Wat doet u met wintervoer ramen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Wat doet u met wintervoer ramen?

Bericht door Kroese » do 31 mar 2005, 16:37

Wat doet u met wintervoer ramen?

Door het verenigen van volken, door het dood gaan van volken, om ruimte te maken, houd u wel eens mooie schoon uitziende wintervoer ramen over. En dan bedoel ik niet de raten waar dode bijen opzitten, of grijs zijn van de schimmel. Maar alleen de licht gekleurde jonge raten, die goed verzegeld zijn.

Wat doet u met de genoemde soorten raten?

Ik zelf bewaarde deze raten droog om weer te gebruiken bij de broedafleggers / kunstzwermen. Nu denk ik er over om ze maar te gaan vernietigen, vanwege de virus infectie gevaren. Aan de andere kant gebruik ik straks wel de uitgeslingerde HK's weer door elkaar op alle volken. Daardoor kun je dus ook besmetting weer mee overbrengen.

Bestaat er een manier om deze raten te ontsmetten? ik bedoel dan niet azijnzuur o.i.d.

Zelf dacht ik eraan om deze raten met een oxaalzuur oplossing te bespuiten, en ze daarna weer te drogen met mijn honing verwarming apparatuur. De opgedroogde kristallen zorgen misschien voor een zuur millieu waar de virussen zich niet kunnen handhaven. Als ze dan weer aan het jonge volk gegeven worden, bestrijden deze kristallen gelijk weer wat Varoa mijten.
Wat vind u van dit idee?


Met vriendelijke groeten,
Hennie Kroese
Apeldoorn
http://home.hetnet.nl/~kroese/ (homepage)
http://home.hetnet.nl/~buckfast/ (pedigrees)

jveldik
Berichten: 40
Lid geworden op: di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: Wat doet u met wintervoer ramen?

Bericht door jveldik » do 31 mar 2005, 23:54

Hennie goedenavond,

Zelf vernietig (verbrand) ik alle ramen van een dood volk. Dit ivm infectie gevaar.
De kast zelf ontsmet ik met een gasbrander. Na een afvlam behandeling ruikt een kast weer fris voor een nieuw volk en zijn mijns inziens nagenoeg alle kiemen van ziektes opgeruimd.
Je zou er voor kunnen kiezen van de niet beschimmelde ramen de cellen uit te snijden en de ramen ook af te branden.

Met vriendelijke groet,

Johan van Eldik

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat doet u met wintervoer ramen?

Bericht door Kroese » vr 01 apr 2005, 11:43

Zelf dacht ik eraan om deze raten met een water/oxaalzuur oplossing te bespuiten, en ze daarna weer te drogen met mijn honing verwarming apparatuur.
De opgedroogde kristallen zorgen misschien voor een zuur millieu waar de virussen zich niet kunnen handhaven.
Als ze dan weer aan het jonge volk gegeven worden, bestrijden deze kristallen gelijk weer wat Varoa mijten.

Wie weet iets over de chemische en/of bacteriologische effecten te vertellen.

Hennie.....

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat doet u met wintervoer ramen?

Bericht door Hans van der Post. » vr 01 apr 2005, 22:15

Wat ik wel weet is dat de meeste virussen (niet alleen in bijenvolken) niet tegen uitdroging en UV licht kunnen. (zit ook in zonlicht)
Persoonlijk zou ik "schone" verzegelde ramen voer weer her gebruiken.
Geef je ter overweging: je gaat toch ook niet bij elk volgend te behandelend bijenvolk je schraap beitel, handen/handschoenen en andere gebruiksvoorwerpen ontsmetten?

Bij bepaalde productie zaken met voedsel wordt wel gebruikgemaakt van een soort Tl buizen die alleen UV uitstralen. Deze worden dan in de nacht ontstoken als er geen mens aanwezig is.
Hans

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wat doet u met wintervoer ramen?

Bericht door heidecap » vr 01 apr 2005, 22:44

Kroese schreef:
Zelf dacht ik eraan om deze raten met een water/oxaalzuur oplossing te bespuiten, en ze daarna weer te drogen met mijn honing verwarming apparatuur.
Hennie.....
Hennie, volgens mij is dit vragen om residuvorming in de honing.
Je zou PPO bijen eens kunnen bellen. Misschien weten zij een oplossing op jouw interessante vraag-stelling.

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wat doet u met wintervoer ramen?

Bericht door Harmen vd Ende » vr 01 apr 2005, 22:58

Hallo,

Aan boord van zeeschepen gebruiken ze zulke lampen om zoetwater te ontsmetten welke is gemaakt van zeewater onder lage druk 90 % vacuum (en dus lage temperatuur +/_ 40 graden). bacterieen worden hierdoor gedood. Ik had er niet bij stil gestaan, maar het is helemaal geen slecht idee. [;)]
Ik zal eens onderzoeken wat zo'n lamp kost.

Groeten Harmen

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wat doet u met wintervoer ramen?

Bericht door Bart de Coo » vr 01 apr 2005, 23:44

Ik heb min of meer hetzelfde probleem met een korf die vol honing zat, maar waarvan de bewoonsters bijna allemaal vertokken waren in maart. Ik heb de korf laten leegeten door de andere bijen uit de stal. Ook ik vroeg me af: doe ik hier goed aan? Distribueer ik geen enge ziekte door de hele stal? Nou ja, dat weet ik dus niet zeker. In ieder geval ga ik de raten, als ze praktisch leeg zijn, inkorten om er vervolgens in mei een kunstzwerm in te maken. Voordat ik dat doe, zal ik er een stuk brandende zwavel onder leggen. Te koop bij het bijenhuis. Geen ongedierte dat dat overleeft volgens mij.

Groet, Bart de Coo

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Wat doet u met wintervoer ramen?

Bericht door Ria van den Berg » za 02 apr 2005, 05:23

Hennie Kroese schreef :"Wie weet iets over de chemische en/of bacteriologische effecten te vertellen."

Een tijdje geleden las ik, dat de veehouders in Nederland iets minder hygrienisch moeten worden om hun koeien de kans te geven immuniteit op te bouwen. Hans heeft volgens mij gelijk, in dezelfde stand is de kans op besmetting zo groot, dat die ramen voer er ook nog wel bij kunnen. Ik weet van een experiment met AVB volken. Als er een besmet volk naast een niet besmet volk stond, toonde dat volk ook AVB. Werd het besmette volk weggehaald, verdween de besmetting bij het tweede volk. Een volk kan best een bepaalde ziektedruk aan. Ik moet er trouwens niet aan denken dat wij al die voer- en stuifmeelramen van de "dead-outs" op zouden moeten ruimen. We kijken ze na op broedziekten en als er niks te zien is, gaan ze in een splitbak. Vorig jaar hebben we die wel met azijnzuur behandeld, tegen nosema en kalkbroedsporen. De teststand heb ik nog niet nagekeken op nosema, maar de vliegopeningen zagen er wel schoon uit.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten