Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » wo 26 okt 2005, 08:20

Dat schijfje heb ik ook maar de kabeltjes niet. En ik wist ook niet de juiste werking van het apparaat. Maar dat het een ideaal motortje is voor een bijenkast ben ik van overtuigd gezien ook de originele kasten daar mee zijn uit gerust. Wat de voltage betreft is het op 12 volt met een apdopter er tussen zal het wel draaien denk ik. Ik ga kijken op de sloop en is er een mooi

Ruitenwissermotortje dan laat ik het niet liggen. Ik hoor ook dat die erg strek zijn.

Bertus

smile
Berichten:109
Lid geworden op:do 13 okt 2005, 15:13
Locatie:Middelburg
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door smile » wo 26 okt 2005, 17:45

Wel een gelijk stroom tranformator he!

Ik bedoel dus eentje die van wissel naar gelijk gaat.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Tieme » do 27 okt 2005, 20:30

Beste allemaal,

Als je alle 10 de paginas over deze roterende segeberger leest zie je het model steeds professioneler en mooier worden. Sommige mensen zijn echt heel handig, daar wordt ik wel eens jaloers van.

Opeens kwam er bij mij een vraag op. De ronde raten doen me sterk denken aan de ramen in warmbouw die in Afrika in de ronde hangende korven zitten. Zou dat ook iets zijn voor deze roterende kast?

Tieme

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » do 27 okt 2005, 21:48

Beste Tieme

Och ja , aldoende leert men. Maar ik heb er zelf ook wel plezier in.Materiaal voor kast drie ben ik nu aan het verzamelen. Op dit moment vind ik het jammer dat ik er niet continu aan kan werken. Temeer het ook druk is met mijn werk overdag Veel galeriehouders willen nog wat voor dat ik er even niet ben.
Wat de warmbouw in Afrika en de ronde raten betreft, ja dat weet ik niet ,ik ken die materie niet. Ik zou daar wel iets meer van willen weten.
Wel heb ik warm bouw in Brazilië mee gemaakt maar dat is zo anders. De biologie van de bij is niet met de onze te vergelijken. Maar ik was er ook even beduusd van dat de bijen de ronde ramen zo mooi uitbouwden

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » za 07 jan 2006, 12:20

Beste mensen,we zitten inmiddels in Januari en reageer even op het laatse nieuws.

Ja , wat zal ik hier van zeggen,ik wil maar zeggen, ik denk dat ik maar niks zeg,kan men mij nooit verwijten dat ik te veel gezegd heb,"zak moar zegge"

Eerst iet over de vorderingen van de roterendekasten,waar ik mee bezig ben.
Ze naderen het eindstadium. Er zijn wel wat variatie in aangebracht. Inmiddels heb ik er nu 3

een kast met ramen met een doorsnee van 30 cm (met bijen)
twee kasten met ramen van 34,5 doorsnee waarvan de een met 3,8cm raamafstand en de andere met 3,0cm raamafstand, deze twee verschillen ook weer in opbouw de een heeft een trommel en de andere niet. Ze zijn dus allemaal in de segerberger gebouwd .

In het aandrijf systeem zit ook wat verschil, het laatste loodje komt deze week, ik moet nu proberen het optijd te laten stoppen en weer te laten draaien En dat word een hele toer.

Met dank aan Hans voor het toesturen van het artikel.Ik heb het met behulp van Arjan een beetje kunnen begrijpen, wat er staat. Mij is ter ore gekomen dat bij de onderzoekers een vraagteken moet worden gezet. Ik kan daar geen uitspraak over doe om dat ik alleen waarneem wat ik zie bij mijn eigenkast en het eerste jaar is nog niet voorbij. Dus waag ik mij niet aan een definitieve uitslag. Wat ik wel kan vertellen is hoe ik er overdenk wat ik tot nu toe gezien heb.
Deels hebben jullie daar van mee genoten (foto,s) ik heb sterk de indruk dat inderdaad veel minder werk met zich mee brengt tot nu toe. Als nu de honing opbrengst gelijk zou blijven en de varroabestijding ook(Wat we nog moeten afwachten) en geen zwermen. Ja dan is het nog niet zo gek.(en de mijne is niet duur)

Nu ik er wat meer mee bezig ben, hoor je natuurlijk ook wat meer. Niet in 1933 maar in1924
was er al een roterende. Misschien heeft het maken er van het tegen gehouden.
We hebben korven gehad die betrekkelijk makkelijk te maken waren. Daarna niet veel moeilijker de houten kasten De meeste imkers konden die desnoods zelf maken. Maar de tijd schreit voort. En een rotterende kast met printplaat een mooie ronde ramen is andere koek.
Mijn conclusie is dat je van zeer goede huize moet komen wil je het tot een goed einde brengen. Dus ik zou jullie aanraden die er belangstelling voor hebben toch maar naar Utrecht te komen en naar JanTrip zijn verhaal te luisteren.
Ik in iedere geval wel.

Bertus

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door hans hoogendoorn » zo 08 jan 2006, 00:00

[quote="apiario"]

Beste mensen,we zitten inmiddels in Januari en reageer even op het laatse nieuws ..... [/quote]

Hoi Bertus,
Ik lees, dat je je niet laat ontmoedigen.
Goed zo ! Het blijft een leuk en leerzaam project.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » zo 08 jan 2006, 09:40

Hoi Hans,

Nee hoor,In het Fries wapen staat een spreuk en daar hou ik mij maar aan. Vrij vertaald .....Van buigen vreemd. Ik ben ergens mee begonnen en dan maken we het ook af.

Tot nu toe klop het allemaal,maar het jaar is nog niet om.
In het rapport word gezegd van de 6 kasten zwermde er 1 Ik kan geen Duits, maar waarom die ene dan wel zwermde ben ik niet achter gekomen.

Jou schema komt nu aan de orde. De kasten moeten binnen kort proef draaien. Als alles weer gaat werken hou ik je op de hoogte.

Bertus

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Henk Klok » zo 08 jan 2006, 14:21

Als alles weer gaat werken hou ik je op de hoogte.
Ik hoop dat je ons hier allemaal op de hoogte blijft houden Bertus! [:)]

groet,
Henk

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » zo 08 jan 2006, 14:47

"natuurlijkdoenewedat"

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door maartenkleijne » zo 08 jan 2006, 18:37

Het 'grote' Duitse onderzoek dat uitmondt in een negatief advies over de roterende kast lijkt mij nogal summier. Er zal vele jaren onderzoek en experiment nodig zijn en dan nog zijn de conclusies in de eerste plaats aan de betreffende imkers voor wie de roterende kast als dan niet bevalt in de praktijk.
Zet 'm op Bertus!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten