Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door piml » ma 03 okt 2005, 14:31

Vandaag een artikel in een Duits imkerblad gelezen dat ondanks het houden van bijen in een roterende kast toch drie zwermen afkwamen.

De desbetreffende imker vraag zich af hoe dat, tegen alle verwachtingen in, toch kon gebeuren?

gr,

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » ma 03 okt 2005, 15:11

Hoi Pim,

Ja, ik ben ook benieuwd of ik het hier voor honderd procent onder de knie krijg. Vandaar het experiment.De natuurlijke drang na vermedering is dan sterk aanwezig.Tot wat ik nu heb gezien is dat de bijen niet buiten de ronde ramen hebben gebouwd zolang hij elke keer kantelde. Zodra hij stil stond deden ze dat wel.Wat ook een beetje vreemd was dat ik geen grote darre cellen kon vinden.

Graag zou ik wel wat meer informatie willen hebben, bijv. Waar werden de doppen gevonden? op het roterende gedeelte? er naast? of mischien in de stilstaande honingkamer er boven.

Maar bovenal bedankt voor je bericht.

Groet

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » di 04 okt 2005, 11:17

Beste allemaal,

Vanochtend toen het zonnetje nog laag maar lekker scheen op de vleigopening van de Rot.kast,heb ik even naar binnen gekeken of er veel troep onder de tros in de kast aan wezig was. maar alles zag er netjes en schoon uit Wat ik wel ondekte was op de vliegplank en ook onder de tros dooie MIJTEN (een stuk of tien)
Zolang de kast aan het kantelen was nooit iets gevonden Nu hij stil staat zie ik ze voor het eerst.
Ik heb bewust geen bestrijding toe gepast.
Wat wel te denken overlaat is dat ik begin Aug. nog een klein volk er aan heb toegevoegd. Kan zijn dat ze daar in gezeten hebben.
We wachten af.Alhoewel ik dit jaar weinig last van mijten heb gehad.

Groet

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » di 11 okt 2005, 20:19

Er is op het moment een discussie bezig hoe de bijen het voer in de winter nuttigen.
Van voor onder naar boven achter. Prima niks mis mee
Toch krijg ik het idee dat in mijn ronde kast rechts meer voedsel is opgeslagen en dus niet boven het broed nest. Zullen de bijen toch naar rechts opschuiven? En hoe zit het dan met warmbouw kruipen de bijen dan over de ramen naar de achterste?

Voor de goed orde denk ik dat ze het wel redden op de ronde ramen.

Bertus

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door elmook » di 11 okt 2005, 20:41

Ik krijg ook de indruk dat het onderscheid tussen warm- en koudbouw voor de bijen niet zo scherp ligt. Toen ik van het voorjaar mijn eerste volkje op een paar ramen kreeg heb ik van het vlieggat een klein kiertje aan de linkerkant gemaakt. Nog steeds gaan de meeste bijen aan de linkerkant in en uit en zit het meeste voer aan de rechterkant!

Kan dat bij jou ook de oorzaak zijn?

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » di 11 okt 2005, 20:55

beste Elmook,

Nee, ze kunnen bij de ronde kast vrijwel over de gehele breedte
naar binnen. Wel werd er eerst boven het broednest opgeslagen en verzegeld. Daarna hebben ze het rechts opgeborgen.

Bertus

antoine meersschaut
Berichten:6
Lid geworden op:za 11 okt 2003, 11:02
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door antoine meersschaut » do 13 okt 2005, 03:42

beste Croy

De vraag is: Is het nodig om de buitenkast van de ronde kast aan de binnenzijde rond te maken???? of bouwen de bijen de overgebleven ruimte niet vol???

Ja Croy, ik antwoord maar even hier dan blijft de boel een beetje bij elkaar
Ik heb nu 1 kast met ronde ramen en bijen en ben bezig met 2 kasten in voorbereiding. Bij waarneemingen van kast 1 was het mij opgevallen dat er buiten de ramen niet werd gebouwd zolang de kast iedere dag kantelde op het moment dat de kast stil werd gezet werd er een "brugje" gebouwd naar de voerbak. Meer is er niet buiten de ramen gebouwd.
Hier heb ik al eens meer iets over gezegd.Om het nu eens beter uit te proberen ga ik 1 van de kasten zonder buitenmantel maken.

Maar het resultaat staat denk ik al vast, immers de bijen gebruiken deze ruimte alleen voor broed, het voer werd onmiddelijk naar boven gebracht Ik heb nu ramen van rond 35 dat maal 10 keer Ik denk dat er geen enkele koningin is die dit vol krijg met uitsluitend broed.
Dus waarom zouden ze dan nog verder uitbouwen er is geen aanleiding toe.

In de 30 jaar dat ik bijen heb ben ik opgegroeid met het gegeven dat boven het broed stuifmeel zit er daar boven een gordeltje voer.
dat is bij de ronde kast volkomen anders en daar moet ik ook even aan wennen. Het "tunneltjedenken" laat ik graag aan anderen over.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » do 13 okt 2005, 12:10

Nou toch,
Het word tijd voor een nieuwe server. Nu ben ik een Belg geworden.
maar het wordt er wel een beetje moeilijk om te onthouden. Een Fries in Holland, die een Belg is.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » do 13 okt 2005, 13:47

Beste forumers,

Wat ik opmerk is het volgende:

Als ik bezig ben een handeling te gaan verrichten in een van de kasten,dan haal ik het deksel van de kast daarna de dekplank cq het dekkleedje of iets van dien aard, op dat moment komen mijn bijen naar boven (gewone hollandse bij). Immers de kast is donker,en dan komt er van boven ineens veel licht naar binnen. Met rook probeer ik dan een beetje de meiden naar beneden te werken zodat ik in redelijkheid de werkzaamheden kan verrichten.Nu daar is niks mis mee.

Bij de roterende kast ga ik ook handelingen verrichten. Om dat te doen haal ik het deksel van de kast,maar aan het deksel is de bovenste deel van de kast bevestigd(zie eerste foto) Bijna de helft van de ronde ramen komt nu in een keer in het licht.Zowel van boven als van de zijkanten. De bij reageerd dan niet meer om naar boven te lopen want dat heeft geen zin. Met als gevolg dat het erg prettig werken is ,daar onder het werken ook de meeste bij naar beneden kruipen.

Dit is een van de ervaringen die ik met de nieuwe kast heb ondervonden. Het werken is met 50% makkelijker en prettiger geworden.
Nu nog afwachten of de mijt voor 95% weg blijf ,ze niet zwermen,en de opbrengst hoger is.

Bertus

smile
Berichten:109
Lid geworden op:do 13 okt 2005, 15:13
Locatie:Middelburg
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door smile » za 15 okt 2005, 17:15

ik volg het allemaal!! vol spanning! ga zo door!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten