Hollandse test roterende kasten 2006

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » zo 09 jul 2006, 19:05

Kast I Hier heb ik vrijwel niets aan gedaan Is niet
gaan zwermen en gewoon de honing er af gehaald.
Toch noch wat nieuws,zover je dat kan zeggen.
Ten eerste:
Dankzij een boer die wat klaver op zijn land had gezaaid en de Herik en het mooie weer heb ik toch honing kunnen slingeren(wat hier zelden voorkomt om deze tijd)
Ten tweede:
de Kast 1 had vier verzegelde broedramen met honing en de rest was voor 2/3 verzegeld. Niets bijzonders. Maar ware het niet dat deze kast mooi in het broedzit, goed tot uitstekende opbrengst heeft,en niet zwermde en weinig of geen varroa.
Daarbij in acht genomen dat ik nog geen halfuur werk aan de kast heb gehad dit jaar. Ik heb er van boven af er een paar keer ingekeken en dus nu de voor de tweede keer veel honing er afgehaald.

Al met al roept dit experiment toch veel vragen op.

Bertus

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door J.R. » ma 10 jul 2006, 22:24

hoi Bertus, zo komen wij langzaam maar zeker aan de antwoorden op vragen die wij niet eens stellen.
Het is een hele studie als je eerst de vragen moet bedenken en dan de antwoorden proberen te vinden .
Ik ben van mening dat het jou goed afgaat.
tot dan Groeten Jan R.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » di 11 jul 2006, 07:16

Ja Jan, een mens haalt wat op z,n hals(sa is it en net oas)
Maar ik heb er zelf ook wel wat schik mee.
Wat het laatste bericht betreft is dat wel het school voorbeeld van wat die Hongaar bedoelde. Weinig of geen werk er aan een een maximum aan opbrengst.Want ik kan praten wat ik wil maar alle drie kasten zijn nu even ver terwijl er 1 bij is waar ik niks aan gedaan heb.Bij de andere twee heb ik nogal wat aan zitten "kloojowen" Al hoewel ik in het Drenthse ook hoorde dat toen daar de ronde bak tot aan de strot vol zat met broed de koningin verdwenen was Wellicht ook iets te kein formaat daar door geen mogelijkheden meer. 40 rond is wel het beste.

"Denk eer dat gij doende zijt en al doende denk dan nog"

En daar wou ik het maar op houden , Jan het beste daar in het noorden

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » di 11 jul 2006, 07:23

O,ja nog wat
Door dat Nelly toch een ernstige allergie heeft op gelopen (Waarde 18,6)
knijp ik mijn bijen bestand wat terug. Na de vakantie heb ik zonder meer drie volken over. Ik weet niet waar ik er mee naar toe moet.

Zal ik ze maar per bij verkopen of weggeven?:D

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » zo 10 sep 2006, 09:12

Sept. 2006; Beste allemaal

Ja, hoe zit het inmiddels met de "draaiverhikkels" zal menigeen denken. Ze zijn het zat geworden en staan nu stil.
En zo hoort het.
Halverwege Augustus ben ik voorbereidingen gaan treffen voor de inwintering. Dit keer zat er een addertje onder het gras. Op een of andere manier ging men dit keer de suiker gebruiken voor de aanzet van broed . Niks mis mee, maar ik had bedacht om toch het zekere voor het onzekere te nemen en de kasten niet op de (te kleine 34 cm)ronde ramen in te winteren en dus een broedramen bak er op te laten staan zodat het voer daar opgeslagen kon worden. Het rooster heb ik verwijderd, er was nog heel wat honing aanwezig. Al met al de kasten zaten tot de strot vol met broed zowel onder op de ronde ramen als boven in Maar inmiddels is het goed aan het komen en langzaam aan zorgen ze zelf er voor dat de "winterstand"wordt bereikt, nog 1 keer wat voeren en dan moeten ze het er maar mee doen.

Ik ga met 4 draaikasten de winter in 1 kast heb ik voor reserve als het niet helemaal goed gaat dan hou ik er nog drie over. Door de allergie van mijn vrouw heb ik de kasten omheind met 2 meter hoge schotten nu worden de bijen gedwongen hoog aan te vliegen en dat gaat prima ik heb geen klachten van de meiden gehoord.

Deze winter ga ik de kasten iets verbeteren en ga er 40 cm. ronde ramen in maken, het een en ander denk ik dan via mijn web-log op papier te zetten. Naar ik verneem zijn er nu al meer mensen die bezig zijn een roterende te maken.

Wat de varroa betreft moet ik zeggen dat ik er bijzonder weinig last van heb, op plaatsen (de bruggetjes) was darrenraat aan gezet die staan dus stil, daar heb ik mijten aangetroffen 2 cm. er vandaan waar het draaide was geen varroa. Je zou zeggen ze dat de mijten duvelsgoed weten wat stil staat en wat draait.
Voor het komende jaar heb ik daar een proef voor ingelast 1 kast heb ik met een volk verenigd waar ik zeker van ben dat er mijten in zitten. Als ze nu in het komende jaar verdwijnen, dan weet ik weer iets meer.

De maand Oktober breng ik door in Braziel en ga daar Koninginnetelers bezoeken en een bijenstand voor de bevruchting kastjes maken, Dit om de stuifmeel productie op te voeren. De maand augustus bracht van 30 kasten 64 kilo stuifmeel op. Ook staat op het programma een bezoek te brengen aan een coöperatie van bijenhouders. En alles wat we daar zo'n beetje tegen komen. Een tip is; zorg dat je Google Eart heb geïnstalleerd.

Groet Bertus

PS mijn PC heeft het begeven. Zit nu te werken op een 10 jaar oude Mac niet kapot te krijgen dat oude kreng. Maar het is en blijft de beste.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » vr 15 sep 2006, 08:20

Beste allemaal

Ik denk dat ik de roterende kast iets te vroeg heb stil gezet.
Met het huidige mooie zomer weer en voldoende voer (reeds ingewinterd)
kwam er vandaag een zwerm los
Afbeelding
Nog nooit heb ik zolaat een zwerm gehad.
Nu ik werk met de draaiers werk val ik soms van de eene verbazing in de andere. Ik moet nog veel leren.

Ik heb dit onderwerp maar hier neer gezet Straks print ik deze versie uit en dat heb ik een leuk verslag van de kasten die draaien.

Het blijkt dat ik wat beter op het weer had moeten letten en het sisteem wat langer intact had moeten houden dan was er niets gebeurd

De herfst word steeds warmer.

We zullen maar zeggen: Denk eer dat ge doende zijt, aldoende denk dan nog.

Bertus

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door Hans van der Post. » vr 15 sep 2006, 09:26

Ik had erg graag dat afgezwermde volk willen bekijken. Ik vraag me af of dit volk wel een "echte" zwerm heeft afgegeven.
1-. zaten er in het volk darrenraat in alle stadia?
2-. zaten er moerdoppen in alle stadia dus 1 of twee gesloten doppen de rest vanaf ei tot bijna gesloten doppen?
3-. of zaten er maar twee of drie gesloten doppen in het volk?

Ik vind de zwerm ik de boom maar "mager". Bertus je hebt grote volken die moeten een veel grotere zwerm geven! Ik denk dat het een stille moer wisseling is het bijenvolk heeft de moer weggebracht.
Zelf heb ik dit twee keer eerder meegemaakt. Als je zo'n zwermpje huisvest heb je binnen drie weken doppen. - vernieuwing moercellen -
Dit was wel eerder in het jaar.
Hans

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » vr 15 sep 2006, 15:56

Ik denk dat je gelijk heb. Ik heb het volk na gekeken. Bij de eerste oog opslag zag dat er het nog barste van de bijen.
Ik heb hem open gemaakt en de doppen zaten niet op de ronde ramen maar op de gewonen ramen die ik op het draaigedeelte heb gezet voor de overwintering. slecht op een raam zaten twee de doppen.
Dus geen moerdoppen in alle stadia
vandaag heb ik goed opgelet maar geen zwermen

Er was wel erg veel gesloten broed aan wezig
Wat de darreraat betreft slecht hier en daar heb ik wat gezien op de gewone ramen
Ondanks half sept. zie ik nog heel wat darren rondvliegen
De zwerm besloeg ongeveer 3 raampjes. Eenmaal in de 6 ramer opgevangen begonnen ze direcht te werken.
tot laat in de avond waren ze volop actief.

Uiteindelijk heb ik ze opgepakt en naar Arjan gebracht die kon ze goed gebruiken.

Bij de andere draaiers zie ik geen neigingen tot zwermen.

Twee kasten heb ik al vroeg het rooster weg gehaald dit denk ik dat ik daar iets te voorbarig ben geweest Bij de andere twee heb ik langer gewacht die hebben een mooi broed nest en opgeslagen voer.
In het vervolg laat ik de kasten langer draaien.

Zo dacht ik, rond deze tijd moet het wat rustig wezen dan kan je met een gerust hart naar Brasil in dit geval,"De mens wikt, maar de bij beschikt".

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » ma 18 sep 2006, 09:26

Zo nog even een kiekje van de roterende kasten in de winterstand en reeds om en weerzijde van schotten voorzien i.v.b. met allergie voor bijensteken( zeer hoog hoorden we 18,6)
Afbeelding
De kasten blijven aan elkaar verbonden door de assen zodat ze bij ongelijke belasting niet gaan draaien. Twee ervan ga ik vervangen door ramen van 40 cm
Op dit moment komt er nog veel stuifmeel binnen en vliegen de bijen uitstekend. Maar ja wat wil je uitstekend weer. Geen zwermen meer gehad.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » vr 27 okt 2006, 12:50

We zitten temee al in November en nog is het redelijk bijen weer.
Gisteren nog 24 graden in het zonnetje in de luwte.

Ben toch maar stiekum een deksel gaan ligten
Wat ik al dacht Nog veel openbroed en eitjes Bij 1 kast nog 4 ramen
Het zal mij benieuwen hoe dat de winter doorkomt.
Of misschien komt er geen winter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten