"Verouderingsvirus" bij bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

"Verouderingsvirus" bij bijen

Bericht door Lammert van Beek »

Op 19 december 2005 las ik voor het eerst op het imkerforum over het "verouderingsvirus".
Ik weet wel dat wij allemaal elke dag één dag ouder worden en dat dat ook voor onze bijen geldt, maar dat heeft niets te maken met een "verouderingsvirus". Kortom: het "verouderingsvirus" is volkomen nieuw voor mij.
Via zoekmachines op het internet en informatie die ik via wetenschappelijke bibliotheken kan bereiken, vind ik tot dusver niets aan informatie dat mij wat meer kan duiden over het bestaan van een "verouderingsvirus" bij bijen.
Mijn vragen zijn:
1) Wie kan meer informatie geven over het bestaan van dit virus?
2) Waar vind ik informatie met betrekking tot onderzoek over dit virus?

Lammert van Beek
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: "Verouderingsvirus" bij bijen

Bericht door Piet Jager »

Lammert,

Natuurlijk bedoelt Hans niet dat er een 'ouderdomsvirus' bestaat, waaraan het volk mogelijk ten gronde is gegaan.

Hans bedoelde, dat er een virus bestaat dat in combinatie met Nosema de levensverwachting van bijen aanmerkelijk zou verkorten. Daarom typeerde hij dat virus in eerste instantie als een soort 'ouderdomsvirus'. Het beestje moet toch een naam hebben? Later kwam hij er via zijn prive mail zelf achter dat het mogelijk het BQCV zou zijn.

!Piet ( ... van kritisch bijenbeheer)
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: "Verouderingsvirus" bij bijen

Bericht door Hans van der Post. »

Goede uitleg Piet, maar als er eerst moet worden uitlegt dat dit Black Queen Cel Virus oorspronkelijk in kon.cellen voorkomt wordt het een lange uitleg.
Bijen worden door dit virus versneld oud, ik soms door de uitleg ...........[:)]
Je kunt de uitleg over dit virus en ander virussen op de sites in Amerika, Duitsland en Engeland vinden.
Zoekslag: Bienen, Bees, in het Frans; les abeilles, of in het latijn; Apis mellifera
Hierna duizeld het je over de kennis van bijen en virussen!
Hans
Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: "Verouderingsvirus" bij bijen

Bericht door Lammert van Beek »

Als er buiten het imkerforum geen virus met de naam ouderdomvirus of verouderingsvirus bestaat, dan moeten wij die naam op het imkerforum ook niet gebruiken!
Dat geeft alleen maar verwarring.

Wat betreft het mogelijke, volgens mij nog niet bewezen combinatie effect van Nosema en het Black Queen Cell Virus (BQCV) ligt de zaak misschien toch iets anders dan wordt gedacht, als we een oorzaak zoeken voor de bijensterfte die nu al optreedt.
Zelf ben ik op mijn zoektocht nog niet op publicaties gestuit die vermelden dat bijen door BQCV in het najaar versneld oud worden en daardoor eerder doodgaan. Dus ik houd mij aanbevolen voor de literatuurbronnen.
Wel heb ik gelezen over de gelijktijdige aanwezigheid van Nosema en BQCV in dode bijen. Beide infecties gaven volgens meerdere literatuurbronnen een piek te zien in het voorjaar. Zoals bekend treedt sterfte als gevolg van Nosemabesmetting in het algemeen pas in het voorjaar op. Het ligt dus niet voor de hand dat de bijensterfte die nu optreedt, wordt veroorzaakt door Nosema al dan niet in combinatie met BQCV.
Overigens is het geen slechte gedachte om ook nu al dode bijen te controleren op Nosema.

Lammert van Beek
noëlvis
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: "Verouderingsvirus" bij bijen

Bericht door noëlvis »

voor zover ik weet is nosema een "zwakte parasiet" wat betekent dat de symptomen zich enkel manifesteren bij zwakke volken (en dito bijen).

Dus lijkt het mij eerder dat het omgekeerde zich voor doet. Bijen zijn met een virus besmet en dan zeer gevoelig voor nosema besmetting.

groeten
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: "Verouderingsvirus" bij bijen

Bericht door maartenkleijne »

Een paar jaar geleden heb ik eens een vrij zwak volk met toch een redelijk broednest ingewinterd in september.
Half oktober kwamen de bijen naar buiten op de vliegplank en de voorkant van de kast om de bekende nosema sporen te trekken.
Eind oktober was het volk uitgestorven, maar nog wel veel suiker in de ramen.
Ik heb dat toen geweten aan de combinatie van een redelijke varroabesmetting (er was geen varroa bestreden net als in de andere volken), een overdaad aan suikerwater, gebrek aan stuifmeel en ongetwijfelde virusinfecties.
Maar ja ik denk dan: 'slappe bijen, opgeruimd staat netjes'. De andere volken kwamen toen goed uit de winter, en de gemiddelde kwliteit van de stand was weer wat verbeterd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten