bijensterfte/verdwijnziekte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ROEL
Berichten: 50
Lid geworden op: di 09 okt 2001, 09:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door ROEL » do 23 feb 2006, 08:54

Hoe is de situatie bij de lezers van het imkerforum inzake "bijensterfte".
Ik hoor zo hier en daar toch weer vervelende berichten.

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door J.R. » vr 24 feb 2006, 17:30

wij hebben 2 volken ingewinterd en vandaag waren bij alletwee om ongeveer 2 uur bij 6 graden een aantal bijen actief (waterhalen?).
De zon stond wel op de kasten te schijnen.
Ik heb goede hoop dat ze het gered hebben.
Tenminste tot nog toe.
Toch wel spannend zo'n eerste winter met al die negatieve berichten over al die verdweenen volken

f2hjeppinga631
Berichten: 1
Lid geworden op: do 16 mar 2006, 16:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door f2hjeppinga631 » do 16 mar 2006, 17:03

Maandagavond 13 maart was er een bijeenkomst van de groep Over-Veluwe.
Hier bleek dat er veel dode volken zijn, zonder dat de oorzaak hiervan duidelijk is.
Jan Eppinga

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Tieme » do 16 mar 2006, 17:09

Hallo allemaal,

In hoeverre zou het met hygiene te maken kunnen hebben? Hoeveelheid raten vervangen per jaar, kasten ontsmetten, volken voeren etc.
Ik ben namelijk nog niet zo lang bezig, en al mijn materiaal is nieuw, zoook de raten van de bijen. En geen sterfte.

groeten Tieme

gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door gert » do 16 mar 2006, 19:51

Volgens mij is de zeer lange koude periode sinds december niet goed voor de volken. Waar ik woon is de temperatuur steeds behoorlijk onder de 10 graden gebleven. Een rustige reinigingsvlucht is dan onmogelijk. Verder ontstaat grote kans op roer.

Ik zie het somber in.

Gert

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Piet Jager » do 16 mar 2006, 20:45

Vandaag kwam er een imker bij mij met 2 kasten, elk op 2 BK's met 20 BK-ramen en 20 raten. Op de gaasbodem lagen nog een klein laagje dode bijen + de moer. In de ramen van de onderste bak nog een heel klein beetje gesloten broed en dode bijen met de kop in de lege cellen. Verder geen spatje voer in de ramen van de onderbak. In de ramen van de bovenbak zat echter nog volop verzegeld voer. De volken waren hier duidelijk van het voer afgeraakt. In de mul op de onderla waren nauwelijks een paar varroa's te vinden. Het leek ook niet op een Nosema/Amoebe besmetting. Geen donkere ontlastingsvlekken op de ramen of raten. Geen onaangename geur binnen de kasten of aan de ramen en raten. Deze man had 2 sterke volken ingewinterd met ruim voldoende voer en alle twee volken dood (100% sterfte)!. Het goed inwinteren van de volken is nog altijd een meesterstuk en is hier niet goed gebeurd.

!Piet

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door J.R. » do 16 mar 2006, 21:21

Als ze nog wel voer hebben ,wat is er dan niet goedgegaan bij het inwinteren?

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Piet Jager » do 16 mar 2006, 21:40

De middelste 4 BK-ramen van de bovenbak zaten nog allemaal vol verzegeld voer (ca 7 kilo voer) en de buitenste BK-ramen waren aan beide kanten leeg. Bij het inwinteren heeft het volk onderin gezeten en heeft het voer deels onder en deels boven opgeslagen. Door de lange winterzit hebben ze het broednest onder niet in de steek willen laten en zijn ze van het voer geraakt! Het was beter geweest als je op 1 BK had ingewinterd en na het afvoeren er een lege BK of Hk met een paar klimramen had onder gezet.

Op 1 bak zetten kan bij extreme weersituaties echter ook verkeerd aflopen. In het late najaar bijvoorbeeld met warm weer kunnen de bijen bij voldoende stuifmeel na het afvoeren opnieuw een groot broednest aanzetten en een deel van de wintervoorraad consumeren. Ze beschikken dan over te weinig voedsel in de broedramen waarop de wintertros is gevormd. Als na zo'n mooi najaar dan een lange, aanhoudende winter volgt, kan dit fataal zijn. Doordat de bijen bij te lage temperaturen de wintertros niet kunnen verlaten, omdat ze dan verkleumen, verhongert het volk, terwijl er in de raten naast de tros voldoende voorraad is. Door het geven van een extra portie rond half oktober kan dit voorkomen worden.

!Piet

ROEL
Berichten: 50
Lid geworden op: di 09 okt 2001, 09:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door ROEL » vr 17 mar 2006, 09:29

De wederom grote bijensterfte zal ongetwijfeld een aantal oorzaken hebben, waarvan o.a. de varroamijt met bijbehorende virussen een grote rol zullen spelen.
Persoonlijk ben ik voor de volgende methode om de mijt vroegtijdig kwijt te raken, want in het verleden was het zo dat je met een behoorlijk aantal mijten toch goed de winter uit kon komen. Heden ten dage blijkt dat niet meer zo goed mogelijk, daarom: 1- Maak een kunstzwem, zonder broed en behandel die met oxcaalzuur druppelmethode of b.v. Bienenwohl, de meeste mijten ben je hier dan kwijt. 2- Het oude volk heeft op een gegeven moment ook een broedloze periode pas daar dezelfde behandeling toe.
3- beide volken bij het inwinteren behandelen met een middel als er minimaal broed aanwezig is. Het hoeft geen betoog dat er regelmatig nieuwe kunstraat gegeven dient te worden.
f2hjeppinga631 schreef:
Maandagavond 13 maart was er een bijeenkomst van de groep Over-Veluwe.
Hier bleek dat er veel dode volken zijn, zonder dat de oorzaak hiervan duidelijk is.
Jan Eppinga

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Piet Jager » vr 17 mar 2006, 10:19

Hans van de Post kwam naar aanleiding van mijn beschrijving tot een geheel andere conclusie op basis van het feit dat er zo weinig dode bijen op de gaasbodem lagen. De meeste bijen moeten volgens hem al eerder zijn verdwenen en het kleine restant is daarna verkleumd. Het moet volgens hem de zogenaamde '˜ verdwijnziekte'˜ zijn geweest De onderliggende vraag is dan: 'Wat is de oorzaak van deze verdwijnziekte?'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten