Apiguard

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Apiguard

Bericht door Bart Maes » ma 01 aug 2005, 16:28

Mag je inwinteren tijdens het gebruik van Apiguard?
De behandeling duurt waarschijnlijk ook een maand en tegen dan is het september, een beetje laat om suiker te geven en aan de late kant om de varroa te bestrijden, vind ik. Wat zou ik nu best doen?

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Apiguard

Bericht door Dirk C » ma 01 aug 2005, 20:58

Inwinteren tijdens het gebruik van apiguard kan op zich geen kwaad, alleen tijdens de eerste dagen waarop je apiguard gebruikt zullen de bijen geen voer halen heb ik ondervonden.
Misschien is de geur dan een storende factor?
De schaaltjes zijn al bij al vrij snel leeg, op een beetje droge stof na, dat bleef er bij mij steeds in liggen.
Apiguard is een goed alternatief voor de zomerbehandeling met mierenzuur en waarschijnlijk minder schadelijk daar het om etherische oliën gaat.
Misschien even een tip: je kan de samenstelling hiervan vinden, het gaat om eucaliptol, menthol, kampfer en thymol, de juiste verhouding weet ik niet meer uit het hoofd.
Ik laat dit in de apotheek in dezelfde verhouding mengen en doe dit dan op een doekje, rol dit in muggengaas en doe hier een paar nietjes in. Je hebt dan een mooi pakje dat dezelfde werking heeft maar veel minder kost. Van deze pakjes kan je er dan twee tussen de ramen hangen.

Een winterbehandeling tegen de varroa blijft echter aangewezen, ook al vallen er veel varroa 's. Het is niet het aantal gevallen varroa's maar het zijn de overblijvers die het em doen!

vriendelijke groeten
dirk

Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Apiguard

Bericht door Bart Maes » di 02 aug 2005, 17:07

En hoe is de mijtenval dan? Over een periode constant per dag of na enkele dagen met een piek in de varroasterfte?

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Apiguard

Bericht door Dirk C » di 02 aug 2005, 18:56

Hoi

Toen ik vorig jaar apiguard op mijn kasten plaatste dacht ik de eerste paar dagen dat het goedje niet werkte maar na drie dagen begonnen ze serieus te vallen.
Nu ook weer zo, ik spreek dan over de verschillende kasten tussen de 20 en 50 mijten/dag. Ik heb een tweetal weken geleden behandeld en ondertussen vallen er nog steed mijten, zij het in mindere mate.
Ik heb geen exacte tellingen dag per dag bijgehouden maar ga dit volgend jaar proberen te doen.
Hoewel ik dit jaar, net als het vorige jaar dacht van niet al te veel varroa 's te hebben, vallen er toch weer vrij veel. Ik snij darrenbroed vries dit in en check dan even op varroa 's, ik dacht dan een indicatie te hebben van het aantal varroa's maar hier kan je duidelijk niet op voortgaan.

groeten
dirk

Okkie
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Apiguard

Bericht door Okkie » wo 03 aug 2005, 10:06

Een forumlid (Dick van Leeuwen) had mij gewaarschuwd dat het onhandige van apiguard is dat het niet onder je dekplank past. Helaas had hij gelijk. Het kuipje is net zo hoog als de loopruimte waardoor geen bij hier bij kan. Ik heb nu een randje van 1 CM gemaakt (gewoon een latje). Dat moet ik nu voor mijn 4 volken maken. Niet echt handig dus. Op de documentatie van Apiguard geven ze aan dat je ook een lege honingkamer kan geven. Dat lijkt mij alleen wel erg veel ruimte ineens. Zeker omdat het wellicht in de nacht alweer wat kouder kan worden tegen het eind van augustus.

Nu zit ik op de site te zoeken en vind ik dat je de bodemla gesloten moet hebben maar niet al mijn kasten hebben een bodemla maar ze hebben wel een rooster [:(!] kijk maar eens op http://www.vita-europe.com/faq.htm dus als er nog imkers zijn met een oplossing voor dit probleem graag.

piet -t
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 13 jul 2005, 14:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Apiguard

Bericht door piet -t » wo 03 aug 2005, 16:50

ik heb het tussen 2 broed kamers staan

vorig jaar ook gedaan en ging oke!!

Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Apiguard

Bericht door Bart Maes » wo 03 aug 2005, 20:59

Okkie, dat randje van 1 cm timmer ik direct aan (nieuwe) kasten. Het was trouwens een tip van een imker die mierenzuur met de sponsdoek toepaste. Op het forum heb ik er trouwens wel eens wat over geschreven. Ik vond het ook handig voor als je een moerkooitje tss de raten hing en de dekplank kon niet 100% dicht: even draaien en klaar is kees, zoals jullie noorderburen het wellicht zouden zeggen.[;)]:D Je hebt enkele kasten zonder bodemla maar met rooster? Ik had eens oude kasten met een schuininlopende la, ook niet practisch om ze potdicht te doen. Je kan het zo doen: je duwt een plankje met de afmetingen van je rooster onderaan de rooster. Om te zorgen dat het niet naar beneden valt moet je het stutten met een zeer dikke blok schuimrubber (waar ik werk maken ze dat goedje, gewoon even in de 'Afkeurbak' duiken om er wat te hebben) maar ik zou eventueel ook isomoplaten op dikte snijden. Gewoon wat dikker dan je nodig hebt zodat het iets indrukt als je het onder de varroaplank duwt.
Ik hoop je goed op weg te hebben geholpen!!
mvg. Bart

Okkie
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Apiguard

Bericht door Okkie » wo 03 aug 2005, 21:54

Dat is een goed tip. Bedankt Bart! Ik wilde er een stukje linoleum in leggen omdat dit met de warmte de vorm van de opening aanneemt maar het stinkt wel behoorlijk dat spul. Met een blok schuimrubber ben ik er en zelfs al komt het niet uit de afvalbak dan is het nog steeds niet duur.

Ik moet overigens eerlijk zeggen dat ik die roosters zelf in de vaste bodems heb gemaakt. Ik had gelezen dat ventilatie belangrijk is en dat de bodems het hele jaar open moeten staan. Een rooster erin leek mij een goed idee totdat ik varroa moest bestrijden [:I] Bij 2 kasten heb ik overigens wel een bodemplank dus maar 2 blokken schuim nodig.

Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Apiguard

Bericht door Bart Maes » vr 05 aug 2005, 16:07

Ik haalde zelf al veel nuttige info uit het forum. Iemand anders helpen is dan weer zoveel aangenamer!! Succes.[:)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten