Schimmel valt varroamijten aan!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Schimmel valt varroamijten aan!

Bericht door wilde » di 08 feb 2005, 17:01

Piet, welke aap komt nu uit de mouw?
Ik had nog wat nadere toelichting van je verwacht. Komt die nog?
Wat heeft Koenens woordenboek hiermee te maken? Mag het ook een ander zijn?
Albert

Dennis
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Schimmel valt varroamijten aan!

Bericht door Dennis » wo 09 feb 2005, 07:53

Goedemorgen Theo,

Volgens mij wordt hij gebruikt in de taxusteelt bij de bestrijding van de Taxuskever.

Vriendelijke groet,



Dennis van Randen

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schimmel valt varroamijten aan!

Bericht door Hennie Peters » wo 09 feb 2005, 10:19

Dit las ik op de hierboven genoemde site
Once the fungus spores attach to the outer surface of the insect, they germinate and begin to grow. After penetrating the outside skeleton of the insect, they grow rapidly inside the insect, causing the insect to die. Insects that come in contact with infected insects also become infected.

vertaling:
Zodra de schimmelsporen zich aan de buitenoppervlakte van het insect vastmaken, ontkiemen zij en beginnen te groeien. Na het doordringen van het buitenskelet van het insect, groeien zij snel binnen het insect, dit veroorzaakt de dood van het insect. De insecten die in contact komen met besmette insecten worden ook besmet.
Als taxuskevers en andere insecten door deze schimmel worden aangetast waarom dan niet de bijen?

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Schimmel valt varroamijten aan!

Bericht door wilde » wo 09 feb 2005, 16:31

Piet, een deel van je verhaal kan ik wel volgen en ik ben het er hier en daar ook mee eens. Je schrijft het echter erg zwart-wit vanuit een frustratie waarschijnlijk, maar daar win je meestal niet veel mee.
De aap is het falend landbouw beleid die ons heeft opgescheept met varroa, bse, varkenspest, bloedluis enz.
Welk landbouwbeleid nodig was om varroamijten hier niet te hebben, kan ik niet verzinnen. Dat iets dergelijks voor de chemische industrieën koren op de molen is, dat ben ik met je eens. Hoe langer het duurt, hoe meer winst op de te leveren producten. Ook medicijnen zijn daarvan een voorbeeld. Goedkope natuuroplossingen (bijv. propolis, honing) worden nauwelijks gepromoot, want dat levert niets op.
Als echter een schimmel beter werk doet dan oxaalzuur en goedkoper is dan chemische troep of dure natuurpreparaten van etherische oliën, dan wil ik die wel hebben als het de bijen niet schaadt. Ik heb geen zin om te schelden voordat ik geslagen ben.

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Schimmel valt varroamijten aan!

Bericht door Kroese » di 15 feb 2005, 16:40


Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Schimmel valt varroamijten aan!

Bericht door Bart de Coo » di 08 mar 2005, 22:28

Hennie Peters roert een aardig probleem aan. Vandaag las ik in de Gelderlander een berichtje over het bekende verhaal, dat je na kwakkelwinters een insectenplaag kunt verwachten. Afgelopen jaar kon je dat verhaal weer beluisteren, toen het hele land geteisterd werd door de wespen. Als ik ergens dol op ben, dan zijn het mensen die dit soort algemeen geaccepteerde opvattingen vakkundig van tafel vegen - van die beweringen die iedereen op gezag van elkaar voor waar aanneemt.

Het volgende schijnt volgens een Wageningse onderzoeker het geval te zijn. Juist de kwakkelwinters doen veel insecten de das om. Dit zou komen doordat schimmels en allerlei ongedierte kunnen gedijen bij hoge temperaturen. Insecten zijn prima bestand tegen felle kou. Juist door die kou maken schimmels en ongedierte geen kans. En zo kun je dus eerder na een elfstedentochtwinter een insectenplaag verwachten.

Dit zou wel eens verband kunnen houden met de grote voorjaarssterfte die we de laatste jaren gezien hebben. Daar zijn allerlei verklaringen voor aangedragen, zoals de varroamijt - maar waarom zou die nu opeens zo hevig toeslaan en waarom niet eerder? - of de extreem hete zomers met een stuifmeelgebrek en zwakke winterbijen tot gevolg. Een andere verklaring zouden dus de kwakkelwinters kunnen zijn. Misschien dat bij hoge temperaturen de varroamijt gedijt.

Maar ondertussen zouden we het over schimmels hebben, geloof ik. Terecht vraagt Hennie zich af waarom zo'n schimmel wél de mijten te grazen zou nemen maar niet de bijen. En bovendien, als kwakkelwinters levensbedreigend zijn voor allerlei insecten, hoe zit dat dan in warme landen, waar je bij wijze van spreken altijd kwakkelwinters hebt?

Is er niet iemand die de weg weet in Wageningen, om die onderzoeker eens om teolichting te vragen?

(O ja, Piet, je overtuigingskracht gaat heel hard achteruit als je je te veel laat meeslepen door je verontwaardiging.)

Groet, Bart de Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten