Verlamde bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jveldik
Berichten:40
Lid geworden op:di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds:1996
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ochten, Nederland
Contacteer:
Verlamde bijen

Bericht door jveldik » ma 26 dec 2005, 12:07

Goedemiddag,

Gisteren in de middag "vlogen" de bijen van m'n drie volken. Twee volken vlogen normaal maar van een volk vielen de bijen van de vliegplank en liepen al fladderend met de vleugels over de grond. Het lijkt alsof ze verlamd zijn.

Dit volk kwam in het najaar met een zware varroa besmetting terug van de heide. Maar die heb ik goed bestreden. Er was nauwelijks varroa meer aanwezig.

Wat is dit en wat kan ik er aan doen??

Met vriendelijke groet,

Johan van Eldik

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verlamde bijen

Bericht door Oude Essink » ma 26 dec 2005, 12:53

Hallo Johan,
In eerste instantie zul je moeten aangeven waaruit die "grondige bestrijding" bestaan heeft, waarmee je een zware besmetting hebt omgetoverd tot "nauwelijks Varroa meer aanwezig".
hennie oes

Afbeelding

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Verlamde bijen

Bericht door Frans vanTongeren » ma 26 dec 2005, 13:49

Dag Johan,
De varroamijten hadden het virus al overgedragen op de bijen voordat jij een eind aan hun bestaan hebt gebracht.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Verlamde bijen

Bericht door dickvanleeuwen » ma 26 dec 2005, 14:10

Ha die "bijenklasgenoot" (Johan) en de man die niet alleen zelf een hoge pet op heeft, maar waar ik ook een hoge pet van op heb (Frans),

Moet je het woord virus hier gebruiken? Zijn het niet "gewoon" de aangetaste "varoabijen"? Ik moet eerlijk bekennen, heb geen ervaring met verlamde bijen, ken alleen de "varoabij" Misschien daarom de vraag aan jou Johan "hoe zien verlamde bijen er (nog anders dan fladderend met de vleugels over de grond) uit en aan welke hoeveelheden moet je dan denken? Een echte leegloop van de kast of een aantal bijen?

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verlamde bijen

Bericht door elmook » di 27 dec 2005, 09:29

beste mensen,

het lijkt af en toe wel een 'varroaforum' i.p.v. imkerforum [:(]

Toen mijn bijen met sinterklaas na een periode van binnenzitten weer even buiten kwamen, kwamen er ook honderden zieke bijen uit de kast gekropen. Inderdaad ook bijen die er op het oog normaal uit zagen, maar niet meer tot vliegen in staat waren.

Mijn theorie was toen dat de (blijkbaar te grote) hoeveelheid mijten in het relatief kleine broednestje veel beschadigde bijen heeft opgeleverd. Toen het weer eventjes warm genoeg was kozen deze het hazepad en gaven mij het idee dat het hele volk aan het sterven was. Alleen, sindsdien heb ik gelukkig nauwelijks meer van dat soort bijtjes gezien en hoor ik ze rustig zzoemen. Als er andere (betere) verklaringen voor zijn, ben ik erg benieuwd.
Gelukkig komt er morgen iemand van de vereniging met de OZ-verdamper:D

Groet, Elmar

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten