Thymovar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Thymovar

Bericht door DaanL » wo 28 sep 2005, 20:59

Ik bestrijdt al 3 jaar mijn volken met Thymovar, altijd goed gegaan tot nu aan toe. Mijn volken nemen namelijk geen druppel voer meer op.. En er zou nog veel meer in moeten. Het is zelfs zo erg dat 1 volk (met diep respect voor die werksters trouwens) die plaatjes Thymovar er gewoon na een dag uitgesleept..

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Thymovar

Bericht door Hans van der Post. » wo 28 sep 2005, 21:09

Nu Daan het lijkt simpel de bijen hebben jou al een voorbeeld gegeven. De plaatjes Thymovar er tijdelijk uit.
Toch zou je eens moeten nagaan hoe je het andere jaren hebt gedaan en in welke tijd en temperatuur de buitenlucht was. Er moet iets zijn waardoor het dit jaar bij jou niet lukt; tegelijk voeren en een Thymovar behandeling.
Hans

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Thymovar

Bericht door hkeijzer » do 29 sep 2005, 14:42

Het is zelfs zo erg dat 1 volk (met diep respect voor die werksters trouwens) die plaatjes Thymovar er gewoon na een dag uitgesleept.
DaanL
Ik heb dit jaar een erg zachtaardig volk erbij gekregen[^] met een eigenschap de Thymovar plaatjes binnen een week geheel in te kapselen met propolis. Het straatjes waar de twee Thymovar plaatjes op lagen waren zelfs geheel in de lengte dicht en aan elkaar gemetseld.
Voor het opgang komen van de mijtenval heb ik de propolis regelmatig moeten verwijderen.

Ik had ook wat voer problemen. Waarschijnlijk veroorzaakt door veel dracht in september.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5315

Harry

Okkie
Berichten:26
Lid geworden op:ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Thymovar

Bericht door Okkie » vr 30 sep 2005, 09:30

Ik had een soortgelijk probleem maar dan met het kuipje Apiguard (ook tijmolie). Ik kwam er heel laat achter dat dit kuipje precies onder het voergat zat waardoor de bijen het vermoedelijk over het hoofd hebben gezien. Wellicht liggen de plaatjes bij jou ook te veel onder het voergat. Toen ik het kuipje wat meer achterin de kast plaatste ging het wel goed en werd zowel dat kuipje als het voer opgenomen.

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Thymovar

Bericht door DaanL » ma 03 okt 2005, 18:30

Ik denk dat ze de andere jaren minder vlogen als op dit moment maar dan nog er zou nog zat voer in moeten kunnen.. Verder eigenlijk nooit problemen mee gehad behalve dat ze de Thymovarplaatjes kapot knaagden maar voor de rest eigenlijk niks nee.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Thymovar

Bericht door Tieme » wo 05 okt 2005, 16:57

Vorig jaar heb ik ook thymovar gebruikt. Om van de mijten af te komen heeft het goed gewerkt. Maar inderdaad is bij mij ook gebleken dat bij twee volken de plaatjes helemaal met propolis werden ingekapseld. De propolis hing zelfs in klodders onder de thymovarplaat. De raten waarbij dit gebeurde waren er aardig door vernield.

Dit jaar zijn de volken aan de Apiguard, en zijn zulke problemen er niet. De volken blijven ondanks de sterke lucht ook gewoon voer opnemen.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Thymovar

Bericht door Æbe » wo 05 okt 2005, 20:13

thymovar
ik gebruik ook al enkele jaren thymovar,maar dan in losse kristal uitvoering,in een speciaal raampje,1 eetlepel poeder in een gleufje met metaalgaas er over heen,dit smeer ik in met DA uierzalf om inkapselen te voorkomen,en het werkt perfect,dit kan ik weten omdat ik vorig jaar 1 raampje niet had ingesmeert en toen het verschil zag


Æ.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten