bijensterfte/verdwijnziekte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Wim Joosten » za 25 mar 2006, 19:37

Eindelijk hebben bij mij nu alle volken vandaag gevlogen. Van de 6 kasten vlogen er uit 4 kasten heel veel bijen. Bij de andere twee lag geen mul op de bodemla. Dit waren overigens ook de volken, die vorig jaar slecht deden.
Gelukkig heeft het volk met mijn raskoningin het ook gehaald. Ik ga komend jaar voor het eerst met een raskoningin verder imkeren.

Met vriendelijke groet,
Wim

bé kikkert
Berichten: 31
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door bé kikkert » za 25 mar 2006, 22:52

Wlm veel geluk met je raszuiver carnica-volk,dit jaar maar flink wat koninginnen natelen, en je collega imkers in je omgeving maar voorzien van F1 koninginnen.


Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Erik » ma 27 mar 2006, 10:42

Gisteren gechecked, 3 volken ingewinterd, 3 volken vlogen. Stuifmeel werd al binnengebracht, rood, oranje en wit. Een mooi gezicht.

Rugeo
Berichten: 11
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 22:55
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Oost-Vlaanderen België
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Rugeo » di 28 mar 2006, 12:55

Bedankt Bertus. Voor de goed raad,ik zal proberen om regelmatig wat vragen te stellen op het Forum.Ik heb wel al regelmatig wat goede tips van anderen gelezen,men is immers nooit te oud om te leren, maar soms wel eens te dom.Ik ben wel deze winter gestart met een cursus imkeren,dus hoop ik langs deze weg ook veel informatie te krijgen.
Groeten Rudi
apiario schreef:
Och dat gebeurde mij ook wel eens. Er is een spreekwoord dat zegd: Denk eer dat ge doende zijt,en al doende denk dan nog. Als je het forum regelmatig bezoekt en af en toe hier en daar een vraag steld, denk ik dat je het zonder mentor of iets dergelijks best red.(er is veel kennis aanwezig) Maar het is altijd wel makkelijk als je in de buurt iemand hebt waar je een belletje aan kan doen. Ik heb nooit een cursus gevolgd en ben nergens lid van.

Ik heb deze winter een proef gedaan 100 paken suiker over tien kasten verdeeld en ze hebben nu nog genoeg. Alhoewel ze de voorraad nu harder gaan aanspreken.Maar ik heb in het voorjaar snel veel dracht.In de zomer vrijwel niets. Het imkeren is (zeer) strek afhankelijk van de omgeving en niet van veel geklets. Als je de beste imkers met hun volken midden in de Sahara plaatst Is het resultaat nul,,,nul Maar als de straatstenen zelfs nog nectar geven is het geen kunst.

Bertus


piet -t
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 13 jul 2005, 14:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door piet -t » di 28 mar 2006, 16:17

Zondag was het een mooie dag en even bij de bijen wezen kijken

In me tuin werd ik begroet door een groepje bijen dat heerlijk
aan het vliegen waren en met mooie klompen stuifmeel thuis kwamen

Met goede moed naar de boomgaard gegaan en daar aan gekomen was het verdacht still
geen bij te bekennen
dus de 3 kasten voorzichtig open gemaakt
deze waaren gheel verlaaten
in de bovenste bak zat er weel tussen de midelste raamen een plukje beschimmelde bijen (20 a 30) voor de rest lagen lagen er perkast een 50 a 60 dooien bijen op de boden

Dus ben ik van 4 naar 1 volken gegaan

We zullen zien wat dit jaar gaat brengen

Piet

gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door gert » di 28 mar 2006, 16:56

Ik het begin van dit onderwerp heb ik sombere tonen laten klinken over m'n ingewinterde volken. Die droevige muziek werd ingegeven door de lengte van de koude periode van zeker vier maanden. En door het ontbreken van een opluchtende reinigingsvlucht.

Maar sinds een paar dagen klinkt mijn lied als de lente van Vivaldi: vrolijk en vol blijde verwachting: al m'n vier ingewinterde geven activiteit op de vliegplank. Nog geen uitbundigheid, maar toch. Het zijn kennelijk langslapers. Ik heb ze m'n verontschuldigingen aangeboden voor m'n gebrek aan vertrouwen.

Ik hoop dat een volgende koude-hindernis met glans wordt genomen.

Dus m'n somberheid is verkeerd in bijenvreugde.

Ik wens dat jullie allen.
Het is een heerlijk gevoel.

Gert

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Wim Joosten » za 01 apr 2006, 15:31

Wim Joosten schreef:
Eindelijk hebben bij mij nu alle volken vandaag gevlogen. Van de 6 kasten vlogen er uit 4 kasten heel veel bijen. Bij de andere twee lag geen mul op de bodemla. Dit waren overigens ook de volken, die vorig jaar slecht deden.
Gelukkig heeft het volk met mijn raskoningin het ook gehaald. Ik ga komend jaar voor het eerst met een raskoningin verder imkeren.

Met vriendelijke groet,
Wim
Ik zag vandaag uit die twee kasten toch nog bijen vliegen. Niet echt veel maar toch...
Ik wacht nog even met het in de kast kijken. Zo gauw de tijd rijp is zal ik ze voorzien van een nieuwe moer.

Met vriendelijke groet,
Wim

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 03 apr 2006, 12:10

Zaterdag heb ik geconstateerd dat er op mijn stal nog een volk het niet gehaald heeft (Dit is de tweede)
Het vreemde hiervan vond ik dat ze vorige week nog vlogen. Ik heb de kast opengemaakt en trof een bolletje dode bijen (ongeveer 10 cm rond) aan verdeeld over 3 ramen. Er was gesloten broed aanwezig, eitjes en een kransje vers stuifmeel. (Nagenoeg geen larven)
Voer zit er nog voldoende in (Ik schat zo'n 5 a 6 kg) De afstand tot het voer is enkele centimeters(3-4). Toch zaten in het broednest de bijen met hun kop in de raten.
Verder geen bijzonderheden. Geen schimmels, geen ontlasting, geen roof.

Oorzaak[?]

Jaap

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Oude Essink » ma 03 apr 2006, 16:16

Hallo Jaap,
.
Afbeelding
.
Dit kan meer één ding betekenen: Honger!
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten