Varroa-resistente bijen eindrapport.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Varroa-resistente bijen eindrapport.

Bericht door lamheuv » di 01 mar 2005, 20:04

Hallo allemaal,
Gisteren kreeg ik een vertaling toegestuurd van mijn theorieleraar Bijenteelt : dhr . A. Vermaas. Met zijn toestemming volgt zijn noot hieronder.

Inleidende studie voor het telen van varroa-resistente bijen.

Eindrapport 2004.
Door : Tore Forsman, Per Ideström en Erik Österlund.
Van de Zweedse Bijenhouders Vereniging.
Website : http://www.biodlarna.se


De noot van de bewerker en de vertaler :
Vorig jaar verscheen het eindrapport van een studie van een 3-tal Zweedse imkers en koninginnentelers, die als doel had de mogelijkheid te onderzoeken om te komen tot varroa-resistente bijen. Dat zal ook het ideaal zijn van veel Nederlandse imkers. Geen gedoe met chemische middelen, mierenzuur of etherische olie meer. Geen darrenraatmethode.
Gewoon bijen die zelf zo kunnen omgaan met de varroamijt dat het voor de gezondheid van het volk geen probleem meer oplevert. Is zoiets utopie, is het onrealistisch, of is het toch iets dat bereikbaar is, misschien na veel werk en inspanning, maar toch'¦'¦..Na het lezen van het eindrapport van deze 3 Zweden ben ik zelf een heel stuk hoopvoller geworden over deze aantrekkelijke optie. En dat is tevens de reden dat ik geprobeerd heb om dit eindrapport in het Nederlands weer te geven. In de Nederlandse situatie zijn weliswaar niet alle aanbevelingen die er in staan goed uit te voeren, maar er blijven tal van aspecten over die wel heel waardevol zijn voor ons. Het document dat nu voor u ligt is geen letterlijke vertaling van het Engelstalige eindrapport. Sommige gedeelten zijn herschikt, om het op die manier leesbaarder te maken, of beter toegankelijk voor de Nederlandse imkers. Voorts is een aantal foto's toegevoegd. En achterin staat van een deel van die foto's een kleurenafdruk. Daarop is meer detail te zien dan bij de fotogekopieerde zwart-wit afdrukken.
De 3 Zweedse auteurs van het rapport zijn ook onder de Nederlandse imkers bekende en erkende namen. Voor hen was de publicatie van dit eindrapport het sluitstuk van een geweldig groot karwei. De eerste stap in dat omvangrijk project was het bij elkaar vergaren van een grote hoeveelheid internationale literatuur over een groot aantal onderwerpen die direct of zijdelings allemaal te maken hadden met varroa-resistentie. Vervolgens maakten zij, mede op basis van die literatuur, zelf een concept over hoe telers en imkers zelf aan de gang zouden kunnen gaan. Deze eerste aanzet plus de door hen bij elkaar gezochte literatuur werd toegezonden aan een aantal wetenschappers en (groot)imkers die zelf al met dit onderwerp aan de gang waren. Daarbij werd verzocht om commentaar te leveren. Een aantal van die geadresseerden deed dat ook en die commentaren zijn weer verwerkt in het eindrapport. Daarvan ligt de vertaling nu voor u. Meer exemplaren hiervan zijn, tegen kostprijs te bestellen via 0528-221782 of via advermaas(APENSTAART)wanadoo.nl .
Veel leesplezier gewenst en vooral veel enthousiasme om er in uw eigen situatie mee aan de gang te gaan.
Ad Vermaas, februari 2005.

Het rapport leest inderdaad makkelijk. Het is overzichtelijk.
Het is de moeite waard om het rapport te bestellen.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

patrick
Berichten: 59
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 19:06
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen eindrapport.

Bericht door patrick » di 01 mar 2005, 20:28

Beste, met interesse volg ik dit daar ik vorig jaar via de Selectiewerkgroep van de Koningklijke Vlaamse Imkerbond een F1 heb kunnen bekomen om deel te nemen aan het project "kininginneteelt-uittesten teeltlijnen. De imker waarvan ik deze heb bekomen vertelde mij dat deze reeds een bepaalde resistente eigenschappen heeft die vanaf 2004 door de Vlaamse Imkersbond gevolgd worden.Naam en adres van voornoemde imker is in mijn bezit.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen eindrapport.

Bericht door Ria van den Berg » wo 02 mar 2005, 04:32

Beste Elze,

Het is inderdaad hoopvol dat overal op de wereld wordt gezocht naar een bij die met varroa kan leven. Als al die onderzoekers nu ook nog met elkaar gingen samenwerken dan zou het helemaal mooi zijn.
Ik ben naar de website geweest, maar ik ken geen Zweeds en ik kan het rapport dus ook niet vinden. Ik ben heel erg benieuwd naar wat erin staat en ik zou het graag lezen. Je schrijft dat het origineel in het engels is, dat zou helemaal mooi zijn, want er zijn hier vast ook mensen geinteresseerd en die kennen weer geen Nederlands.
Weet je hoe ik aan het engelse rapport kan komen ?



vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen eindrapport.

Bericht door Piet Jager » wo 02 mar 2005, 15:21

In juni 2001 is J.N.M. Calis gepromoveerd met een proefschrift dat heet: "Parasite-host interactions between the Varroa mite and the honey bee." ISBN no 99-5808-446-9


De onderzoeken zijn in het Engels geschreven, maar achterin het boekwerkje is een mooie samenvatting in het Nederlands geschreven, welke voor elke imker leesbaar is en waarbij ook de onderzoeksdoelen worden beschreven. Zie hiervoor de 3e reactie in: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... erms=calis

Het is een bijdrage aan een duurzame varroa regulering, waarbij het gebruik van diergeneesmiddelen achterwege zou kunnen blijven.

!Piet

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen eindrapport.

Bericht door lamheuv » wo 02 mar 2005, 21:21

Hallo Ria, misschien heb je wat aan het volgende adres :
Zweedse Bijenhouders Vereniging
Trumpetarevagen 5 (op de a een umlaut)
S-59019 Mantorp
Zweden

Je kunt hier om het rapport vragen neem ik aan.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen eindrapport.

Bericht door Ria van den Berg » do 03 mar 2005, 03:43

Bedankt Elze en Piet, die samenvatting van Johan Calis heb ik gelezen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen eindrapport.

Bericht door Piet Jager » vr 04 mar 2005, 23:01

Resistentie ofwel het vermogen zich teweer te stellen is gebaseerd op het totaal aan eigenschappen, dat verankerd ligt in het genetisch patroon, welke tot stand gekomen is door genetische aanpassing.

De processen van de selectie werken niet direct in op het genotype, maar op bepaalde kenmerken van het fenotype.

Het bevoordeelde genotype verhoogt dus de selectiedruk tegenover andere. De processen van de selectie zijn echter niet eenvoudig en het behaalde selectievoordeel is meestal gering.
Bij volledige dominantie duurt het gemiddeld 1000 generaties en bij recessiviteit meer dan 25000 generaties eer de uitgangsvorm van een gen verdwenen cq gemuteerd is.

!Piet

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen eindrapport.

Bericht door Ria van den Berg » za 05 mar 2005, 03:03

Piet Jager schreef: [
Bij volledige dominantie duurt het gemiddeld 1000 generaties en bij recessiviteit meer dan 25000 generaties eer de uitgangsvorm van een gen verdwenen cq gemuteerd
Hoi Piet,
Daarom zijn ze in de Verenigde Staten "instrumentele((kunstmatige) inseminatie" gaan gebruiken. Sue Cobey in Ohio heeft zo vrij snel de Carnicas van de nieuwe wereld ontwikkeld en Marla Spivak haar zeer hygrienische (voor o.a. AVB) Italiaanse lijn. John Harbo en Jeff Harris insemineren maar met sperma van één dar en hebben zo de SMR bijen geselekteerd. Die bijen vertonen volgens de laatste berichten hygienisch gedrag tegenover zich voortplantende varroa's.
Ik beweer niet, dat ik een voorstander ben van al dat geknutsel, maar het is een snelle en betrouwbare manier om een doel te bereiken.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen eindrapport.

Bericht door Piet Jager » za 05 mar 2005, 14:09

Ja, als de koningin bevrucht is door slechts 1 dar ( bv. kunstmatige inseminatie) dan is het hele bijenvolk één grote subfamilie. Deze heeft voor 75% dezelfde eigenschappen. Een of meer eigenschappen treden dan massaal naar voren, terwijl andere eigenschappen recessief of soms niet aanwezig zijn. Je komt zodoende sneller bij je doel.

In een later stadium zal men echter weer over moeten gaan tot inseminatie met sperma van meerdere darren of tot ongecontroleerde paringen(F1-volken) om vitale volken te krijgen, want het bijenvolk functioneert nu niet optimaal. Je dient een aantal jaren oorspronkelijk materiaal van vermeerderingsbedrijven te betrekken, wil je optimaal profijt hebben van hun verworven eigenschappen, alvorens je hiervan gaat natelen. In die jaren kunnen de genen zich in jouw omgeving zich verspreiden en zich settelen in naburige moeren.

Als men het sperma gaat mengen ontstaan er meerdere subfamilies met diverse eigenschappen. Als prettige bijkomstigheid treedt er tussen de subfamilies dan ook nog een zekere interactie op, die anderen mede aanspoort tot een bepaalde activiteit.

!Piet

patrick
Berichten: 59
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 19:06
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen eindrapport.

Bericht door patrick » za 05 mar 2005, 16:09

Hoi Piet en anderen,
Ik kan me hhel goed schikken in jou redenering, volgens mij zou je via kruisingen van verschillende volken met weliswaar de zelfde kenmerken en eigenschappen in "varriaresistente bijen" een algemeen betere groep van zusters en halfzusters kan bekomen dan door de bevruchting van de koningin door één dar daar ik denk dat dit een minderwaardige koningin is en dat deze door een stille moerwissling in het zelfde seizoen nog vervangen zal worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 53 gasten