hij zal ook wel engels of duits spreken...
Maar voorlopig blijf ik lekker gissen.

Groet,
Henk

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door wilde » za 29 jan 2005, 18:07

In een draaiende kast zal denk ik heel slecht gebouwd worden. Als ze het al doen zal het resultaat niet goed zijn. Je kunt 'natuurlijk' laten bouwen door de kast stil te zetten. Dan moet je wel weten wanneer je weer kunt draaien. Dat geeft dus extra verstoring, want je zult dus een aantal keren voor niets de kast open moeten maken.

De moer wil alleen leggen in raat die die juiste afmeting en stand heeft. De cellen moeten dus iets omhoog gericht staan. Ik sluit wel eens een moer op om er eitjes van te verkrijgen. Dat doe ik op een raam tussen moerrooster. In het raam monteer ik een reep nieuwe schone raat van ongeveer 8 cm breedte. Normaal gaat de moer dat vrij kort daarop beleggen en na 24 tot 36 uur heb ik dan voldoende eitjes van ongeveer dezelfde leeftijd om te gebruiken bij koninginnenteelt.
Ooit monteerde ik abusievelijk het stukje raat ondersteboven, dus zodanig dat de cellen licht naar beneden gericht stonden. De moer had slechts enkele cellen belegd en had dus zeer veel tegenzin.

Dit alles, met het rondraaien zelf zal de volken niet blijer maken. De bijen zullen niet te genieten zijn door het slechte humeur (en de buren ook niet). Je hebt waarschijnlijk weinig varroamijten over na verloop van tijd, maar ook weinig bijen, want het eierleggen wordt gedecimeerd. Wat er aan bijen overblijft zal steeklustig zijn. Zo kom je van de regen in de drup ...... en de honingkamer kun je wel vergeten.
Albert

jveldik
Berichten: 40
Lid geworden op: di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door jveldik » za 29 jan 2005, 19:23

Wanneer je de foto's op de onderstaande site bekijkt valt het met het niet willen leggen van de moer wel mee. Wat wel opvalt aan de foto's met broed is dat het hagelbroed is. Maar zover als ik weet kan dit ook een erfelijke kwestie zijn.

http://www.anivet.hu/?page=kaptar_en

Op deze site staan ook twee *.doc bestanden met informatie over de werking, kosten en voordelen van de kast en motor.

m vr gr

Johan

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8255
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Hans van der Post. » za 29 jan 2005, 19:37

vandaag gehoord op de kon.teeltdag.
- de cellen worden gewoon 90 graden gebouwd

- Jan Trip; jullie wel bekend o.a. bijenkastkruiwagen
heeft een kast klaar staan om van het voorjaar er bijen in te doen om de proef te starten: "het draaiend bijenvolk".
Hans

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Henk Klok » za 29 jan 2005, 23:08

- Jan Trip; jullie wel bekend o.a. bijenkastkruiwagen
heeft een kast klaar staan om van het voorjaar er bijen in te doen om de proef te starten: "het draaiend bijenvolk".
Hans
Om de forumeindjes aan elkaar te knopen; in dit bericht schrijft Jan Trip :
Om aan vele speculaties op het forum een eind te maken heb ik het artikel van Klaus Burmeister in DBJ van november 2004 (zo goed mogelijk) vertaald.


Groet,
Henk

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door frits dalm » zo 30 jan 2005, 12:19

Je zou de ronde raten om en om kunnen
plaatsen, de ene dag de helft in goede
opwaartse ligging, de andere dag de andere
helft, zodat de moer eieren kan afzetten
in de raat die omhoog staat, weet niet of
het werkt heb er dan ook geen ervaring in
maar lijk mij de enige mogelijkheid om de
raten goed belegd te krijgen.
Heb begrepen dat eenmaal per dag de raten
een halve slag gedraaid worden.

Frits

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten